تبیان، دستیار زندگی

راهکارهایی برای پیشگیری از تاول پا

کسانی که زیاد پیاده‌روی می‌کنند یا می‌دوند با تاول پا آشنا هستند. اگر عادت به پیاده‌روی نداشته‌اید و تازه شروع کرده‌اید، ممکن است شما هم به این مشکل دچار شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاول پا
تاول، کیسه‌ای پُر از مایع است که در اثر اصطکاک (یا گرمای ناشی از سوختگی) ایجاد می‌شود. راه‌هایی برای پیشگیری از تاول پا وجود دارد. شما می‌توانید چیزهایی را که باعث اصطکاک در داخل کفش‌هایتان می‌شوند حذف کنید، از پوستتان خوب محافظت کنید، و پاهایتان را خشک و خنک نگه دارید. همچنین حتما باید نسبت به قسمت‌هایی که قرمز می‌شوند دقیق باشید چون اگر درمان نشوند به تاول تبدیل خواهند شد.

چگونه جلوی تاول پا را بگیریم؟

شما می‌توانید با رفع چیزهایی که باعث تاول پا می‌شوند، جلوی این عارضه را بگیرید:
. اصطکاک: اصطکاک بین پوست شما و جورابتان، کفشتان یا کفی کفش می‌تواند باعث تاول زدن شود.
. رطوبت: رطوبت ناشی از عرق یا نفو‌ذ باران و گل و لای، پوست را در معرض اصطکاک بیشتر و تاول زدن قرار می‌دهد.
. کفش نامناسب: کفش‌هایی که سایز مناسبی برای پاهای شما ندارند (خیلی تنگ یا خیلی گشادند) می‌توانند باعث اصطکاک شوند و پوست را آزار دهند.

کفش مناسب تهیه کنید

در بیشتر موارد، کفش‌ها عامل تاول زدن هستند.
تاول پا معمولا در قسمتی ایجاد می‌شود که انگشت‌ها، پاشنه و کف پا به کفش سابیده می‌شود. فُرم و اندازه‌ی پای هرکسی متفاوت است و کفشی وجود ندارد که برای همه‌ی پاها مناسب باشد. پیدا کردن مدل و سایزی از کفش که مناسب شما باشد کمک می‌کند جلوی تاول زدن پا را بگیرید.

کفش‌های جدید
اگر کفش‌های جدیدی برای پیاده‌روی‌های طولانی تهیه کرده‌اید، ممکن است در قسمت‌های جدید و متفاوتی از پاهایتان اصطکاک ایجاد شود. هر کفشی می‌تواند در چند بار استفاده‌ی اول باعث تاول زدن شود، چون هنوز پاهایتان به این کفش عادت نکرده است.
راه‌حل چیست؟ کفشی تهیه کنید که از نظر اندازه کاملا مناسب پاهایتان باشد؛ نه تنگ و نه گشاد، تا پاشنه‌هایتان درون کفش نلغزد و انگشت‌ها هم به جلوی کفش ساییده نشوند و اصطکاک ایجاد نشود. با کفش‌های جدیدتان چند بار به پیاده‌روی‌های کوتاه بروید تا پاهایتان به آن عادت کنند، حتی اگر کفش‌های جدیدتان از همان برند و مدل همیشگی است.

پاهای شما باید فضای کافی هنگام راه رفتن داشته باشند، اما نه آنقدر که به این طرف و آن طرف بلغزند. جوراب‌های ضخیم‌تری بپوشید تا مقداری از این فضای اضافی را اشغال کند. یاد بگیرید بند کفش‌ها را چطور ببندید تا پاشنه پا به جای اینکه با هر قدم به جلو سُر بخورد، سر جای خودش در کاپ پاشنه بماند


کفش‌هایی که پنجه پا را می‌فشرند
انگشتان شما داخل کفش‌هایی که در قسمت پنجه تنگ و فشرده‌اند، به کناره‌های کفش تا نوک کفش ساییده می‌شوند و این می‌تواند حتی باعث کبود شدن ناخن‌ها یا افتادن ناخن بعد از یک پیاده‌روی طولانی‌مدت شود.
راه‌حل چیست؟ کفش‌های شما باید در قسمت پنجه پهنای کافی داشته باشند تا فضای بین انگشتان و فضای بین انگشتان و کفش حفظ شود و پاهای شما بتوانند حین راه رفتن، خوب باز شوند. بنابراین اندازه‌ی مناسب کفش هم از جهت قد پا و هم از جهت پهنا و عرض پا اهمیت دارد.

لغزیدن پا در کفش
اگر کفشتان گشاد باشد و پاهایتان با هر قدم به جلو و عقب بلغزد، یعنی اصطکاک زیادی ایجاد می‌شود که باعث تاول زدن خواهد شد. البته در این حالت هم ممکن است ناخن‌ها کبود شوند.
راه حل چیست؟ پاهای شما باید فضای کافی هنگام راه رفتن داشته باشند، اما نه آنقدر که به این طرف و آن طرف بلغزند. جوراب‌های ضخیم‌تری بپوشید تا مقداری از این فضای اضافی را اشغال کند. یاد بگیرید بند کفش‌ها را چطور ببندید تا پاشنه پا به جای اینکه با هر قدم به جلو سُر بخورد، سر جای خودش در کاپ پاشنه بماند.
اگر باز هم می‌بینید پاهایتان در کفش می‌لغزند پس باید کفش‌هایی با سایز بهتری بخرید.

