تبیان، دستیار زندگی

چرا چشمانم می‌خارند؟

دلایل خارش چشم‌ها و راهکارهای توصیه‌شده

خارش چشم‌ها یکی از آزاردهنده‌ترین چیزهاست. وقتی چشم‌ها مدام می‌خارند نمی‌توانید روی چیز دیگری تمرکز کنید. اما برای اینکه این احساس ناخوشایند را برطرف کنید اول باید علت آن را بدانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خارش چشم‌ها
وقتی چشم‌ها می‌خارند معمولا اولین واکنش این است که چشم‌ها را می‌مالیم تا کمی تسکین پیدا کند؛ اما نباید این کار را بکنیم. مالیدن چشم‌ها می‌تواند به لایه‌ی رویی قرنیه آسیب بزند و درد و احتمالا عفونت ایجاد کند.
خارش چشم‌ها یکی از آزاردهنده‌ترین چیزهاست. وقتی چشم‌ها مدام می‌خارند نمی‌توانید روی چیز دیگری تمرکز کنید. اما برای اینکه این احساس ناخوشایند را برطرف کنید اول باید علت آن را بدانید.

آلرژی فصلی دارید

آلرژی‌های فصلی، معمول‌ترین دلیل خارش چشم‌ها هستند. طی فصل آلرژی، ذرات گرده‌ در هوا بی‌نهایت زیادند که روی سطوح بدن ما مثلا چشم‌ها فرود می‌آیند.
اگر آلرژی فصلی داشته باشید باعث می‌شود سیستم ایمنی بدنتان با ترشح موادشیمیایی پاسخ بدهد و موجب واکنش شدید در چشم‌ها شود که شامل خارش، قرمزی، سوزش و اشک می‌شود. عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، بثورات پوستی و تنگی نفس از دیگر علائم آلرژی فصلی می‌باشند.

افرادی که بیشتر ساعات روز از اسکرین‌ها استفاده می‌کنند بیشتر مستعد خشکی چشم هستند. پس بهتر است اصل ۲۰- ۲۰ – ۲۰ را رعایت کنید: هنگام استفاده از اسکرین، هر ۲۰ دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه به چیزی که حدود ۶ متر (۲۰ فوت) از شما فاصله دارد نگاه کنید. طی این مدت استراحت سعی کنید بیشتر پلک بزنید


چه باید کرد؟
آلرژی فصلی در ارتباط با مشکلات چشمی در صورتی که کنترل نشود، علائم آن می‌توانند شدیدتر شده و التهاب مزمن و حتی عفونتی به نام ورم ملتحمه چشم ایجاد کنند. خوشبختانه راهکارهای زیر کمکتان می‌کند از چشم‌هایتان در برابر اثرات گرده‌ها و دیگر آلرژن‌های فصلی مراقبت کنید:
. از قطره چشم استفاده کنید. به محض اینکه علائم آلرژی شروع شدند از یک قطره چشم مناسب آلرژی استفاده کنید. قطره‌های چشمی آنتی‌هیستامین می‌توانند خارش چشم را تسکین دهند.
. در معرض آلرژن‌ها قرار نگیرید. زمانی که میزان گرده‌ها زیاد است بیرون نروید، اما اگر مجبورید بیرون بروید، از عینک آفتابی قوس‌دار که چشم‌ها را کاملا می‌پوشاند استفاده کنید.
. چشم‌ها را بشویید. شب قبل از خواب، پلک‌ها و مژه‌ها را به آرامی با دستمال مرطوب تمیز کرده و با یک محلول مناسب شستشوی چشم آن‌ها را تمیز کنید تا چشم‌ها وقتی که در خواب هستید هیچ‌گونه آلودگی نداشته باشند.

