تبیان، دستیار زندگی

چند نکته برای دادن حقوق و احساس شخصیت بخشیدن به بچه‌ها

حق با شماست فرزندم!

«بچه‌اس، نمی‌فهمه» عبارت آشنایی که زیاد درباره بچه‌ها می‌شنویم و شاید خودمان به کار ببریم و به همین بهانه حقوق آن‌ها را نادیده می‌گیریم. حقوقی که اگر از سنین کودکی به آن‌ها توجه داشته باشیم، فرزندانی با عزت نفس و توانمند تربیت می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تنبیه بدنی
بخشی از حقوق بچه‌ها باید توسط جامعه برآورده شود و بخشی از آن توسط خانواده. در این گزارش مروری می‌کنیم بر این حقوقی که شاید کمتر به آن توجه کرده‌‌ایم.

نام خوب

اولین حق بچه در بدو تولد، داشتن یک اسم خوب است. اسم چه ایرانی باشد چه عربی باید مفهوم خوبی داشته باشد و کودک را در آینده دچار سرخوردگی نکند. چون اسامی عجیب یا نامانوس می‌تواند به مرور زمان باعث کمبود اعتماد به نفس آنها شود.

شبیه حرف‌هایتان عمل کنید

از حقوق بچه‌هاست که نیازهایشان در حد معقول و در چهارچوب شرایط مالی خانواده برطرف شود. در کنار نیازهای مادی بچه‌ها مثل خوراک و پوشاک و مسکن، یکی از نیازهای معنوی و اساسی بچه‌ها تربیت خوب است.

خُلف وعده همان‌قدر که برای آدم‌بزرگ‌ها امری ناخوشایند به حساب می‌آید، برای بچه‌ها هم ناپسند و حتی آسیب این شکستن قول برای بچه‌ها بدتر است



به این نکته توجه داشته باشید، پدر و مادری اگر بخواهند فرزندشان را خوب تربیت کنند، باید اول به تربیت و اصلاح خودشان بپردازند، پس تا جایی که می‌توانید تلاش کنید که خودتان هم شبیه آموزه‌های تربیتی باشید که به آن ها یاد می‌دهید چون وقتی خودتان به چیزی که باور دارید عمل نمی‌کنید نباید توقع تاثیرگذاری هم داشته باشید.

به مالکیت آن‌ها احترام بگذارید

اگر وسیله‌ای برای بچه می‌خرید، فرزند شما صاحب آن است و شما اگر می‌خواهید از آن وسیله استفاده کنید، باید از او اجازه بگیرید. اگر هدیه‌ای به بچه داده می‌شود، شما باید آن را به بچه تحویل بدهید یا امانت‌دار آن باشید.

درباره هدایای مالی هم همین گونه است. اگر مثلا پول، عیدی یا هدیه مالی به بچه برسد، یا باید برای کودک آن را استفاده کنید یا امانت‌دار باشید یا تبدیل به احسن کنید و به خودش تحویل دهید.

تنبیه بدنی

تنبیه بدنی ممنوع!

شما نه تنها مجاز نیستید کودکی که هنوز بالغ نشده و به اصطلاح خوب و بد را متوجه نمی‌شود، تنبیه بدنی کنید که باید در برابر کتک زدن، به او دیه بدهید! تنبیه بدنی کودک باعث می‌شود عزت نفس او شکسته و در رشد شخصیتی خود دچار مشکل شود.

به قول‌هایتان عمل کنید

مدام به کودک وعده ندهید؛ اما به قول‌های کوچک خود وفادار بمانید. خُلف وعده همان‌قدر که برای آدم‌بزرگ‌ها امری ناخوشایند به حساب می‌آید، برای بچه‌ها هم ناپسند و حتی آسیب این شکستن قول برای بچه‌ها بدتر است؛ چون هم به شما بی‌اعتماد می‌شوند و بقیه حرف‌هایتان را باور نمی‌کنند هم خودشان بدعهدی را آموزش می‌بینند.

برای بچه‌های شخصیت قائل شوید!

بچه‌ها حق دارند از امکانات شهری استفاده کنند؛ مثلا در رستوران‌ها صندلی اندازه خودشان داشته باشند یا حتی بشقاب غذا ویژه خودشان. روشویی مکان‌های عمومی غالبا برای بچه‌ها بلند است و کودکان حق دارند روشویی هم‌قدوقواره خودشان داشته باشند. خیلی از فضاها جایی برای کودک یا مادروکودک ندارند. بچه‌ها حق دارند امکانات ویژه در مساجد، فروشگاه‌ها و اماکن تفریحی داشته باشند چون  این بها دادن در نهایت به حقوق کودک، نسلی عزتمند، سالم و بدون حسرت و عقده تربیت می‌کند.