تبیان، دستیار زندگی

کاسبی با دلالی وام

"چند روزی از کار و زندگیم زدم تا بتونم وام بگیرم، از این شعبه به اون شعبه، از این بانک به اون بانک، مشکل ضامن پیدا کردن یه طرف تایید اون توسط بانک هم یه طرف دیگه واقعا وام گرفتن پیرم کرده" این حرف مشترکی از جوان‌هایی است که در صف وام ایستاده و گره در کارشان افتاده.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وام بانکی
سال هاست وام گرفتن جزو اولین پیشنهادها برای رفع مشکلاتمان بوده است از وام مسکن گرفته تا ازدواج و کسب و کار. اما همین گرفتن وام پروسه سخت و زمان بری را میطلبد وبرای رسیدن به آن باید هفت خوان رستم را طی کرد که بسیاری در همان اواسط خوان ، قید وام گرفتن را میزنند و عطا را به لقایش می بخشند.

ردپای دلالی

این سخت گیری ها به قدری زیاد شده که عده ای ازاین آب گل آلود ماهی گرفته و با نفوذ دربخش‌های مختلف تامین ضامن و باقی شرایط تعیین شده برای اخذ وام، اقدام به خرید و فروش می‌کنند و برای خود کاسبی راه انداختنه‌اند احتمالا شما هم آگهی های فروش وام را در فضای مجازی دیده اید از سایت های که به ادعای خودشان تابع قوانین هستند و واسطه فروش وام و ضامن‌اند تا کانال های تلگرامی و برنامه های رایج فروش کالا.

در این سایت‌ها انواع وام‌های بانکی همچون ازدواج، جانبازی، کارمندی، خودرو و مسکن با مبالغ مختلف خرید و فروش میشود از وام‌های کمتراز یکصد میلیون برای انجام امور کوچک تا تا وام‌های میلیاردی برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ. تامین ضامن و سرمایه گذارنیز از ویژگی این سایت هاست.

وام بانکی

پرفروش ترین وام در بازار دلالی

طبق صحبت های صحابی ،معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی ، یرداخت وام ازدواج درمقایسه با پارسال رشد 35 درصدی داشته است.

بنابراین یکی ازپرفروش ترین وام ها، وام ازدواج است که امسال به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده این وام با بهره 4 درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله است و بانک‌ها به دلیل بخشنامه‌های ویژه دولت، برای پرداخت آن سختگیری زیادی نمی‌کنند.

در این سایت های فروش وام ،هرچه قیمت پایین وشرایط راحت تر باشد فروش آسان خواهد شد و همین موضوع، بازار دلالی را رقابتی کرده است.

این در حالیست که باقی وام‌های رسمی در نظام بانکی کشور معمولا با سودهای چند ده درصدی با اقساط سنگین ماهیانه هستند و دریافت آنها نیازمند داشتن چند ضامن است.

فروشنده ای با اعلام نرخ وام ازدواج که 120 میلیون تومان است گفت که  آن را 46 میلیون میفروشم. دیگری با گفتن (فقط) 38 میلیون تومان ازاو سبقت گرفت، یکی دیگراز فروشندگان هم  دو وام ازدواجشان را به قیمت 70 میلیون تومان به فروش گذاشت.

و از شرایط فروش که در بیشترشان دیده میشود گرفتن سفته برای ضمانت پرداخت قسط و تنظیم سند در محضرخانه‌ست که مشخص شود وام فروخته شده واقساط آن را خریدار پرداخت میکند.

بازندگان این بازی

همان‌طور که گفته شد عاملان اصلی در خرید و فروش وام، دلالان و واسطه گران هستند که به لحاظ قانونی هیچ خطری این افراد را تهدید نمی‌کند و بدون اینکه اثری بر جای بگذارند، مبلغ واسطه‌گری را دریافت می‌کند.

تهدید و خطر متوجه فرد وام گیرنده و اعطا کننده امتیاز به شخص متقاضی است چرا که هرگونه تبعات ناشی از استفاده تسهیلات متوجه وام گیرنده است وباید پاسخگوی قانون باشد و حتی این امکان وجود دارد که در دام مواردی مانند پولشویی گرفتارشود.

از جمله خطراتی که فروشنده را تهدید میکند عدم پرداخت اقساط وام‌ست که درصورت پرداخت نشدن، طرف حساب بانک، فروشنده‌ست و بعد ازآن به سراغ ضامن می روند علاوه بر آن وجود سابقه یا نمره منفی هم در حساب بانکی لحاظ میشود.

وام بانکی

و اما خرید و فروش وام قانونی است؟

بانک مرکزی آئین نامه‌ای در حوزه پولی و بانکی کشور ابلاغ کرد که براساس آن انجام هرگونه تبلیغات درخصوص خرید و فروش تسهیلات بانکی، خرید و فروش انواع سپرده بانکی، خرید و فروش مجوزهای تأسیس و فعالیت موسسه پولی و بانکی ممنوع است

و طبق بند(ت) ماده 14قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، علاوه بر اقدامات نظارتی انتظامی که به عنوان سفارش‌دهنده تبلیغات بر مؤسسه پولی بانکی و اعتباری اعمال می‌شود، چنانچه رسانه‌ها به عنوان سفارش‌گیرنده و ناشر تبلیغات از قوانین و مقررات سرپیچی کنند باید تا میزان ۱۰ برابر هزینه تبلیغ را جریمه نقدی بپردازند که به حساب خزانه داری کل کشور واریز می‌شود.