تبیان، دستیار زندگی

فواید 20000 قدم پیاده‌روی در روز

چگونه بیست هزار قدم در روز راه بروید؟

راه رفتن، اصلی‌ترین حرکتی است که هر روز انجام می‌دهیم و تقریبا همه می‌توانند انجامش دهند. پیاده‌روی فواید زیادی برای سلامتی دارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند ده هزار قدم پیاده‌روی در روز کافیست تا تناسب اندام خود را حفظ کنید؛ اما خیلی از افراد هدف خود را روی بیست هزار قدم در روز می‌گذارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیاده روی
اینکه روزی بیست هزار قدم پیاده‌روی چه فوایدی را نصیب شما می‌کند به عوامل فردی زیادی بستگی دارد، از جمله سرعت پیاده‌روی، وزن بدنتان، وضعیت عمومی سلامتتان و نحوه‌ی گام برداشتن‌تان؛ اما به طور کلی هر نوع پیاده‌روی با هر مسافتی برای سلامتی مفید است.

فواید بیست هزار قدم پیاده‌روی در روز

برای خیلی از افراد پیاده‌روی در ابتدا چالش‌برانگیز است؛ اما به مرور می‌توانند به بیست هزار قدم در روز برسند.

یک ورزش عالی برای کاهش وزن
پیاده‌روی یک نوع ورزش بسیار عالی است. وقتی راه می‌روید بدنتان کالری و چربی و کربوهیدرات می‌سوزاند. طبق تحقیقات، پیاده‌روی کمک می‌کند چربی شکم که مضرترین چربی در بدن است کاهش بیابد.
هرکسی با سرعت متفاوتی کالری می‌سوزاند. فعالیت فیزیکی یک فرد به قد، وزن، وضعیت جسمانی و شدت فعالیت او بستگی دارد. سرعتی که در پیاده‌روی دارید نیز بر میزان کالری‌سوزی‌تان حین پیاده‌روی اثر می‌گذارد؛ اما برای اینکه پیاده‌روی به عنوان یک فعالیت منجر به کاهش وزن شود، باید رژیم غذایی‌تان نیز کنترل شده باشد. هر روز بیست هزار قدم پیاده‌روی و تابع یک رژیم غذایی سالم بودن به بدنتان این امکان را می‌دهد تا وزن اضافی‌اش را کم کند.

زمانی که بیرون و در فضای باز سپری می‌شود
خیلی از افراد بیشتر روز خود را در خانه یا فضایی بسته سپری می‌کنند و این تاسف‌برانگیز است زیرا مدت زمانی را در فضای باز سپری کردن، یکی از موثرترین راه‌ها برای کمک به سلامتی و تندرستی است. پیاده‌روی در فضای باز، حالتان را بهتر می‌کند، سلامت روانتان را تقویت می‌کند و میزان هوای تازه‌ای را که همه‌ی ما به آن نیاز داریم به شما می‌رساند. فعالیت بدنی، بدن را وادار می‌کند اندورفین ترشح کند. اندورفین هورمونی است که مسئول مقابله با درد و استرس در بدن می‌باشد.

سعی نکنید به یک باره بیست هزار قدم راه بروید. برای شروع هدف خود را روی پنج هزار قدم در روز بگذارید و تدریجا این میزان را افزایش دهید. با این روش خسته نمی‌شوید و آسیب نمی‌بینید

مطالعه‌ای نشان می‌دهد ورزش یک راه کاملا طبیعی برای مقابله با افسردگی بوده و بهتر از داروهای ضدافسردگی عمل می‌کند. زمانی را در فضای باز سپری کردن علاوه بر اینکه حس و حال بهتری به شما می‌دهد، حافظه‌تان را نیز تقویت کرده، سطح انرژی‌تان را بالاتر برده و سیستم ایمنی‌تان را هم قوی‌تر می‌کند. مطالعه‌ی دیگری نیز نشان داده در فضای بازبودن و تماشای مناظر طبیعی کمک می‌کند دقت و تمرکزتان به طرز چشمگیری بیشتری شده و حافظه‌تان تقویت شود.
پیاده‌روی یک راه عالی برای سپری کردن اوقات فراغت در فضای باز و کمک به سلامتی است.

یک راه خوب برای به چالش کشیدن خودتان
به چالش کشیدن خودتان کمک می‌کند تمرکز و هشیاری و تفکر منطقی‌تان تقویت شود. علتش هم این است که قلب، خون بیشتری به مغز پمپاژ می‌کند تا کمکتان کند فعالیت‌های بدنی‌تان را بهتر انجام دهید.
روزی بیست هزار قدم پیاده‌روی به عنوان برنامه‌ای برای کاهش وزن گاهی می‌تواند سخت و چالش‌برانگیز باشد. شاید بیشتر احساس گرسنگی کنید و غذای بیشتری بخورید تا گرسنگی‌تان را پاسخ دهید. برای اجتناب از بعضی چالش‌هایی که در پیاده‌روی با آن‌ها روبرو می‌شوید، باید یک برنامه‌ی غذایی مناسب داشته باشید که خاص نیازهای شما باشد.

بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق
پیاده‌روی با بهترکردن متابولیسم و عملکرد قلب و عروق خدمت بزرگی به بدنتان می‌کند. افرادی که مشکلات قلبی دارند، بیشتر از پیاده‌روی سود می‌برند زیرا ضربان قلب بالا می‌رود و سیستم قلب و عروق تقویت می‌شود. پیاده‌روی به سوخت و ساز بدن سرعت می‌دهد و کمک می‌کند بدن غذا را بهتر هضم و جذب کند.

کیفیت بهتر خواب
درصد زیادی از افراد با مشکلات خواب روبرو هستند و دارو هم مصرف می‌کنند. بنابراین سال‌هاست محققان در تلاش‌اند راهی طبیعی و بدون دارو برای کمک به این افراد پیدا کنند. آن‌ها دریافتند یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای کمک به خواب بهتر، پیاده‌روی است. پیاده‌روی مثل هر فعالیت بدنی دیگری به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. بعد از یک روز طولانی و پُرفعالیت اغلب احساس خستگی می‌کنید؛ اما همین خستگی کمک می‌کند بهتر بخوابید. وقتی خسته‌اید فورا به خواب می‌روید و وقتی بیدار می‌شوید احساس نشاط و انرژی خواهید کرد.

چقدر طول می‌کشد تا بیست هزار قدم پیاده‌روی کنید

سرعت متوسط پیاده‌روی برای بیشتر افراد حدود ۵ کیلومتر در ساعت است. بنابراین اگر بخواهید بیست هزار قدم راه بروید دست‌کم باید دو ساعت و نیم وقت صرف کنید. درست همان‌طور که فاکتورهایی بر میزان کالری‌سوزی با بیست هزار قدم پیاده‌روی اثر می‌گذارند، فاکتورهای دیگری نیز بر مدت زمان بیست هزار قدم پیاده‌روی اثر می‌گذارند. فاکتورهایی مانند سطح فیتنس، میزان سختی، وزن، قد و سرعت پیاده‌روی بر مدت زمانی که برای بیست هزار قدم پیاده‌روی لازم است اثر می‌گذارند. پیاده‌روی به طورکلی وقت‌گیر است زیرا برای برخی از افراد ممکن است چهار ساعت طول بکشد تا بیست هزار قدم پیاده‌روی کنند.

توصیه‌هایی برای پیاده‌روی

اولین چیزی که برای پیاده‌روی نیاز دارید، یک جفت کفش مناسب است. اگر برای خرید یک جفت کفش مناسب پیاده‌روی هزینه کنید، ارزشش را دارد زیرا جلوی تاول زدن پاها و آسیب آن‌ها را می‌گیرد و پیاده‌روی هم برایتان راحت‌تر و لذتبخش‌تر خواهد شد.

پیاده‌روی را بخشی از روتین روزانه‌ی خود کنید
برای اینکه هر روز بیست هزار قدم راه بروید، باید پیاده‌روی را بخشی از روتین روزانه خود کنید. این روتین می‌تواند به معنی استفاده از پله‌ها به جای آسانسور یا دورتر پارک کردن اتومبیل از مقصدتان باشد. همچنین خوب است صبح‌ها چند دقیقه زودتر بیدار شوید تا پیش از شروع روز چند دقیقه‌ای پیاده‌روی کنید.

عضو یک گروه پیاده‌روی شوید
اگر فکر می‌کنید اغلب حوصله ندارید به پیاده‌روی بروید، می‌توانید یک گروه محلی پیدا کنید تا هم انگیزه بیشتری داشته باشید و هم از حمایت یک جمع برخوردار شوید.

کم‌کم شروع کنید
سعی نکنید به یک باره بیست هزار قدم راه بروید. برای شروع هدف خود را روی پنج هزار قدم در روز بگذارید و تدریجا این میزان را افزایش دهید. با این روش خسته نمی‌شوید و آسیب نمی‌بینید.

زیاد آب بنوشید
حین پیاده‌روی و در طول روز مرتبا آب بنوشید تا هم احساس انرژی کنید و هم بدنتان در اثر دهیدراته شدن دچار مشکلاتی مانند گرفتگی عضلات نشود.

اگر روزی نتوانستید پیاده‌روی کنید خودتان را سرزنش نکنید
زندگی همیشه هم طبق برنامه پیش نمی‌رود. اگر روزی کاری برایتان پیش آمد یا به هر دلیلی نتوانستید پیاده‌روی کنید، خودتان را سرزنش نکنید؛ هر اندازه پیاده‌روی که بتوانید بکنید باز هم خوب است.

به مسیر پیاده‌روی‌تان تنوع بدهید
تنوع چاشنی زندگی است. سعی کنید هرازگاهی مسیر پیاده‌روی را عوض کنید. آخر هفته‌ها می‌توانید پیاده‌روی را با کوهنوردی ترکیب کرده، به پیک‌نیک بروید و از طبیعت استفاده کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.