تبیان، دستیار زندگی

از نماینده ایران در اسکار امسال چه می‌دانید

ایران با جنگ جهانی سوم در اسکار!

جنگ جهانی سوم فیلم هومن سیدی به اسکار رفت، این خبری بود که در یکی دو روز اخیر صدر اخبار سینمایی شده است که خیلی‌ها از این خبر خوشحال شدند و برای خیلی از افراد هم سوال پیش آمده که این روند انتخاب فیلم‌ها در اسکار و اینکه هر کشور یک فیلم چه معنایی دارد و چه مراحلی در این پروسه ایجاد می‌شود که یک فیلم نماینده یک کشور می‌شود تا در جشنواره بزرگی مثل اسکار شرکت کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نماینده ایران در اسکار، سینما، فیلم ، فیلمنامه‌، فرهنگ جهان، منتقدان سینمایی، جشنواره ونیز،

بخشی به نام غیرانگلیسی‌زبانان در اسکار

 از دوره بیست و نهم بود که بخش بهترین فیلم بین‌الملل یا همان غیرانگلیسی‌زبانان به اسکار اضافه شد و با قانون هر کشور یک فیلم کشورهایی مثل ژاپن، کره‌جنوبی، هند و ایران و... هم توانستند با توجه به محدودیت‌ها در این جشنواره معتبر حضور پررنگ و قابل توجه‌ای داشته باشند.

تنها نهاد مورد تایید آکادمی طبق روال باید فیلم مورد نظر را ارسال کنند که معمولا نهاد ملی سینما در آن کشور باید انجام دهد از سال 73 این فعالیت بر عهده بنیاد سینمایی فارابی بود که به عنوان نهاد ملی سینمای ایران قرار گرفته است.

در سال 73 سالی با شکل‌گیری کمیته‌ای ۹ نفره، فیلم سینمایی زیر درختان زیتون به کارگردانی عباس کیارستمی نخستین فیلم ایرانی برای حضور در آکادمی اسکار معرفی شد

جنگ جهانی سوم ششمین تجربه سینمایی هومن سیدی به عنوان کارگردان است. او با فیلم جدیدش در هفتاد و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز حضور پیدا کرد

.

انتخاب فیلم براساس فرهنگ متنوع در جهان

بسیاری از کارشناسان و هیات انتخاب در اسکار می‌گویند که براساس قوانین اسکار، فیلمی که براساس مفاهیم و مضامینی که شامل همه فرهنگ‌ها و افکار می‌شود در کنار معیارهای فنی و هنری باید انتخاب شود و مورد بررسی قرار بگیرد.

در اسکار 2023، بنیاد سینمایی فارابی از بین 17 فیلم 5 فیلم را برگزید که فیلم‌ها موقعیت مهدی، پسر دلفینی، بدون قرار قبلی، تفریق و جنگ جهانی سوم بودند، در نهایت اعضای کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران فیلم جنگ جهانی دوم را به اسکار معرفی کرد.

یک کشور یک فیلم

کانادا، اکوادور، آلمان، ایرلند، ژاپن، لتونی، پاناما، لهستان، کره جنوبی، سوییس، تایوان، اروگوئه، برزیل، بلغارستان، اسپانیا، هلند، ارمنستان، اتریش، کرواسی، جمهوری چک، فنلاند، گواتمالا، اندونزی، الجزایر، یونان، مجارستان، اسلوونی، تونس، ترکیه، کاستاریکا، آلبانی، اوگاندا، اوکراین و پاراگوئه از جمله کشورهایی هستند که پیش از این نمایندگان خود را به اسکار معرفی کرده بودند.

رأی‌گیری برای تعیین نامزدهای اسکار از ۱۲ ژانویه تا ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳ انجام می‌شود و نامزدهای امسال ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی می‌شوند. زمان رای‌گیری نهایی از ۲ مارس تا ۷ مارس ۲۰۲۳ است. اسکار نودو پنجم یکشنبه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) برگزار خواهد شد.

جنگ جهانی سوم ششمین تجربه سینمایی هومن سیدی به عنوان کارگردان است. او با فیلم جدیدش در هفتاد و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز حضور پیدا کرد.

روایتی از فیلم جنگ جهانی سوم

شکیب کارگر روزمزد بی‌خانمان است که هیچ وقت خاطره از دست دادن همسر و پسرش در زلزله چند سال گذشته را فراموش نمی‌کند.  طی چند سال گذشته، او با یک زن کر و لال به نام لادن رابطه برقرار کرده است.

در محلی که او کار می‌کند مجموعه فیلمی درباره جنایات هیتلر در جنگ جهانی دوم قرار است در آن ساخته شود. برخلاف همه انتظارش، به او یک نقش سینمایی خانه و فرصتی داده می‌شود تا بتواند زندگی‌اش را تغییر دهد.

وقتی لادن از این موضوع مطلع می‌شود، به محل کارش می‌رود و درخواست کمک می‌کند. نقشه شکیب برای مخفی کردن او به طرز غم انگیزی تبدیل به یک اتفاق وحشتناک می‌شود.

منتقدانی که درباره جنگ جهانی سوم گفتند

در حاشیه جشنواره ونیز، منتقدان سینمایی درباره فیلم جنگ جهانی سوم اظهارنظر کردند.

جاناتان هالند گفته «فیلم با برخورداری از فوریت یک تریلر خوب و به روشنی یک داستان اخلاقی، حکایتی فرساینده اما مجاب‌کننده است درباره این‌که یک قربانی چگونه یاد می‌گیرد از ستمگران خود تقلید کند.»

مردیث تیلر می‌گوید، «کارگردان و نویسندگان جنگ جهانی سوم با فیلمنامه‌ای هوشمندانه و هشداردهنده به توازنی بین کمدی سیاه، تراژدی و ملودرام رسیده‌اند.»