تبیان، دستیار زندگی

حقایق از رستگاری در شاوشنک که شما را متعجب می‌کند!

رستگاری در شاوشنک فیلم درامی است که در سال 1994 به کارگردانی فرانک دارابونت و نویسندگی استیون کینگ ساخته شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رستگاری در شاوشنک
این فیلم روایتگر یک کارمند بانک ساده به‌نام اندی دوفرین (تیم رابینز) است او به‌دلیل جرمی که مرتکب نشده به حبس محکوم می‌شود و در زندان با شخصیت رِد (مورگان فریمن) آشنا و یک رابطه‌ی قوی میان آن‌ها شکل می‌گیرد.

در فیلم تیم رابینز در نقش اندی دوفرین ظاهر شده و مورگان فریمن، باب گانتون، ویلیام سدلر و... در این فیلم بازی کردند

بخش زیادی از این فیلم در شهر منسفیلد در ایالت اوهایو فیلم‌برداری شده است البته محل اصلی فیلم‌برداری این فیلم، زندان ایالتی اوهایو بود که بین سال‌های ۱۸۸۶ تا ۱۹۱۰ ساخته شده و تا سال ۱۹۹۰، اشخاص زیادی در این زندان دوران حبس خود را گذراندند.

اما وضعیت نادرست داخلی زندان به‌اندازه‌ای بد بود که برای ضبط صحنه‌‌های داخلی فیلم باید ساختمان را بازسازی می‌کردند اما به دلیل زمان‌بر بودن بازسازی تصمیم گرفتند نماهای داخل آن را در یک استودیو‌ از نو بسازند که این این تصمیم بسیار ارزان‌تر از بازسازی محیط زندان بود.

 بخش زیادی از این فیلم در شهر منسفیلد در ایالت اوهایو فیلم‌برداری شده است البته محل اصلی فیلم‌برداری این فیلم، زندان ایالتی اوهایو بود که بین سال‌های ۱۸۸۶ تا ۱۹۱۰ ساخته شده و تا سال ۱۹۹۰، اشخاص زیادی در این زندان دوران حبس خود را گذراندند. 


بازیگرانی که دست رد به رستگاری‌شان زدند

البته در مراحل ساخت این فیلم اتفاقات جالبی رخ داده که شاید تا به حال نشنیده باشید، بازیگران سرشناسی مانند تام هنکس، کوین کاستنر، تام کروز، نیکلاس کیج و جانی دپ، همگی برای نقش اندی دوفرین در نظر گرفته شده بودندکه به دلیل بازی در نقش‌های دیگر بازی در این فیلم را رد کردند حتی کوین کاستنر درباره بازی نکردن در این فیلم گفته حسرت‌های بزرگ زندگی او حضور نداشتن در فیلم رستگاری در شاوشنک بوده است

حتی قرار بوده برد پیت در یکی از نقش‌ها بازی کند اما وقتی فیلم تلما و لوئیز اکران شد و شهرتش در فیلم بالا گرفت برد پیت تصمیم گرفت در فیلم رستگاری در شاوشنک بازی نکند.

144 دقیقه فیلم تنها دو صحنه صدای بازیگر خانم

در تمام 144 دقیقه فیلم رستگاری در شاوشنک، تنها در دو صحنه شاهد صحبت کردن بازیگر زن هستیم یکی از این صحنه‌ها سکانسی که یک مشتری از نحوه‌ کار کردن بروکس در سوپر مارکت ناراضی است و دیگر صحنه اندی در بانک حضور که یک کارمند بانک خانم با او صحبت می‌کند.


از شهرتی که استفاده نشد

با اینکه استیون کینگ نویسنده شناخته شده‌ای بود اما کارگردان رستگاری در شاوشنک تصمیم گرفت برای تبلیغ فیلم از اسم او استفاده نکنند.  

رستگاری در شاوشنک فیلم محبوبی است اما در اکران اولیه خود تنها 16 میلیون دلار فروش داشت که با توجه به ساخت 25 میلیون دلاری یک شکست به حساب می‌آمد اما بعد از اکران مجدد و اکران بین‌المللی فروش آن به 58.3 دلار رسید


درختی که جاذبه گردشگری بود

درخت شاوشنک در مکزیک که اندی یادداشتی را برای رد می‌نویسد و زیر درخت به جای می‌گذارد به‌عنوان درخت شاوشنک جاذبه گردشگری تبدیل شده بود، این درخت در سال 2011 مورد اصابت صاعقه قرار گرفت و آسیب دید اما این درخت در سال 2017 قطع شد و برای ساخت یادگاری‌های شاوشنک استفاده شد.