تبیان، دستیار زندگی

سرزمین عجایب

شش نکته در مورد دنیای متاورس

اگر کمی اهل رسانه یا گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی باشید احتمالا تاکنون نام متاورس به گوش‌تان خورده است. متاورس دنیای مجازی است که کاربران می‌توانند با ورود به آن، دنیای مجازی سه‌بعدی و زندگی مجازی را به معنای واقعی کلمه تجربه کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رمان علمی-تخیلی، دنیای متاورس، ادبیات ، بازی‌های کامپیوتر، سرزمین عجایب
کلمه متاورس برای اولین بار در رمانی با نام Snow Crash در سال ۱۹۸۲ ظاهر شد. در این رمان علمی-تخیلی نوشته نیل استیونسن، شخصیت‌هایی اصلی برای فرار از واقعیت ترسناک به جهان‌هایی مجازی فرار می‌کردند که متاورس نام داشتند. این کلمه بعدها در ادبیات و بازی‌های کامپیوتر مورد استفاده قرار گرفت.

اگر از تعریف واژه متاورس بخواهیم بگوییم؛ هنوز هیچ تعریف واحدی در مورد متاورس وجود ندارد اما برای اغلب افراد، متاورس فضایی شبیه سازی شده از دنیای واقعی است که می‌توان از طریق واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به آن متصل شد و کارهای روزمره دنیای واقعی را در آن انجام داد. در ادامه به شش  نکته درباره متاورس و دنیای جدیدی که شرکت متا راه‌اندازی کرده است می‌پردازیم. 

بلاکچین و زیرساخت متاورس

فناوری بلاکچین توانسته در سال‎‌های اخیر به رشد متاورس پیشرفت زیادی کند. بلاک‌چین  یک فناوری جدید است که اطلاعات روی آن دائمی و بدون امکان تغییر ثبت می‌شوند. این فناوری درواقع یک نوع دیتابیس یا پایگاه داده است که روی تمام کامپیوترهای متصل به شبکه، توزیع می‌شود. استفاده از بلاکچین باعث می‌شود زیرساخت سخت افزاری امنی برای رویه نرم‌افزاری متاورس ایجاد شود. هر کامپیوتر می‌تواند به این شبکه وصل شود و مثل یک انسان در این جامعه مجازی فعالیت کند.

اگر چه پرطرفدارترین متاورس‌ها، پروژه‌های بازی‌های بلاکچینی هستند‌،‌ اما متاورس فقط برای سرگرمی نیست. شرکت‌های فعال در زمینه توریسم و آموزش مجازی و تبلیغات و دنیای هنر نیز حضور پررنگی‌ در دنیاهای متاورسی دارند



پرداخت و مالکیت در متاورس

بلاکچین سازوکار پرداخت را از طریق ارزهای دیجیتال نیز برای این دنیای مجازی فراهم کرده است. علاوه بر این، NFT که نوعی ارز دیجیتال غیرقابل تقسیم است به عنوان سند مالکیت اشیا و زمین‌های دنیای مجازی متاورس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توریسم، آموزش و تبلیغات در متاورس

اگر چه پرطرفدارترین متاورس‌ها، پروژه‌های بازی‌های بلاکچینی هستند‌،‌ اما متاورس فقط برای سرگرمی نیست. شرکت‌های فعال در زمینه توریسم توانسته‌اند از طریق متاورس سفرهای مجازی را برای علاقمندان راه اندازی کنند. آموزش مجازی و تبلیغات نیز حضور پررنگی‌ در دنیاهای متاورسی دارند.

هنر و متاورس

دنیای هنر نیز توانسته است سریعا با متاورس پیوند برقرار کند. بسیاری از هنرمندان، نقاشی‌ها و طراحی‌های دیجیتال خود را در نمایشگاه‌های متاورس می‌فروشند و خوانندگان در متاورس کنسرت‌های موسیقی مجازی برگزار می‌کنند.

شرکت متا و سرمایه گذاری در متاورس

شرکت بزرگ فیسبوک سال 2021 نام خود را به متا تغییر داد تا بتواند به شکل هدفمندتری رویای زندگی در متاورس را محقق کند. این شرکت قرار است عینک‌های واقعیت مجازی تولید خودش را با دنیای نرم افزاری که طراحی می‌کند در متاورسی به نام Horizon Worlds مورد استفاده قرار بدهد.

چالش‌های متاورس

متاورس هنوز برای فراگیر شدن با چالش‌هایی روبرو است؛ سرعت اینترنت کم، عدم دسترسی به سخت‎‌افزارهای واقعیت افزوده با قیمت مناسب و توان پردازشی کم دستگاه‌های متصل به شبکه متاورس از جمله مهم‌ترین مشکلات زیرساختی برای فراگیر شدن متاورس هستند.