تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌های تغذیه‌ای برای حفظ سلامت در بارداری

غذاهایی که مادران باردار نباید بخورند

غذاهایی وجود دارند که خانم‌های باردار باید از آن‌ها پرهیز کنند. جنین، مواد مغذی مورد نیاز خود را از هر آنچه که مادر می‌خورد تامین می‌کند. جنین طی دورانی که در رحم مادر است، کاری جز رشد کردن و تکامل ندارد و بعضی از غذاهایی که مادر می‌خورد می‌تواند بر فرایند رشد جنین اثر بگذارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بارداری
بیشترین خطر در غذاهایی است که بیشتر احتمال دارد مخفیگاه میکروارگانیسم‌هایی باشند که می‌توانند از جفت عبور کنند و این اتفاق می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند عفونت سالمونلا یا عفونت لیستریوز شود.

تغذیه طی بارداری

تغذیه‌ جنبه‌ی بسیار مهمی از بارداری است. بهتر است در هر وعده‌ی غذایی از تمام این پنج گروه غذایی استفاده کنید:
. میوه‌ها
. سبزی‌ها
. غلات
. پروتئین‌ها
. لبنیات
سبزیجات باید نیمی از بشقاب شما را اشغال کنند. مکمل‌های ویتامین مخصوص دوران بارداری نیز باید تکمیل‌کننده‌ی ویتامین‌هایی باشند که می‌خورید. به‌طورکلی، مصرف محصولات غذایی با قند بالا باید به حداقل برسد و همینطور غذاهای بسیار فرآوری شده.
گوشت کم‌چرب و چربی‌های تک‌غیراشباع یا چندغیراشباع، مانند روغن زیتون باید به چربی‌های دیگر ترجیح داده شوند. همچنین توصیه می‌شود غلات را به صورت کامل و سبوس‌دار مصرف کنید چون هضم ساده‌تری دارند.

غذاهایی که خانم‌های باردار نباید بخورند

همانطور که توصیه‌هایی در مورد اینکه مادر باردار چه چیزهایی بهتر است بخورد وجود دارد، پرهیزهای غذایی نیز برای مادر باردار وجود دارد.

خیلی مهم است که هر میوه و سبزی که مصرف می‌کنید به طور کامل و خوب شسته شده باشد، زیرا ممکن است آلوده به توکسوپلاسما باشند. جوانه‌ها نیز برای شما مناسب نیستند زیرا در خیلی از موارد حاوی باکتری‌هایی مانند ای‌کولای و سالمونلا می‌باشند


ماهی‌هایی که جیوه زیادی دارند
ماهی منبع عالی پروتئین و امگا۳ است اما واقعیت این است که بعضی از ماهی‌ها دارای مقدار زیادی جیوه هستند و این می‌تواند هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک باشد.
ماهی که می‌خورید باید کاملا پخته شده باشد. ماهی خام خطر انتقال لیستریا را دارد. این باکتری می‌تواند اندام‌های مهمی مانند مغز و نخاع یا جریان خون را دچار عفونت کند.

گوشتی که کامل پخته نشده
گوشت‌هایی که به طور کامل پخته نشده‌اند می‌توانند منبعی از باکتری‌ها باشند. همچنین انواع گوشت‌ها دارای انگلی به نام توکسوپلاسما گوندی هستند که عامل عفونت توکسوپلاسموز می‌باشد. گوشت مرغ هم باید به طور کامل پخته شود.

لبنیات غیرپاستوریزه و بعضی از پنیرها
مصرف شیر خام و مشتقات آن نیز از ممنوعه‌های غذایی برای مادر باردار است. تمام فرآورده‌های لبنی که مصرف می‌کنید باید پاستوریزه باشند، زیرا خطر انتقال میکروارگانیسم‌های مضر در این محصولات بسیار بالاست.
همچنین شما مجاز به مصرف پنیر نرم و پنیر آبی نیستید، زیرا این نوع پنیرها نسبت به پنیرهای سفت، رطوبت و اسیدیته کمتری دارند؛ بنابراین باکتری‌ها خیلی راحت می‌توانند در آن‌ها ساکن شوند.

