تبیان، دستیار زندگی

دین با طعم لذت‌بخش قصه‌های کودکانه

این نویسنده فرانسوی برای کودکان ایران می‌نویسد

اگر سوال کنند چند کتاب کودک‌پسند معرفی کنید، چه تعداد کتاب به ذهنتان می‌آید؟ اگر بپرسند چند کتاب دینی موثر و مناسب کودک می‌شناسید، تا چند می‌توانید بشمارید؟ چندتای آن‌ها صرفاً به بیان زندگی بزرگان می‌پردازد و قصه‌ای عین آنچه در تاریخ رخ داده است، گزارش می‌کند؟ چقدر جای کتاب‌های ساده داستانی را خالی می‌بینید که هم برای کودکان جذاب باشد و هم آسان‌فهم و هم در دنیای آن‌ها و به زبان آن‌ها حرف زده باشد؟ کتاب‌های کلر ژوبرت این ویژگی‌ها را دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سعیده بقایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلر ژوبرت

درباره کلر ژوبرت

او در فرانسه به‌دنیا آمد. از نوزده‌سالگی مسلمان شد و بعد از ازدواج با همسرش ایرانی‌اش ساکن ایران شده است. ژوبرت برای کودکان می‌نویسد. در ابتدا علوم تربیتی خوانده و سپس ارشد خود را در رشته ادبیات کودک گذرانده است. همچنین تحصیلات حوزوی دارد و در کتاب‌هایش دغدغه بیان موضوعات دینی به کودکان را به‌گونه‌ای که مناسب فهم آن‌ها باشد، می‌شود دید. او با دو فرهنگ آشنا بوده و کتاب‌هایش به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، چینی، اسپانیایی، عربی و ترکی ترجمه شده است.

داستان‌های مطابق میل کودک

کلر ژوبرت برای انتقال مفاهیم دینی مستقیماً سراغ زندگی‌نامه بزرگان نمی‌رود. او داستان را مطابق نیاز کودک می‌سازد و سعی می‌کند لذت دین را به کودک بچشاند.

یکی از کتاب‌هایش با عنوان خداحافظ راکون پیر که مفهوم مرگ را به‌زیبایی منتقل کرده است، به‌صورت نمایشنامه درآمد و در ایران اجرا شد. مجموعه هشت‌ جلدی داستان‌های تخیلی او که بر اساس مفاهیم قرآنی است، برگزیده شانزدهمین جشنواره کتاب رشد شد و یکی دیگر از آثار او به ‌نام مسابقه کوفته‌پزی عنوان مسابقه کتاب‌خوانی برای خردسالان بود که شبکه پویا و انتشارات به‌نشر آن را برگزار کردند.
دفتر نشر فرهنگ اسلامی نیز مجموعه داستان‌های صمیمانه خانم ژوبرت را با این عناوین چاپ کرده است: هزار بوسه پرپری و دو داستان دیگر؛ با... با... باشه و دو داستان دیگر؛ اژدودو و دو داستان دیگر.

مروری بر عناوین کتاب‌های کلر ژوبرت

کتاب‌های او علاوه بر مفاهیم دینی به مفاهیم ارتباطی و موضوعات زندگی نیز می‌پردازد. انتشارات مختلفی کتاب‌های او را منتشر کرده‌اند.

کتاب‌هایی که انتشارات به‌نشر به چاپ رسانده است عبارت‌اند از مجموعه هشت‌جلدی قرآنی با عناوین شلوپی، مسابقه کوفته‌پزی، کیک امانتی، راز پاپاپا، که این‌طور، تازه چه خبر؟ و  ماجرای سیب قرمز؛ مجموعه شکر خدا با عناوین سه فندق گمشده، عروسک کج‌وکوله، زیرزمین بازی و کفش‌های بافتنی.

انتشارات کانون پرورش فکری از کلر ژوبرت این عناوین را منتشر کرده است: خداحافظ راکون پیر؛  امین‌ترین دوست؛ در جست‌وجوی خدا.

کتاب‌های ژوبرت که انتشارات مهرک به چاپ رسانده است، عاشورایی است با نام‌های نذری پروانه؛ هدیه بادامک؛ کتاب چرا؟ چرا؟ چرا؟

همچنین انتشارات مدرسه مجموعه کتاب کارگاه عروسک‌سازی اثر ژوبرت را با عنوان‌های فوفوکی، میمینو و دانینو منتشر کرده است که  براساس آموزش رفع مشکلات کودکان در برقراری ارتباط با دیگران، به زبان ساده و کوتاه نوشته شده‌اند.

دفتر نشر فرهنگ اسلامی نیز مجموعه داستان‌های صمیمانه خانم ژوبرت را با این عناوین چاپ کرده است: هزار بوسه پرپری و دو داستان دیگر؛ با... با... باشه و دو داستان دیگر؛ اژدودو و دو داستان دیگر.

مجموعه داستان‌های ریزه‌میزه با عناوین قطره‌های ریزریزو؛ لبخند گمشده؛  لبخند خدا و کیسه شادی را انتشارات داستان جمعه کار کرده است.

عید گنجشک‌ها، لانه پرسیاه، بازی مخصوص به همین راحتی، یک روز بدون بازی و پچ‌پچ، سوال موموکی و... عناوین دیگری از کتاب‌های این نویسنده موفق در حوزه ادبیات کودک هستند.