اصطکاک ناشی از لبه‌های کفی کفش:
لبه‌ها و درزهای کفی کفش هم می‌توانند با پا و انگشتان اصطکاک ایجاد کنند.
راه حل چیست؟ کفی کفش یا مدل کفشتان را عوض کنید. بعضی از کفش‌ها جوری طراحی شده‌اند که کفی‌شان از داخل هیچ درز یا لبه‌ی برآمده‌ای ندارد. ضمنا می‌توانید از جوراب‌هایی استفاده کنید که در قسمت کناره‌ها ضخیم‌ترند و جلوی اصطکاک با لبه‌ی کفی را می‌گیرند.

پاهایتان را مقاوم کنید

ترک‌های پاشنه‌تان را درمان کنید: برای اینکه پوست پاشنه‌تان پینه نبندد و خیلی خشک نشده و ترک‌های دردناک ایجاد نشود، بعد از هر بار دوش گرفتن پاهایتان را با کرِم مناسب دست و پا چرب و مرطوب کنید.
مسافت را به تدریج اضافه کنید: با افزایش تدریجی زمان راه رفتن یا دویدن به پاهای خود کمک کنید به جای تاول، پینه‌های محافظ ایجاد کنند.

جوراب‌های مناسب بپوشید

جوراب‌های نخی را فراموش کنید و جوراب‌هایی بپوشید که با الیاف مصنوعی تهیه شده‌اند. نخ و کتان، عرق را نگه می‌دارند که باعث نرم شدن پوست شده و آن را در معرض آسیب و تاول ناشی از اصطکاک قرار می‌دهد.

جورابتان را به طور مرتب عوض کنید
هر وقت پاهایتان به دلیل عرق یا باران خیس شد، حتما جوراب‌ها را عوض کنید.

اندازه‌ی جوراب هم باید مناسب باشد
اگر جورابتان آنقدر تنگ و چسبان یا ضخیم باشد که انگشت‌ها فضایی برای حرکت نداشته باشند، پس باید سایز دیگری تهیه کنید.

جوراب بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت نخرید
جوراب‌های باکیفیت (مانند جوراب‌هایی که دونده‌ها می‌پوشند) علاوه بر اینکه دوام و کیفیت بهتری دارند، به پاهایتان هم حس بهتری می‌دهند.

جوراب دو لایه بپوشید
جوراب‌های دو لایه می‌توانند با کاهش اصطکاک و جذب رطوبت جلوی تاول زدن را بگیرند. یا اینکه می‌توانید دو جفت جوراب بپوشید که کوهنوردها هم از این روش استفاده می‌کنند. جوراب داخلی یا همان لایه‌ی داخلی باید از جنسی باشد که عرق را جذب می‌کند.

پاهایتان را مرتبا چرب کنید

اصطکاک و ساییدگی بین پا و جوراب و کفش، گرما و فشاری ایجاد می‌کند که باعث تاول زدن خواهد شد. اگر اصطکاک را کم کنید، کمتر احتمال دارد که تاول بزنید. یکی از راه‌ها برای کاهش اصطکاک این است که پاها را چرب نگه دارید تا ساییدگی‌ها کمتر شود. محصولات مختلفی را امتحان کنید تا ببینید کدام برای شما از همه مناسب‌تر است.

وازلین بزنید
وازلین یک نرم‌کننده‌ی ارزان‌قیمت و موثر است که دونده‌ها نیز از آن استفاده می‌کنند. یادتان باشد که وازلین به راحتی از جوراب شسته نمی‌شود و ممکن است به جوراب بچسبد. پس شاید لازم باشد جوراب‌ها را مرتبا عوض کنید.

پماد ویتامین A و D
این پماد در داروخانه‌ها موجود است و یک راه‌حل ارزان‌قیمت دیگر برای چرب و نرم نگه داشتن پاهاست.

پاها را خشک نگه دارید

اولین کاری که برای خشک نگه داشتن پاها باید انجام دهید، پوشیدن جوراب جاذب عرق است، اما راه‌های دیگری هم وجود دارد. استفاده از ضدتعریقی (antiperspirant) که دونده‌ها استفاده می‌کنند هم شما را به این هدف می‌رساند.
یا اینکه پودر نشاسته ذرت داخل جوراب‌ و کفش‌تان بپاشید تا پاهایتان خشک بماند. دست‌کم هر دو سه ساعت این کار را تکرار کنید. پودر بچه هم می‌تواند پاهایتان را خشک و البته خوشبو نگه دارد.

قسمت‌هایی را که مستعد تاول زدن است خوب بپوشانید

اگر قسمتی در پایتان در معرض تاول زدن است یا قرمز شده، آن را بپوشانید تا حفظ شود. می‌توانید از نوار یا باند ژلی، چسب زخم یا چسب‌های مخصوص پا استفاده کنید.
ایراد پوشاندن ناحیه حساس این است که اغلب این بانداژ‌ها و پدها سر جای خود نمی‌مانند. شاید لازم باشد چند نوع چسب و باند را امتحان کنید تا نوعی را پیدا کنید که برای شما بهترین است.

چگونه تاول پا را مداوا کنیم؟

اگر تاول زدید باید هر چه سریع‌تر آن را درمان کنید.

متوقف شوید
 اگر نمی‌توانید به طور کل پیاده‌روی را متوقف کنید و باید ادامه بدهید، روی تاول را با بانداژ بپوشانید تا خوب محافظت شود.

به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید
اگر تاولتان دردناک و در آستانه‌ی ترکیدن باشد، باید تخلیه شود و برای این کار باید به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

مراقب عفونت باشید
هر روز بانداژ را عوض کنید و تاول را به دقت از جهت علائم عفونت (قرمزی و چرک) بررسی کنید. اگر هریک از علائم عفونت را داشتید یا دردتان زیاد بود به پزشک مراجعه کنید. اگر دیابت دارید، پس بیشتر مستعد عفونت پا هستید و باید خیلی بیشتر مراقب باشید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.