تبیان، دستیار زندگی

پایه‌های فولادی فساد

چند روز پیش بود که گزارش تحقیق و تفحص مجلس در مورد فساد مالی فولاد مبارکه منتشر شد و اخبار مربوط به آن هم در همه جا شنیده می‌شد. به گزارش مجلس مجموع مبلغ فساد مالی فولاد مبارکه 91 هزار میلیارد تومان است؛ یعنی بیش از سه میلیارد دلار؛ چیزی حتی بیشتر از ثروت دونالد ترامپ. فسادی بسیار گسترده که شاید بزرگترین فساد مالی در تاریخ کشور باشد و در بخش‌های مختلف نهادها و سازمان‌های متنوعی را نیز در برمی‌گیرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فساد مالی فولاد مبارکه، خلفات فولاد مبارکه،

در فضای مجازی اگر گشتی بزنید و نام فولاد مبارکه را جستجو کنید با نظرات بسیار زیادی از سوی کاربران این شبکه ‌ها مواجه می‌شوید. عده زیادی به بحث لزوم شفافیت مالی در سازمان‌های دولتی پرداخته‌اند و عده‌ای دیگر حرف از مبارزه با مفسدان اقتصادی، رشوه بگیران و برخورد سریع با آنها حرف زده‌اند.

عمده تخلفات فولاد مبارکه چه بوده؟

در گزارش منتشر شده از طرف مجلس به‌طور مفصل به همه تخلفات مالی این شرکت اشاره شده است اما عمده این تخلفات را در موارد زیر خلاصه می‌شوند:
- تخلف ۵۷ هزار میلیارد تومانی در تولید و فروش
- ۲۶ هزار میلیارد تومان تخلف در قراردادها
- رشوه به مقامات، سازمان‌های ناظر، صداوسیما و رسانه‌های مختلف
- اخلال در روند تحقیق و تفحص
- به کارگیری افراد نزدیک به مدیران و فاقد صلاحیت در مناصب مختلف
- درنظر نگرفتن سود سهامداران و بهره برداری‌های شخصی.

رانت دو خودروساز داخلی

البته فقط مدیران فولاد نیستند که متهم به فساد مالی شدند، به گزارش مجلس برای مثال سایپا و ایران خودرو هم در مواردی چون خرید فولاد به نرخ دولتی و فروش آن در بازار آزاد سهم داشته‌اند. اوایل تیرماه بود که اعلام شد زیان انباشته دو شرکت سایپا و ایران خودرو روی هم بیش از 100 هزار میلیارد تومان بوده است. یعنی حتی با قیمت فعلی دلار هم بیش از دوبرابر مبلغی که شرکت چینی جیلی، ولوو سوئد را خریداری کرد. حالا نام این دو شرکت باز هم در یک رسوایی جدید به میان آمده است.

به گزارش مجلس سایپا و ایران خودرو در طی سالهای 96 تا 99 به بهانه تولید خودرو اقدام به خرید ورق فولاد بیش از حد نیاز آن هم به نرخ دولتی می‌کردند و سپس این فولادهای مازاد را در بازار می‌فروختند.

صداوسیما و رسانه ها در صدر اتهامات

یکی از بخش‌های این گزارش مجلس که سروصدای زیادی به پا کرد در مورد پرداختی‌های شرکت فولاد مبارکه به سازمان صداوسیما بود.

فولاد مبارکه با پرداخت‌هایی به صداوسیما باعث پخش برنامه های مرتبط با حمایت از عملکرد مدیران و حتی دعوت از آنان برای مصاحبه را برای خود فراهم می‌کند.

گزارش مجلس نشان می‌دهد که فولاد مبارکه از سال 96 تا 99 موظف به پرداخت 795 میلیون تومان به کارگروه تخصصی کم آبی بوده که 425 میلیون تومان آن را پرداخت نکرده است



نکته حائز اهمیت دیگر این است که به گزارش مجلس به واسطه پرداخت این وجوه در تبلیغات صداوسیما میزان تولید شرکت فولاد خلاف واقعیت اعلام می‌‎شود. ضمن اینکه دستاوردهای گذشته فولاد مبارکه از جمله کسب توانایی در تولید فولاد مورد نیاز در تولید ورقهای خطوط انتقال نفت و گاز که جزو دستاوردهای تیم مدیریتی قبلی بوده توسط صداوسیما به عنوان دستاورد مدیریت جدید معرفی می‌شود.

اما صداوسیما هم ساکت ننشست و در واکنش به گزارش منتشر شده گفت: «این ادعاها که استناد آن به گزارش نهایی تحقیق و تفحص کمیسیون صنایع و معادن از عملکرد آن شرکت است، موضوعی بدون بررسی دقیق و کارشناسی بوده که موجب تشویش اذهان عمومی و وهن رسانه ملی شده است.»

برای کمک به کارگروه بی آبی پول نداشته‌اند!

سال‌هاست که استان اصفهان درگیر مشکل خشکسالی‌ست، کشاورزان اصفهانی هم بارها به علت مشکلات حق آبه اعتراض کرده‌اند. زاینده رود هم مدتهاست که دیگر رمقی ندارد. سال 96 بوده که مقرر شد تا شرکت هایی چون فولاد مبارکه اصفهان که آب زیادی مصرف می‌کنند برای کمک به تامین آب صنایع مبالغی را به حساب کارگروه کم آبی واریز کنند.                                                                                                                 

اما با وجود این حجم چند میلیارد دلاری رشوه و رانت، فولاد مبارکه از پرداخت 425 میلیون تومان بدهی خود به کارگروه تخصصی کم آبی سر باز زد.

حالا گزارش مجلس نشان می‌دهد که فولاد مبارکه از سال 96 تا 99 موظف به پرداخت 795 میلیون تومان به کارگروه تخصصی کم آبی بوده که 425 میلیون تومان آن را پرداخت نکرده است.

واکنش رییس جمهور

حجم فساد به حدی بزرگ بود که رییس جمهور هم در جلسه یکشنبه هیئت دولت به آن واکنش نشان داد و از لزوم ایجاد شفافیت و افزایش نظارت بر شرکتهای دولتی گفت و خود را موظف دانست تا با هرگونه مصادیق فساد برخورد کند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی در ادامه نیز دستور داد: " تمام کسانی‌که تخلف آنها در فولاد مبارکه محرز شده از کار برکنار شوند و به تخلفات آنها برابر ضوابط و مقررات در مراجع صالح رسیدگی شود."

به محض وصول گزارش، رسیدگی خواهد شد

رییس قوه قضاییه هم امروز در نشست شورای عالی قوه قضاییه گفت برخلاف آنچه که در رسانه‌ها منتشر شده تاکنون گزارشی به دست قوه قضاییه نرسیده اما به محض وصول گزارش، شعبه‌ ویژه‌ای تشکیل و با دقت و سرعت و رعایت همه جوانب به آن رسیدگی خواهد شد.