یک آلرژی غذایی دارید

برخی از افراد نسبت به مواد غذایی خاصی حساسیت دارند که می‌تواند واکنش آلرژیک در بدنشان ایجاد کند، مثلا قرمزی و خارش چشم‌ها. وقتی در معرض یک آلرژن خوراکی قرار می‌گیرید، سیستم‌های گوناگونی در بدنتان می‌توانند درگیر شوند که شامل چشم، پوست، دستگاه تنفس، سیستم‌های قلبی و گوارشی نیز می‌شود. یعنی در واقع انگار تمام بدن نسبت به این آلرژن خوراکی واکنش نشان می‌دهد. علاوه بر خارش چشم‌ها، موارد زیر نیز می‌توانند از علائم آلرژی غذایی باشند:
. گزگز و خارش در دهان
. کهیر یا اگزما
. تورم لب‌ها، صورت، زبان و حلق یا دیگر قسمت‌های بدن
. خس‌خس سینه، گرفتگی بینی یا مشکل در تنفس
. شکم‌درد، اسهال، تهوع یا استفراغ
. سرگیجه، احساس سبُکی در سر یا بی‌حالی
اما یادتان باشد بدن شما ممکن است هر بار که در معرض آلرژن غذایی قرار می‌گیرید، واکنش متفاوتی نشان دهد، به همین دلیل شاید متوجه شوید گاهی به خارش چشم دچار می‌شوید و گاهی پوست اطراف چشمتان ملتهب می‌شود (درماتیت پلک).

چه باید کرد؟
مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که متوجه شوید به چه غذایی حساسیت دارید و سعی کنید از آن پرهیز نمایید. اگر خودتان نمی‌توانید غذایی را که به آن آلرژی دارید پیدا کنید باید از یک پزشک کمک بگیرید.

دچار یک عفونت چشم شده‌اید

گاهی یک عفونت چشمی می‌تواند مانند آلرژی فصلی مشکلاتی مانند قرمزی و خارش چشم ایجاد کند. پس از کجا باید بدانید دچار عفونت چشم شده‌اید یا آلرژی فصلی دارید؟ یک عفونت چشمی برخلاف آلرژی‌های فصلی با ترشحات غلیظ و موکوس مانند و حساسیت به نور خودش را نشان می‌دهد. همچنین ممکن است درد یا سیخ زدن در چشم‌ها نیز داشته باشید.

چه باید کرد؟
اگر تردید دارید به یک عفونت چشم دچار شده‌اید باید به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص درست داده شده و دارو تجویز شود؛ مثلا اگر یک عفونت باکتریایی چشمی داشته باشید، پزشک قطره چشمی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. کمپرس سرد و قطره‌های مرطوب‌کننده‌ی چشم هم می‌توانند احساس ناراحتی ناشی از یک عفونت ویروسی را تسکین دهند.

خشکی چشم دارید

خارش آزاردهنده‌ی چشم‌هایتان می‌تواند ناشی از خشکی چشم‌ها باشد؛ عارضه‌ای که در آن چشم‌ها به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کنند. مسئله اینجاست که اگر به اندازه کافی اشک نداشته باشید تا چشم‌هایتان را مرطوب نگه دارد، دچار تحریک و خارش چشم خواهید شد. خشکی چشم می‌تواند علائم دیگری هم داشته باشد:
. قرمزی، سوزش و سیخ زدن
. تاری دید
. احساس وجود جسم خارجی در چشم
. ترشحات در داخل یا اطراف چشم
. درد حین استفاده از لنزهای تماسی
. اشک زیاد (چشم‌ها وقتی تحریک می‌شوند اشک بیشتری می‌سازند)

چه باید کرد؟
اگر به خشکی چشم دچارید باید به پزشک مراجعه کنید تا با معاینه‌ی دقیق تشخیص دهد چه مشکلی باعث خشکی چشم‌هایتان شده است. راهکارهای زیادی برای کاهش احساس ناراحتی ناشی از خشکی چشم وجود دارد:
. قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را رعایت کنید. استفاده‌ی زیاد از اسکرین‌های دیجیتال یکی از دلایل شایع خشکی چشم است. افرادی که بیشتر ساعات روز از اسکرین‌ها استفاده می‌کنند بیشتر مستعد خشکی چشم هستند. پس بهتر است اصل ۲۰- ۲۰ – ۲۰ را رعایت کنید: هنگام استفاده از اسکرین، هر ۲۰ دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه به چیزی که حدود ۶ متر (۲۰ فوت) از شما فاصله دارد نگاه کنید. طی این مدت استراحت سعی کنید بیشتر پلک بزنید.
. از قطره چشم استفاده کنید. برای تسکین خشکی چشم‌ها باید آن‌ها را مرطوب نگه دارید. می‌توانید از قطره‌های اشک مصنوعی که برای کاهش خشکی چشم ساخته شده‌اند استفاده کنید.
. امگا ۳ مصرف کنید. استفاده از مکمل روغن ماهی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است می‌تواند التهاب چشم را کاهش داده و غدد میبومین چشم را که تولیدکننده‌ی چربی اشک هستند تقویت کند.

