تبیان، دستیار زندگی

زنان خانه‌دار؛ از روزمرگی تا تربیت نسل

با این کارها از خانه‌داری لذت ببرید

دنیا را بدون زنان خانه‌دار تصور کنید. دنیایی پرکار و شلوغ که همه چیز در آن خالی از آرامش و سرشار از نابسامانی! ما معمولا زنان خانه‌دار را نمی‌بینیم؛ تلاش‌هایشان در فرزندپروری و همسرداری و گرم‌نگه‌داشتن کانون خانواده دیده نمی‌شود؛ با اینکه آن‌ها مشغول بزرگ‌ترین کار در جامعه هستند: تربیت نسل. ما آن‌ها را نمی‌بینیم؛ شاید چون خودشان هم خودشان را فراموش کرده‌اند. یا در این ابهام گیر کرده‌اند که وظیفه‌شان چیست؟ احتمال دارد خود را صرفاً با خانواده معنا می‌کنند و استقلال و مسیر رشدی برای خودشان پیش نگرفته‌اند. آن‌ها شاید دچار روزمرگی شده‌اند. این‌ها خطراتی است که در کمین زنان خانه‌دار است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سعیده بقایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زنان خانه‌دار،  روزمرگی زندگی، تربیت نسل، خانواده ،  فرزندپروری ، همسرداری ،

خودتان را از پای در نیاورید

زنانی که خانه‌داری را انتخاب کرده‌اند، ممکن است دچار پرتوقعی شوند! هم خودشان از خودشان توقع زیادی داشته باشند و هم بقیه اعضای خانواده احساس کنند خب انجام همه کارهای خانه وظیفه خانم خانه است. شاید دیده باشید مادرانی که خیلی زود دچار عارضه‌های کمردرد و پادرد و آرتروز و چه و چه شده باشند که بخشی جدی از آن به کار بیش از اندازه در خانه برمی‌گردد.

 

نگاه منطقی به کارهای خانه

خیلی مهم است زنان بدانند که قرار نیست همه کارهایی که سرشان ریخته است، در یک روز تمام شود. اگر همه اعضا واضح و منطقی به کارهای خانه نگاه کنند، می‌بینند که گاهی حجم کارها فراتر از یک روز است. در این مواقع، خانم خانه می‌تواند برای کارهای خانه ساعتی در نظر بگیرد که روزانه به آن بپردازد.

مهربانی با خود

یک همسر خوشحال و یک مادر شاد، حال اعضای خانواده را بیشتر خوش می‌کند تا خانمی که صبح تا شب کارهای خانه را پیش برده است و دست به کمر و خسته به استقبال خانواده می‌آید. در انجام کارهای خانه، وقتی توانایی‌ انجام کار کم می‌شود و قبل از آنکه دیگر توان ادامه دادن نباشد، بهتر است دست از کار کشید. کمک‌کردن اعضای دیگر خانواده در انجام کارهای خانه، دلگرمی و قوت خانم خانه و باعث گرم‌شدن کانون خانواده است. همچنین می‌شود از دیگری هم کمک گرفت تا ساعاتی در هفته یا ماه، به انجام کارهای خانه کمک کند.

یک همسر خوشحال و یک مادر شاد، حال اعضای خانواده را بیشتر خوش می‌کند تا خانمی که صبح تا شب کارهای خانه را پیش برده است و دست به کمر و خسته به استقبال خانواده می‌آید



پرکردن ساعات روز با برنامه‌های متنوع و غنی

طبیعی است که خانه‌داری به‌معنی صبح تا شب کارکردن نیست. تلویزیون، گوشی، بازی، مطالعه، آموزش‌های جدید، دیدار با دوستان و... گزینه‌هایی جذاب هستند که زنان خانه‌دار می‌توانند و لازم است برای بازیابی خود انجام دهند. نکته مهم در این فعالیت‌های متنوع، تکلیف‌معلومی است. چون اگر زنان خانه‌دار برای خود برنامه نداشته باشند، خیلی زود در مهمانی‌ها و تلویزیون دیدن و سر گوشی رفتن به این دام می‌افتند «تو که کاری نداری! بمون حالا». اما اگر برای زندگی خودشان برنامه داشته باشند، در این چاله گیر نمی‌افتند.

مهارت‌افزایی زنان خانه‌دار

اگر زنان خانه‌دار بخواهند برای زندگی شخصی خودشان برنامه رشد و پیشرفت بچینند، اول لازم است مثل زنان شاغل، مثل مردان، مثل یک نوجوان که قرار است انتخاب رشته کند، دغدغه خودشان را داشته باشند. در این جایگاه می‌شود از مشاور کمک بگیرند تا متوجه شوند چه مسیری برای رشد و پیشرفتشان بهتر است. حتی بفهمند چگونه می‌توانند مشغولیت‌هایی درآمدزا در خانه داشته باشند یا حتی کارآفرینی کنند. اصلاً بفهمند بهترین روش برای تربیت فرزندان چیست و چگونه می‌توانند نقش مادری و همسری را ایفا کنند که خیالشان راحت باشد مسیرشان درست است. این سؤال برای همه قرار است در این دنیا چه باشند؟ رسالتشان در این دنیا چیست؟