تبیان، دستیار زندگی

شخصیت‌های انیمیشن با انحرافات جنسی

همجنس‌بازی از کجا وارد کارتون‌های بچه‌ها شد؟

متاسفانه مفاهیم همجنس‌بازی کم‌کم وارد تمام کارتون‌های محبوب بچه‌ها می‌شود. بعد از دنیای اسباب‌بازی‌ها، حالا نوبت به یک انیمیشن رده خردسالان رسیده که با مفاهیم همجنس‌بازی آلوده شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

در انیمیشن Light year که از مجموعه دنیای اسباب‌بازی‌هاست، یک شخصیت زن به اسم هورتون با یک زن دیگر تشکیل خانواده داده است. پپا خوکه هم در جدیدترین قسمتش از خانواده دوست جدید پپا که یک خرس قطبی بوده، پرده برداشته است و خانواده‌ای که به جای پدر و مادر، دو تا مامان دارد!

نمایش همجنس‌بازی خلاف قوانین آمریکا بود

برای اینکه بفهمیم همجنس‌بازی از کجا وارد برنامه‌های کودک و نوجوان شد، باید بدانیم که این مفاهیم در روندی آرام راه به دنیای رسانه‌ای کودکان باز کردند؛ چراکه کمتر از صد سال پیش رفتن به سوی این مفاهیم یک تابوی بزرگ بوده است. فیلم و کارتون‌سازی در آمریکا تابع یک سری قوانین به اسم هِیزکد بود.

نمایش خانواده همجنس باز در دنیای اسباب‌بازی‌ها و پپا خوکه علنا اتفاق افتاده است؛ جالب اینکه در هر دو انیمیشن، این انحراف با دو تا شخصیت زن نمایش داده شده؛ شاید چون برای بچه‌ها در این سن مامان داشتن حیاتی‌تر است!



در سال 1930  ویل اچ. هیز مدیر وقت انجمن تصاویر متحرک آمریکا مجموعه قوانینی وضع کرد که در آن فیلم‌سازان باید در روند ساخت فیلم‌های خود به این قواعد توجه کنند.

بی‌حرمتی، ناسزا، برهنه‌گرایی، تجارت غیرقانونی مواد مخدر و هرگونه انحراف جنسی تنها بخشی از این نبایدها یا خط قرمزهایی بودند که در صنعت فیلمسازی آمریکا باید رعایت می‌شد.

قوانینی که تا 20 سال به صورت سفت و سخت اجرا می‌شدند؛ اما کم‌کم زیر پا گذاشته شدند. یکی از این نبایدها، نمایش انحرافات جنسی بود؛ چیزی که الان به آن می‌گویند گرایش طبیعی. بیایید روند شکسته‌شدن این خط قرمز در صنعت فیلم و کارتون سازی غرب را از نگاه خودشان برررسی کنیم.

وقتی جای دختر و پسر عوض می‌شود

شکستن کلیشه‌های جنسیتی، اولین شکستن ضمنی این خط قرمزها بود. چراکه رویکرد در هیزکد نگاه خالص جنسیتی بود. نگاه خالص به جنسیت یعنی مثلا زن‌ها لباس زنانه بپوشند و رفتارهای زنانه داشته باشند و مردها هم شبیه جنسیت خود رفتار کنند.

اما با باگز بانی در سال 1940 این کلیشه دچار چالش شد. در این کارتون که محصول کمپانی برادران وارنر است، شخصیت اصلی کارتون یعنی بانی خرگوشه با اینکه پسر بود، حداقل در 40 قسمت لباس زنانه به تن داشت. البته سازنده‌های این کارتون اعتقاد داشتند  این کار خیلی خنده دار بوده و مخاطبان هم نظر مثبتی به آن داشتند.

 

همجنسگرایی

نه دختر نه پسر؛ خلق شخصیت‌های بدون جنسیت

گام بعدی، خلق شخصیت‌هایی که اساسا نه دختر بودند نه پسر. این اقدام به صورت جدی در کارتون باب اسفنجی در سال 1999 صورت گرفت.

