تبیان، دستیار زندگی

پوست پرتقالی شکل

آنچه خوب است در مورد سلولیت بدانید

سلولیت کلمه‌ای است که برای برآمدگی‌ها و گودی‌های روی ران و باسن و شکم به کار می‌رود که البته می‌تواند روی بازوها و سینه‌ها نیز ایجاد شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پوست پرتقالی شکل
سلولیت تکه‌هایی از چربی‌ها و مواد زائدی است که در زیر پوست جمع شده و به بافت همبندی که اطراف سلول‌های چربی هستند فشار وارد می‌کند. وقتی سلول‌های چربی بزرگ می‌شوند، فضای زیر پوست را اشغال کرده و به بافت همبند فشار می‌آورند. این فشار، چربی را به لایه‌های بالایی پوست می‌فشرد و ظاهری گودی‌دار ایجاد می‌کند. بنابراین پیش از اینکه به دنبال جدیدترین راهکارها برای درمان سلولیت باشید، توصیه می‌کنیم این مطلب را بخوانید تا هر آنچه لازم است در مورد سلولیت بدانید.

تقریبا همه‌ی خانم‌ها سلولیت دارند

سلولیت بسیار بسیار شایع است و تقریبا ۹۳ درصد از خانم‌ها سلولیت دارند. اولین چیزی که باید بدانید این است که شما تنها نیستید و اکثر خانم‌ها دست‌کم در یکی دو جای بدنشان این چربی‌ها را دارند.

سلولیت بی‌خطر بوده و بیماری محسوب نمی‌شود

هرچند احتمالا ظاهر سلولیت را نمی‌پسندیم اما کاملا طبیعی است و بیماری به شمار نمی‌رود. سلولیت هیچ آسیبی به شما نمی‌رساند و بر سلامت عمومی‌تان هم اثری نمی‌گذارد.

ورزش می‌تواند به کاهش سلولیت کمک کند

از آنجایی که سلولیت چربی است، چربی اضافی در بدن می‌تواند ظاهر سلولیت را چشمگیرتر کند. داشتن عضلات خوش فرم‌تر و ورزش کردن می‌تواند سلولیت را کاهش دهد. به طورکلی، کلید کاهش سلولیت، کاهش وزن همراه با عضله‌سازی است. عضله در زیر تکه‌های چربی وجود دارد که آن‌ها را به پوست فشار داده و سلولیت ایجاد می‌کند. عضله‌ای که شُل است، باعث شُل شدن پوست هم می‌شود. بیشتر خانم‌ها در قسمت ران و باسن سلولیت دارند، بنابراین ورزش‌هایی که ران‌ها و باسن را درگیر می‌کنند، مثل اسکوات و لانگز می‌توانند برای کاهش سلولیت موثرترین تمرین باشند.

رژیم غذایی می‌تواند بر ظاهر سلولیت اثر بگذارد

داشتن یک رژیم غذایی سالم به طور کلی به نفع بدنتان است؛ اما روی سلولیت هم اثر می‌گذارد. آنتی‌اکسیدان‌ها و امگا۳ می‌توانند در مبارزه با سلولیت نقش مهی ایفا کنند، زیرا سلول‌های چربی را می‌شکنند و پوست و بافت همبند را تقویت می‌کنند. مواد غذایی مانند بذر کتان و سالمون نمونه‌های خوبی هستند. کاکائوی طبیعی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست، بنابراین شکلات تلخ می‌تواند بخشی از رژیم غذایی کسی باشد که می‌خواهد سلولیت‌ را کاهش دهد.

سلولیت جنبه ژنتیکی هم دارد

زنانی که سلولیت دارند معمولا آن را از مادران، خواهران و خاله‌ها و عمه‌های خود به ارث برده‌اند و فرقی هم نمی‌کند سایز و فرم بدنشان چگونه باشد. یکی از بزرگ‌ترین باورهای اشتباه در مورد سلولیت این است که آب کردن چربی‌های بدن به تنهایی می‌تواند ظاهر سلولیت را کاهش دهد. خیلی از خانم‌های دونده‌ی ماراتن و بدنساز هم سلولیت دارند. سلولیت ژنتیکی است و هرچند وزن بدن می‌تواند روی ظاهر سلولیت اثر بگذارد؛ اما حتی لاغرترین خانم‌ها هم می‌توانند سلولیت داشته باشند.

حتما می‌دانید که آفتاب گرفتن یا برنزه کردن چقدر برای سلامتی‌تان مضر است و خوب است بدانید برخلاف باور رایج سلولیت را درمان نمی‌کند. در برخی از افراد برنزه کردن پوست باعث می‌شود سایه‌های ناشی از برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های سلولیت کمتر به چشم بیایند و در واقع اثری روی آن ندارند


کمتر پیش می‌آید مردها سلولیت داشته باشند

به ندرت پیش می‌آید آقایان سلولیت داشته باشند، در واقع کمتر از ۱۰ درصد مردها سلولیت دارند. دلیل آن هم این است که بافت پشتیبان در بدن خانم‌ها نرم‌تر است (چون باید در زمان بارداری کشیده شود). پوست آقایان سفت‌تر، ضخیم‌تر و یکدست‌تر بوده و همه‌ی اینها چربی را در جای خود سفت نگه می‌دارد و اجازه نمی‌دهد قلمبه و چاله‌چوله‌دار دیده شوند!
با بالا رفتن سن و تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار گرفتن هم می‌تواند با اثری که بر پوست می‌گذارد، سلولیت را چشمگیرتر هم بکند.

نسبت به درمان‌های پُرهزینه سلولیت خوش‌بین نباشید

همه‌ی ما انواع و اقسام کرِم‌ها و راهکارهایی را دیده‌ایم که ادعا می‌کنند می‌توانند سلولیت را درمان کنند، اما آیا واقعا موثرند؟ هرچند خیلی از روش‌ها مدعی هستند که می‌توانند ظاهر سلولیت را کمتر کنند؛ اما تاثیر بلندمدت ندارند و شما را به نتیجه‌ی دلخواه نمی‌رسانند. اگر سلولیت واقعا برایتان ناخوشایند است و اذیتتان می‌کند بهتر است با مداخلات پزشکی آن را درمان کنید.

چند باور اشتباه درباره سلولیت

فقط افراد چاق سلولیت دارند
این تصور کاملا نادرست است. همانطور که گفتیم سلولیت ارتباطی با وزن و فرم بدن ندارد. دلیل سلولیت هنوز شناخته شده نیست اما ژن‌ها و هورمون‌ها در آن نقش دارند و خانم‌های لاغر هم می‌توانند سلولیت داشته باشند.

سلولیت همیشه دلیل خاصی دارد
سلولیت می‌تواند ناشی از ژنتیک، مصرف هورمون، عوارض پزشکی و کاهش یا افزایش وزن باشد و خانم‌ها بدون هیچ دلیل خاصی سلولیت داشته باشند.

آفتاب گرفتن سلولیت را کم می‌کند
حتما می‌دانید که آفتاب گرفتن یا برنزه کردن چقدر برای سلامتی‌تان مضر است و خوب است بدانید برخلاف باور رایج سلولیت را درمان نمی‌کند. در برخی از افراد برنزه کردن پوست باعث می‌شود سایه‌های ناشی از برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های سلولیت کمتر به چشم بیایند و در واقع اثری روی آن ندارند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.