تبیان، دستیار زندگی

چه زمانی لازم است دندان عقل کشیده شود؟

دندان‌های عقل، آخرین دندان‌هایی هستند که درمی‌آورید، یعنی به طور نرمال بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی. در بعضی از افراد، دندان‌ عقل می‌تواند مشکلات دهانی و دندانی ایجاد کند؛ مثلا نامرتبی و شلوغی دندان‌ها، به‌هم‌فشردگی دندان‌ها و افزایش احتمال عفونت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کشیدن دندان عقل
کشیدن دندان عقل همیشه هم ضروری نیست؛ اما تقریبا نیمی از افراد نیاز دارند دست‌کم یکی از دندان‌های عقلشان کشیده شود تا دچار عوارض بعدی نشوند. در این مطلب به شما می‌گوییم چه زمانی لازم است دندان عقل خارج شود.

چرا دندان عقل داریم؟

محققان باور دارند دندان‌های عقل برای نیاکان ما ضروری بودند، زیرا غذاهایی که می‌خوردند اغلب شامل مغزهای سفت، برگ‌های ضخیم و گوشت‌های خام بود؛ اما امروزه ما بیشتر غذاهای پخته شده و نرم می‌خوریم و با چاقو و چنگال غذایمان را به تکه‌های کوچک‌تر تبدیل می‌کنیم، در نتیجه نیاز خاصی به دندان‌های عقلمان نداریم!

وضعیت دندان‌های عقل چه زمانی باید بررسی شود؟

دندان‌های عقل معمولا بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی درمی‌آیند؛ اما ارزیابی اولیه باید بین ۱۵ تا ۱۹ سالگی انجام شود. به طور کلی خوب است که سالی یک بار دندان‌ها توسط دندانپزشک چک شوند. ارزیابی به موقع دندان عقل اهمیت زیادی دارد تا در صورت لزوم کشیده شود، زیرا کشیدن دندان عقل در سنین بالاتر سختی‌هایی دارد.

چه سنی برای کشیدن دندان عقل مناسب‌تر است؟

دندان عقل در هر سنی می‌تواند کشیده شود. اما بیشتر دندانپزشک‌ها توصیه می‌کنند دندان‌های عقل در اواخر نوجوانی یا در اوایل دهه بیست زندگی کشیده شوند. زیرا در این مرحله دندان‌های عقل هنوز در حال شکل گیری‌اند و به همین دلیل کشیدنشان راحت‌تر است و عوارض کمتری دارد.

دلایلی که ضرورت کشیدن دندان عقل را ایجاد می‌کنند

کشیدن دندان عقل یک عمل بسیار متداول است و برخی از معمول‌ترین دلایل آن به شرح زیر است:

. گیرافتادن دندان عقل: یعنی وقتی که دندان عقل نمی‌تواند به طور طبیعی خودش را از لثه بیرون بکشد و نهفته مانده است. در این حالت ممکن است زاویه‌دار رشد کرده یا فضای کافی برای بیرون آمدن نداشته باشد. علائم گیرافتادن دندان عقل شامل تورم و حساس شدن لثه‌ها، درد در فک، درد هنگام باز کردن دهان و بوی بد دهان می‌شود.

دندان عقل در هر سنی می‌تواند کشیده شود. اما بیشتر دندانپزشک‌ها توصیه می‌کنند دندان‌های عقل در اواخر نوجوانی یا در اوایل دهه بیست زندگی کشیده شوند. زیرا در این مرحله دندان‌های عقل هنوز در حال شکل گیری‌اند و به همین دلیل کشیدنشان راحت‌تر است و عوارض کمتری دارد


. فضای ناکافی: گاهی دندان عقل فضای زیادی از دهان را اشغال می‌کند که می‌تواند برای دندان‌های دیگر مشکل ایجاد کند. اگر درآمدن دندان عقلتان باعث شلوغی و به هم فشردگی دندان‌ها در دهان شود، درد و ناراحتی ایجاد می‌کند و ممکن است متوجه شوید بعضی از دندان‌هایتان آسیب دیده‌اند یا بدشکل شده‌اند.

. درد مداوم: بیرون آمدن دندان عقلتان می‌تواند باعث درد شود. در برخی موارد این درد متناوب است؛ اما اگر درد مداوم داشته باشید باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا با عکس‌برداری و معاینه وضعیت دندان بررسی شود. همیشه هم کشیدن دندان عقل لازم نیست، زیرا گاهی درد ممکن است به طور طبیعی برطرف شود.

. عفونت: تمیز کردن دندان‌های عقل سخت است و همین باعث می‌شود بیشتر مستعد عفونت باشند. در موارد شدیدتر ممکن است کشیدن دندان عقل لازم باشد. خیلی مهم است که بهداشت دهان و دندان را خوب رعایت کنید تا احتمال عفونت به حداقل برسد.

این پنج علامت نیز نشان می‌دهند لازم است دندان عقل کشیده شود:
. درد و حساسیت در ته دهان
. التهاب لثه
. بدبوشدن دهان یا مزه‌ای ناخوشایند در دهان
. گرفتگی فک یا درد مداوم
. مشکلات سینوسی مانند درد، سردرد، گرفتگی و فشار سینوس‌ها

چه زمانی کشیدن دندان عقل لازم نیست؟

همانطور که گفتیم کشیدن دندان عقل همیشه هم ضروری نیست، چون:
. دندان عقل سالم است.
. دندان عقل کاملا درآمده است.
. دندان عقل در جای درست خود قرار دارد و هم‌راستا با دیگر دندان‌هاست بدون اینکه بر جویدن اثر بگذارد.
. با مسواک و نخ دندان قابل دسترسی است و می‌توان آن را خوب تمیز کرد.

آیا کشیدن دندان عقل دردناک است؟

کشیدن دندان عقل معمولا عمل سختی نیست، اما بسته به وضعیت دندان عقل در فک و لثه ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد. در این عمل از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود تا درد به حداقل ممکن برسد.

بعد از کشیدن دندان عقل انتظار چه چیزهایی را باید داشته باشید؟

بعد از کشیدن دندان عقل احتمالا درد و ناراحتی خفیفی همراه با کمی خونریزی و تورم خواهید داشت. پزشک جراح دستورات لازم برای کنترل عوارض را به شما می‌دهد.

مراقبت‌های بعد از عمل کشیدن دندان عقل

. یکی دو روز اول هر چقدر می‌توانید استراحت کنید.
. ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از عمل، فعالیت‌های سنگین انجام ندهید.
. برای کاهش درد و تورم از کمپرس سرد یا یخ کمک بگیرید.
. محکم غرغره نکنید چون لخته‌های خون از جای خود کنده می‌شوند و حفره‌های خشک ایجاد می‌کنند.
. دندان‌های دیگر را مثل معمول مسواک بزنید.
. هر دارویی را که پزشک تجویز کرده طبق دستور مصرف کنید؛ آنتی بیوتیک و مسکن‌ها.
. تا چند روز فقط غذاهای نرم بخورید: برنج نرم، پوره سیب زمینی، ماست و تخم مرغ. همچنین غذاهای سرد مثل بستنی کمک می‌کنند ناحیه عمل تسکین بیابد.
. نوشیدنی‌ها را با نی ننوشید چون عمل مکیدن باعث از جا کنده شدن لخته خونی می‌شود که برای التیام زخم لازم است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.