تبیان، دستیار زندگی

عرض اندام نوشت افزار ایرانی مقابل تولیدات خارجی

خیلی‌ها می‌گویند لوازم‌التحریر کالایی فصلی است و با باز شدن مدرسه‌ها خرید و فروش‌اش رونق پیدا می‌کند اما واقعیت این است که لوازم‌التحریر در هر فصلی و برای هر سنی جذاب است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لوازم‌التحریر ، تولیدات نوشت افزار ایرانی، تولیدات نوشت افزار خارجی
وقتی اسم خودکار و دفترهای فانتری می‌آید هر فردی در هر سنی می‌خواهد حداقل یک خودکار یا مدادنوکی برای حس نوستالژیک‌اش داشته باشد.

اما این روزها با گران شدن کالاها و محصولات، لوازم‌التحریر هم از این گرانی بی‌نصیب نماند و تحت تاثیر دو ساله کرونا،گران شدن مواد اولیه مثل کاغذ و... قرار گرفت و حتی در خبرها هم صحبت از دغدغه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان آمد که این گرانی آسیب‌های زیادی را به‌همراه داشت.

پایین آمدن تب خرید محصولات خارجی

تولید لوازم‌التحریر در برهه‌هایی از زمان با بحران‌های زیادی همراه بود، تب خرید محصولات خارجی و پر زرق و برق اصلا به مصرف‌کننده اجازه تصمیم گرفتن برای خرید محصول ایرانی را نمی‌داد و تولیدکننده داخلی مجبور بود کالایی که تولید می‌کند را به اسم تولیدکننده ایرانی نزند تا مصرف‌کننده آن را بخرد اما با گذشت چند سال و بالا رفتن کیفیت محصولات ایرانی تولیدکنندگان لوازم‌التحریر ایرانی توانستند در بازار داخلی عرض اندام کنند تا جایی که خرید محصول ایران هم کیفیت بالایی دارد و هم نصف هزینه محصول خارجی است.

تولیدکننده لوازم‌التحریر از هزینه‌ها و سودش کم کرده تا تعادل را در قیمت لوازم‌التحریر حفظ کند



گرانی واقعی یا خبرهای گرانی

شاید این حجم از خبرهای گرانی خیلی هم موثق نباشد که قرار است لوازم‌التحریر با یک گرانی بی‌سابقه روبه‌رو شود ولی خب باز هم تاثیرات گرانی مواد اولیه را گرفته است اما بسیاری از تولیدکنندگان با نگاه فرهنگی سعی کردند راهکارهایی متفاوتی را انجام دهند تا لوازم‌التحریر ایرانی در قیاس با محصولات خارجی قیمت کمتری داشته باشد و قدرت خرید مردم را در این زمینه در نظر داشته باشند.

محمد یقینی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار در کشور در گفت‌وگو با تبیان، درباره گرانی‌های لوازم‌التحریر و همراه شدن تولیدکنندگان با مردم می‌گوید، طبیعتا وقتی صحبت از حوزه‌ای مثل لوازم‌التحریر می‌شود پای اقتصاد هم به میان می‌آید و نگاه کاملا متفاوت است. به خاطر تعداد زیاد مجموعه‌های تولیدی لوازم‌التحریر رقابت بالاست و همانند دیگر صنعت‌ها که مافیا در آن دخیل است، عمل نمی‌کنند بلکه به اجبار قیمت‌ها را بالا می‌برند.


همراهی تولیدکنندگان لوازم‌التحریر با مردم

تصور کنید که تولیدکنندگان لوازم‌التحریر دو سال کرونا را پشت‌سر گذاشتند و با فروش یک سومی نسبت به قبل مواجه شدند این مجموعه‌های تولیدی به زور خودشان را سرپا نگه‌داشتند و با تولید محصولات اشتغال‌زا مجموعه‌هایشان تعطیل نشده است اما باز هم سعی کردند با مردمی که مخاطبان لوازم‌التحریر هستند همراه شوند.

تولیدکننده لوازم‌التحریر چقدر سود می‌برد؟

یقینی در برابر این موضوع که تولیدکنندگان لوازم‌التحریر باید تمهیداتی در برابر گرانی‌های مواد اولیه و تولید محصولات داشته باشند تا فشار را بر مردم کمتر کنند، معتقد است، قرار نیست تولیدکننده محصولات لوازم‌التحریر تمهیداتی را داشته باشد اما این اتفاق افتاد که با وجود گران شدن 50 درصدی مواد اولیه، آن‌ها محصولاتی که برای فروش داشتند را 50 درصد گران نکردند تا فشار حداکثری را بر مردم کمتر کنند. تولیدکننده لوازم‌التحریر از هزینه‌ها و سودش کم کرده تا تعادل را در قیمت لوازم‌التحریر حفظ کند.

قیمت کالای ایرانی نصف محصول خارجی

ما حتی در این زمینه‌ها سعی کردیم با برگزاری نمایشگاه‌های نوشت‌افزار  قیمت‌ محصولات را کمتر درنظر بگیریم تا مصرف کننده راحت‌تر خرید کند و فشار قیمت‌ها را برای آن‌ها کم کنیم.

البته در محصولات وارداتی این اتفاق نیفتاده و کاملا قیمت‌ها براساس دلار افزایش پیدا می‌کند و روزی بود که هزینه خودکار خارجی با خودکار ایرانی برابری می‌کرد در حال حاضر خودکار ایرانی نصف قیمت محصول مشابه خارجی است.