تبیان، دستیار زندگی

سختی‌های مادران خسته؛ شیرینی‌های مادران خوشحال

اگر نگران مادر شدن هستید این مطلب را بخوانید

«تا بچه‌دار نشدی، از وقت استفاده کن که بعدش دیگه فرصت نداری»؛ «بچه‌دار که بشی، دیگه با خواب باید خدافظی کنی»؛ «فکر کردی وقتی مامان بشی، دیگه وقت سرخاروندن داری؟»؛ «من که از وقتی بچه‌دار شده‌ام، حتی نرسیده‌ام یه آرایشگاه برم»؛ «شما که راحتین هنوز بچه ندارین»؛ «تا بچه‌دار نشدین سفر کنین که بعدش دیگه نمی‌شه».
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سعیده بقایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مادر نگران  ، بچه‌داری ، تربیت ،  مادر و فرزند ،  خلاقیت  ، مادر خلاق ،  کودک خلاق ،  تربیت و مادرانگی،
این‌ها تجربه‌های زیسته و دیالوگ‌های همیشگی و رعب‌آور خیلی از مادران است. وقتی با خانمی که هنوز بچه ندارد حرف می‌زنند، توصیه‌های این‌چنین زیاد شنیده می‌شود. در این مواقع اگر از اوضاع ناراضی باشند و فشارهای زندگی و مادرانگی بیش از حد شده باشد گریه کردن بچه‌ها فضا را برای آنها ترسناک‌تر و غیرقابل تحمل‌تر می‌کند. اما اگر اوضاع معمولی باشد و بچه گریان بیاید سراغشان، آغوش باز می‌کنند و قربان‌صدقه‌ها شروع می‌شود. زنی که هنوز مادر نشده است برایش سوال می‌شود کدام را ببیند و باور کند! اما خب، نه آن شکایت‌ها دروغ است و نه این قربان‌صدقه‌ها. همگی به حال و احوال مادر و شرایط و اوضاع زندگی‌اش برمی‌گردد و اینکه زندگی یک رو ندارد. مجموعی از لذت و رنج است. منتها گاهی یکی از آن‌ها غالب می‌شود.

یک شغل تمام‌وقت بی‌وقفه و حق انسانی

زنان وقتی مادر می‌شوند، گویی یک شغل ۲۴ساعته بی‌وقفه را پذیرفته‌اند. به واسطه دقت‌های مدامی که باید در ارتباط با فرزندشان و مراقبت از او داشته باشند، گاهی دچار وسواس می‌شوند که نکند عالی نیستند. نکند آن طور که باید و شاید نیستند و... . آن‌ها می‌خواهند بهترین خودشان را در مادری به نمایش بگذارند و نقش اول نقش‌هایشان مادری باشد. بعضی مادران آن‌قدر خودشان را وقف فرزندانشان می‌کنند که یادشان می‌رود وقتی مجزا برای خودشان بگذارند: ورزش کنند‏، با دوستانشان به تفریح بروند و... . مادران یادشان می‌رود این سهم را برای خودشان کنار بگذارند که نیم روز یا چند ساعت را در هفته برای خود خودشان سرمایه‌گذاری کنند‏. چون حتی اگر بخواهند مادر خوبی باشند‏، نیاز دارند حال خوبی داشته باشند و خسته نباشند.

مادری که دغدغه رشد خلاقیت فرزندانش را دارد تا وقتی که برای رشد خلاقیت خود قدمی برندارد، نمی‌تواند فرزندانی خلاق پرورش دهد



یک مادر و این همه نقش اضافه!

بچه‌ها هم با یک مادر خوشحال، شادترند تا با مادر خسته. مادری که می‌خواهد بهترین باشد‏، سعی می‌کند حضوری همه‌جانبه داشته باشد. پس مجبور است هم مادر باشد هم معلم هم قاضی بین بچه‌ها! چه خبر است؟! مگر یک نفر چقدر می‌تواند نقش‌های مختلف ایفا کند؛آن هم وقتی نقش مهم مادری را دارد. قرار بود فقط مادر باشد، این همه نقش را چرا قبول کرد؟

مادر خلاق، کودک خلاق

شاید مهم‌ترین نکته در تربیت و مادرانگی همین باشد که مادر فضای رشد و شکوفایی را برای فرزندش فراهم کند. تا وقتی مادر روی خودش به عنوان یک انسان و یک مادر سرمایه‌گذاری نکند‏، چطور می‌تواند بچه‌هایش را به بهترین شکل پرورش دهد؟ مادری که دغدغه رشد خلاقیت فرزندانش را دارد و آن‌ها را به کلاس‌های مختلف می‌فرستد‏، تا وقتی برای رشد خلاقیت خود قدمی برندارد، نمی‌تواند فرزندانی خلاق پرورش دهد. در عوض مادری که به رشد شخصی خود اهمیت می‌دهد، فضای خانه را برای خلاق‌شدن خود و فرزندانش فراهم کند. مادری که مدام این نگرانی را دارد که خواسته‌های بچه‌هایش ناکام نماند‏، بین آن‌ها صلح برقرار باشد و خدای نکرده جروبحثی پیش نیاید و برای همه این‌ها خودش شخصاً اقدام می‌کند، فرزندان را از قدرت مذاکره و حل مسئله محروم می‌کند. به‌علاوه مادری که مدام برای فرزندانش حضور دارد تا نکند کم گذاشته باشد‏، هیچ بعید نیست فرزندانی پرتوقع بار بیاورد.

دنیا به وجود مامان‌های خوشحال نیاز دارد

مادران قبل از اینکه مادر باشند‏، انسان هستند. حتی آن‌ها که دو شیفت هم کار می‌کنند‏، وقت استراحت و بازیابی برای خودشان درنظر می‌گیرند. برای سلامت مادری هم که شده، کاش مادران برای حال خوبشان خودشان وقت بگذارند. آن وقت شاید دیالوگ‌های ابتدایی را این‌طور بنویسیم: «مامان‌شدن خیلی خوبه، احساس می‌کنی کلی ظرفیت جدید پیدا کردی»؛ «من چون دوست داشتم مامان بشم، شغلم رو جوری انتخاب کردم که الان هم با وجود بچه بتونم مشغولش باشم»؛ «از وقتی بچه‌دار شده‌ام‏، انگار خودم رو دارم تربیت می‌کنم»؛ «من همیشه دوست داشتم یه مامان خوشحال باشم و الان همون مامان خوشحالم»؛ «حتماً زود بچه‌دار شو. دنیات خیلی عوض می‌شه».