تخم‌مرغ خام
تخم‌مرغ‌های خام یا عسلی خطر انتقال سالمونلا را دارد. تخم‌مرغ را به صورت کاملا پخته مصرف کنید، یعنی زرده‌ی آن باید کاملا سفت و بسته شده باشد.

سبزی و میوه‌ای که خوب شسته نشده
خیلی مهم است که هر میوه و سبزی که مصرف می‌کنید به طور کامل و خوب شسته شده باشد، زیرا ممکن است آلوده به توکسوپلاسما باشند. جوانه‌ها نیز برای شما مناسب نیستند زیرا در خیلی از موارد حاوی باکتری‌هایی مانند ای‌کولای و سالمونلا می‌باشند.

شیرینی‌‌ها، کربوهیدرات‌های ساده و فست‌فودها
هرچند شیرینی‌ها و کربوهیدرات‌ها و فست‌فودها به طور کامل برای مادر باردار ممنوع نیستند، اما بهتر است از آن‌ها پرهیز کنید، چون معمولا دارای مقدار زیادی قند یا چربی‌اند و ضمنا موجب افزایش وزن می‌شوند.

کافئین
کافئین هم جزو چیزهایی نیست که کاملا برای مادر باردار ممنوع باشد، اما خیلی مهم است که بدانید چه زمانی و چه اندازه می‌توانید کافئین مصرف کنید. توصیه می‌شود طی سه ماه اول بارداری نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف نکنید. بعد از این دوره می‌توانید ماکسیمم ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کنید که چیزی معادل یک فنجان بزرگ قهوه است.

برخی دمنوش‌های گیاهی
دمنوش‌های گیاهی و مکمل‌های گیاهی نباید طی بارداری مصرف شوند. البته شواهدی مبنی بر مضر بودن محصولات گیاهی در بارداری وجود ندارد اما شواهدی هم وجود ندارد که نشان دهد برای مادر باردار مضر نیستند. بنابراین بهتر است جانب احتیاط را گرفته و از محصولات گیاهی استفاده نکنید.

جگر و قلوه
جگر و قلوه و هر غذایی که حاوی اینهاست برای شما ممنوع است. چون جگر و قلوه دارای ویتامین A زیادی است که برای جنین مضر می‌باشد.

نوشابه‌های انرژی‌زا
نوشابه‌های انرژی‌زا دارای مقدار زیادی کافئین و دیگر موادی هستند که برای خانم باردار مناسب نیست.

سایر موارد
غذای دیگری که مادر باردار نباید مصرف کند شامل ساندویچ‌های بسته‌بندی می‌شود، زیرا این نوع ساندویچ‌ها اغلب حاوی گوشت‌های خوب پخته نشده، پنیر و سبزیجاتی هستند که از وضعیت شستشوی آن‌ها خبر ندارید.

آیا مادر باردار می‌تواند زعفران مصرف کند؟

مصرف زعفران برای مادر باردار به مقدار محدود مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر به میزان زیاد مصرف شود، خطر مسمومیت را به دنبال دارد. مطالعات روی موش‌ها نشان داده مصرف زیاد زعفران می‌تواند سبب زایمان زودرس و سقط جنین شود. بنابراین در مورد انسان نیز احتمال وجود چنین ارتباطی زیاد است. بعضی از خانم‌های باردار ممکن است نسبت به زعفران حساس باشند و دچار علائم زیر شوند:
. تهوع
. اضطراب
. خشکی دهان
. خونریزی از بینی
. بی‌حسی پلک‌ها و لب‌ها

در نهایت این که رعایت نکات بهداشتی مناسب مانند شستشوی دست‌ها قبل از غذا خوردن، تمیز نگه‌داشتن ظروف آشپزخانه و همچنین نگهداری صحیح غذا و عدم ترکیب غذای خام با غذای پخته برای عدم انتقال میکروب‌ها بسیار مهم است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.