تبیان، دستیار زندگی

 بازار سیاه خرید و فروش انسان

«همه چیز از آگهی که بر در و دیوار شهر به صورت کاغذهای پاره و پوره دیده میشد، شروع شد»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زوج های نابارور، عوارض اهدای تخمک، بازار سیاه خرید و فروش انسان،
شاید در گذشته دلالی را فقط به دلار و حوزه‌های مربوط به اقتصاد می‌شناختیم اما به مرور با دیدن آگهی‌های فروش کلیه و دلالی اعضای بدن روبه رو شدیم و حالا شاید برای عده‌ای تعجب‌آور باشد که در زمینه اهدای تخمک هم دلالانی هستند که علاوه بر آگهی‌های منتشر شده در شهر، در فضای مجازی هم دست به کار شده، تورِ خود را پهن می‌کنند تا از این شرایط گل آلود ماهی بگیرند.

ماجرا از کجا شروع شد؟

با توجه به میزان افزایش آماری زوج‌های نابارور، دولت خدمات و تسهیلاتی را در نظر گرفته که داغ‌ترین خبر آن مربوط به پوشش 90درصدی بیمه ناباروری‌ است همچنین مراکزی مخصوص برای درمان این زوج‌ها وجود دارد که بسیاری با مراجعه به این مراکز، به نتیجه رسیده‌اند

یکی از راه های درمانی که چراغ خاموش حرکت می‌کند دلالی تخمک است، واسطه‌ای که اهدا کننده تخمک را به گیرنده می‌سپارد تا از شرایط موجود سواستفاده کند.

ردپای فقر

با جستجویی در مجازی متوجه شده که تعداد افرادی که داوطلب اهدای تخمک‌اند کم نیستند و بدون این که از عوارض آن باخبر باشند اولین سوالی که می‌پرسند قیمت و هزینه دریافتی از این کارهست این نشان می‌دهد که طیف عظیمی از مشتری‌های دلالان را قشر اقتصادی ضعیف جامعه تشکیل می‌دهد، زنانی (20 -33) سال که در تنگنای مالی هستند و شاید این کار برایشان امیدی باشد که گره‌ای از مشکلاتشان بازشود.

گاهی اوقات مصرف داروها با خود عوارض دارد مخصوصا اگر تحت نظر پزشک نباشد از جمله عوارض دارو می‌توان به افزایش وزن، تغییرات خلقی، فشار معده، سردرد، تهوع، واکنش آلرژیک و سندرم تحریک بیش از حد تخمک‌ها و ایجاد لخته‌های خونی اشاره کرد که به بستری در بیمارستان منجر می‌شود



تخمک 7 تا 9 میلیون تومانی

در این آشفته بازار، دلالان نیز نرخ های متفاوتی برای خرید تخمک تعیین می‌کنند، برخی قیمت را با تعداد تخمک‌های برداشته شده حساب می‌کنند از 2 تا 20 عدد با بازه قیمتی 7 تا 9 میلیون تومان! که خب وقتی فرد بیهوش شود از کجا پی ببرد که چند تخمک از او برداشته شده؟ در ضمن هرچه تعداد تخمک‌های برداشته شده بیشتر باشد شانس بارداری هم افزایش می‌یابد پس پزشک به برداشتن دو تخمک بسنده نمی‌کند!

اما برخی از دلالان به تعداد اعتقادی ندارند و قیمت را بر پایه کیفیت تخمک‌ها از 6 تا 8 میلیون تخمین می‌زنند.

اهدای 40 باره!

خانم دلال برای بازار گرمی خود پرونده رضایت از مشتری خود را باز کرده و ادعا می‌کند که موردی داشته که 40 بار اهدای تخمک انجام داده است!

در گفتگویی که با خانم دکتر سارا صادقی متخصص زنان و زایمان داشته‌ایم این اتفاق را کاری محال و نشدنی دانست و گفت:" فردی که قصد اهدای تخمک دارد نهایت تا 4-5 بار توانایی این کار را دارد آن هم به شرطی که از لحاظ شرایط جسمانی به مشکل نخورد و داروهای قبل اهدا و بیهوشی بر بدنش عوارض نشان ندهد."

عوارض اهدای تخمک

گاهی اوقات مصرف داروها با خود عوارض دارد مخصوصا اگر تحت نظر پزشک نباشد از جمله عوارض دارو می‌توان به افزایش وزن، تغییرات خلقی، فشار معده، سردرد، تهوع، واکنش آلرژیک و سندرم تحریک بیش از حد تخمک‌ها و ایجاد لخته‌های خونی اشاره کرد که به بستری در بیمارستان منجر می‌شود.

علاوه بر آن اهدای تخمک، شانس فرد را برای ابتلا به سرطان‌های زنانه مانند سرطان تخمدان، گردن رحم، واژن و رحم افزایش می‌دهد و در موارد نادری هم مرگ براثر تحریک بیش از حد تخمدان‌ها و سرطان یا از دست دادن اندام‌ها رخ می‌دهد.

بی‌هوشی هم مسئله مهمی است که دلالان خیلی سریع از آن عبور می‌کنند به گفته خانم دکترصادقی: «کار بیهوشی فوق‌العاده مهم و حساس است و توسط متخصص باید صورت بگیرد در غیر این صورت با خود عوارض جبران نشدنی همراه دارد»

حکم شرعی

برای مطلع شدن از حکم شرعی اهدای تخمک، به این فتوای رهبر انقلاب رسیدیم: «عمل مذکور هرچند فی نفسه اشکال ندارد ولی کودکی که از این طریق متولد می‌شود ملحق به صاحب نطفه و تخمک بوده و الحاق آن به زنی که صاحب رحم است مشکل می‌باشد لذا باید نسبت به احکام شرعی مربوط به نسب، احتیاط رعایت شود» علاوه برآن برای جویا شدن از جزئیات ماجرا با دفتر مقام معظم رهبری تماس گرفته و طبق گفتگویی که صورت گرفت متوجه شدیم که فقط در یک صورت است که فرد مجاز به اهدای تخمک است آن هم اگر هیچ راه کسب درآمدی نداشته باشد و از سر ناچاری و مضطر بودن دست به فروش تخمک بزند در غیر این صورت انجام این کار برای فرد اهدا کننده حرام است.