اگزما دارید

اگزما می‌تواند هر قسمتی از بدن را که پوست وجود دارد درگیر کند، از جمله پوست حساس اطراف چشم و پلک. این عارضه‌ی التهابی پوست می‌تواند در اطراف چشم‌ها ایجاد شده و باعث قرمزی و خارش و خشکی پوست شود.

چه باید کرد؟
پمادهایی بدون نسخه وجود دارند که می‌توانند تحریکات پوستی را کاهش دهند و برای استفاده در اطراف چشم‌ها نیز مناسب‌اند؛ اما اگر مورد شما شدید است، پزشک باید یک استروئید برای تسکین التهاب تجویز کند.

دچار عوارض جانبی دارو شده‌اید

گاهی برخی از داروهایی که مصرف می‌کنید می‌توانند چشم‌ها را تحریک کرده و باعث خارش آن‌ها شوند. این واکنش آلرژیک می‌تواند ناشی از مواد نگهدارنده‌ی موجود در قطره چشم یا خود دارو باشد. دیگر داروهای رایجی که باعث واکنش آلرژیک در چشم‌ها می‌شوند شامل آتروپین (معمولا پیش از معاینه‌ی چشم برای گشاد شدن مردمک استفاده می‌شود) و نئومایسین (آنتی‌بیوتیکی که برای درمان عفونت‌های چشمی به کار می‌رود) می‌شود. نگهدارنده‌های موجود در سیستم‌های لنزهای تماسی هم می‌توانند بر چشم‌ها اثر بگذارند.
از دیگر عوارض چشمی ناشی از واکنش آلرژیک به دارو می‌توان به قرمزی و آبریزش چشم‌ها و تورم پلک اشاره کرد.

چه باید کرد؟
اگر فکر می‌کنید دارویی که مصرف می‌کنید باعث خارش چشم‌هایتان است به پزشکتان اطلاع دهید تا در صورت امکان دارویتان را عوض کند. همچنین اگر متوجه شده‌اید لنزهایی که استفاده می‌کنید عامل خارش چشم‌هایتان هستند با پزشکتان مشورت کنید.

درماتیت تماسی دارید

درماتیت تماسی، یک راش خارش‌دار که در اثر تماس مستقیم با یک ماده‌ی تحریک‌کننده به‌وجود می‌آید، نیز می‌تواند عامل خارش چشم‌هایتان باشد. مواد آرایشی (خصوصا فلزات و نگهدارنده‌‌های موجود در آن‌ها) نیز یکی دیگر از عوامل معمول درماتیت تماسی‌اند. پاک‌کننده‌های صورت، شوینده‌ها و حلّال‌های رنگ هم می‌توانند به پوست حساس اطراف چشم‌ها آسیب بزنند.
حتی محصولاتی که مستقیما با صورت و چشم‌هایتان تماس ندارند، مانند لاک ناخن، رنگ مو و عطر هم می‌توانند در ناحیه چشم ایجاد راش خارش‌دار کنند.

چه باید کرد؟
برای رفع درماتیت تماسی و تسکین خارش چشم‌ها ابتدا باید ببینید چه محصولی باعث واکنش در چشم‌هایتان شده و از مصرف آن اجتناب کنید. بعد از متوقف کردن مصرف ماده‌ی مورد نظر، راش خارش‌دارتان باید در عرض دو تا چهار هفته برطرف شود. در این فاصله می‌توانید با کمپرس سرد و مرطوب، پوست ملتهبتان را تسکین دهید.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
اگر علائمتان با راهکارهای بدون نسخه برطرف نشد، یا اگر دچار تاری دید شدید، درد در چشمتان دارید و یا چشم‌هایتان خیلی قرمزند، به پزشک مراجعه کنید.
همینطور اگر خارش چشم‌هایتان بیشتر از دو سه روز طول کشید باید به پزشک مراجعه کنید. علائم ممکن است به مرور بدتر شده و منجر به ورم ملتحمه چشم شوند که نوع شدیدتری از التهاب و عفونت است و به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.