در باب اسفنجی اولین اعتراض‌ها به استفاده از اسپانسر همجنس‌باز بود؛ اما بعدا به شائبه وجود رابطه همجنس‌بازی بین شخصیت‌های انیمیشن رسید و این اعتراض‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که تهیه کنندگانش اعلام کردند کاراکترهای باب اسفنجی بدون جنسیت یا به اصطلاح غربی none  هستند.

ورود شخصیت‌های همجنس‌باز به دنیای بچه‌ها

در قدم‌ بعدی انیمیشن‌هایی با محوریت شخصیت‌های همجنس‌باز ساخته می‌شوند. مثلا در سال ۲۰۱۷ دیزنی یک انیمیشن کوتاه 4 دقیقه ای با عنوان در یک تپش قلب ساخت و در یوتیوب منتشر کرد که در اون به مضمون همجنس‌بازی به صورت آشکارا پرداخته شده بود.

داستان این انیمیشن در مورد علاقه یک پسر دبستانی به پسری دیگر است. این انیمیشن کوتاه پس از انتشار در یوتیوب تنها در یکی از پست های خود بیش از ۴۰ میلیون بار و در مجموع نزدیک به ۱۰۰ میلیون بار تماشا شد.

آلوده‌کردن انیمیشن‌های محبوب و قدیمی

اما کاش این جریان فقط به انیمیشن‌های تازه‌وارد ختم می‌شد. چون‌که برنامه‌های محبوب و قدیمی بچه‌ها هم دارند با این مفاهیم باز تولید می‌شوند؛ مثلا کارتون محبوب آنه‌شرلی را به خاطر بیاورید.

در نسخه سریالی این کارتون محبوب دهه شصت و هفتاد، روابط همجنس‌بازی آشکارا نمایش و حتی تایید شده است. یا در کارتون آرتور، یک شخصیت مرد کنار آقای رتبورن، معلم آرتور قرار می‌گیرد که در قسمت آخر هم در نهایت با هم ازدواج می‌کنند!

خانواده همجنس‌باز؛ آخرین تیر برای عادی‌سازی

حالا با شکستن تمام این قواعد و نبایدها، سینمای آمریکا باز به بهانه احترام به اقلیت‌های جنسی خط قرمز دیگری را می‌شکند و آن نمایش یک خانواده همجنس‌باز در انیمیشن محبوب بچه‌هاست.

نمایش خانواده همجنس باز در دنیای اسباب‌بازی‌ها و پپا خوکه علنا اتفاق افتاده است؛ جالب اینکه در هر دو انیمیشن، این انحراف با دو تا شخصیت زن نمایش داده شده؛ شاید چون برای بچه‌ها در این سن مامان داشتن حیاتی‌تر است!

آری به محتوای غیراخلاقی، نه به مفاهیم مذهبی!

این روال ورود مفاهیم همجنس‌بازی به انیمیشن‌ها و به طور کلی برنامه های کودک و نوجوان در  در حالی دارد اتفاق می‌افتد که سال‌ها پیش بسیاری از کارشناسان غربی و سایت‌های نقد و تحلیل انیمیشن نسبت به ورود مضامین انحرافات جنسی به دنیای کودکان هشدار داده بودند؛ اما الان در برابر این جریان سکوت کرده‌ یا حتی گاهی کاملا مستقیم از این انحراف جنسی حمایت می‌کنند.

مثلا شبکه «نیکل اودیون» که یکی از پلتفرم‌های شبکه اینترنتی برای پخش کارتون در آمریکاست، در تصویری از باب اسفنجی که پرچم همجنس‌بازها را به دست داشت، اعلام کرد در راهپیمایی همجنس‌بازها کنار آنهاست و از آن‌ها حمایت می‌کند.

و باز هم همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که در فرهنگ آمریکا و غرب ترویج هر نوع اعتقاد مذهبی و ایدئولوژیک مصداق خشونت به حساب می‌آید؛ اما الان این مفاهیم به راحتی وارد دنیای کودکان می‌شوند و بعید نیست با این روند، قهرمان‌های اصلی انیمیشن‌های بچه‌ها در آینده‌ای نه‌چندان‌دور شخصیت‌هایی با انحرافات جنسی باشند!