تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با انواع طلاق

وقتی زندگی مشترک دو نفر در انتهای راه خود باشد و دیگر از کنار هم بودن راضی نباشند، راه‌کاری که به آن‌ها پیشنهاد می‌شود؛ طلاق است. طلاق به معنی پایان یافتن یک زندگی مشترک است و می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن و طلاق توافقی؛ انواع طلاق هستند که ما در موسسه حقوقی دادنیک قصد داریم در ادامه این مطلب شما را با آن‌ها بیشتر آشنا کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با انواع طلاق




انواع طلاق

طلاق به‌صورت کلی 3 نوع توافقی، از طرف مرد و از طرف زن دارد که در ابتدای مطالب نیز به آن‌ها اشاره شد. در ادامه این بخش از مطالب نیز به انواع طلاق مختصرا اشاره شده است.

طلاق از طرف مرد
در رابطه با طلاق از طرف مرد، در ماده 1133 قانون مدنی این امکان به مرد داده شده است که با رعایت شرایط مقرر به دادگاه مراجعه کرده و تقاضایی مبنی بر طلاق همسرش ثبت کند. در واقع طبق این قانون حق طلاق همواره با مرد است و او می‌تواند با ثبت درخواست، در اسرع وقت از همسر خود جدا شود. البته مرد بایستی در ابتدا به همراه اصل سند ازدواج، اصل شناسنامه و اصل کارت ملی خود به دادگاه مراجعه کرده و گواهی عدم امکان سازش را درخواست کند.
در این حالت دادگاه پس از بررسی عدم امکان سازش، یک گواهی مبنی بر این موضوع را صادر می‌کند. پس از صادر شدن گواهی عدم امکان سازش، مرد می‌تواند با پرداخت کامل کامل حق و حقوق زوجه هم‌چون مهریه، نفقه، اجرت المثل و ... برای طلاق دادن او اقدام کند.

طلاق از طرف زن
طبق قانون مدنی همواره حق طلاق با مرد است، اما زن نیز می‌تواند با ارائه مدرک قابل استناد اقدام به ثبت درخواست طلاق از همسر خود در دادگاه کند. به‌طور کلی طلاق از طرف زن از دو طریق امکان پذیر است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

● داشتن حق طلاق : اگر مرد طی یک وکالت‌نامه به همسر خود حق طلاق گرفتن را بدهد، زوجه می‌تواند با طی کردن مراحل طلاق از همسرش طلاق بگیرد. دقت کنید که در اختیار داشتن حق طلاق به این معنی نخواهد بود که زن هر زمانی‌که بخواهد می‌تواند از مرد طلاق بگیرد و بایستی با ارائه دلایل کافی و طی کردن مراحل طلاق این‌کار را انجام دهد.
● شرایط عسر و حرج : زوجه می‌تواند در مواردی هم‌چون زمانی‌که مرد نفقه را نپردازد، بیش از 4 سال در کنار او حضور نداشته باشد و ... درخواست طلاق خود را تنظیم و در دادگاه ثبت کند. به‌طور کلی زمانی‌که زن در شرایط نامناسبی زندگی کند و شوهرش هیچ عملی برای بهبود این شرایط انجام ندهد، به زوجه این امکان داده می‌شود که از همسرش طلاق بگیرد.

طلاق از طرف زن

طلاق توافقی
طلاق توافقی با رضایت طرفین امکان پذیر خواهد بود و از این طریق به روشی مسالمت آمیز و بدون دردسر در اسرع وقت امکان پایان دادن به زندگی مشترک برای زوجین فراهم خواهد شد. البته باید توجه داشته باشید که برای طلاق توافقی نیز هم‌چون دیگر انواع طلاق بایستی مراحلی را طی کنید و پس از دریافت گواهی عدم امکان سازش از دادگاه به زوجین اجازه داده خواهد شد که از هم جدا شوند.

بخشیدن مهریه در به‌دست آوردن حق طلاق موثر است ؟!

مهریه جزو مواردی است که مرد بایستی پس از طلاق آن‌را به‌طور تمام و کمال به همسر خود پرداخت کند. حتی زمانی‌که زوجین به‌صورت توافقی می‌خواهند از یکدیگر جدا شوند این موضوع اهمیت دارد و زوجه می‌تواند مهریه خود را از همسرش طلب کند. در مورد اینکه حق طلاق بهتر است یا مهریه در دادینک مطالعه نمایید.
به‌طور معمول در بین افرادی که به‌صورت توافقی جدا می‌شوند، موضوع مهریه مطرح نمی‌شود و در واقع زن مهریه خود را می‌بخشد.

طلاق به‌صورت توافقی
در عین حال در طلاق‌هایی که از طرف مرد و یا زن هستند، زوجه برای این‌که بتواند سریع‌تر از همسرش جدا شود و تاخیر کمتری در روند طلاق به‌وجود آید، اقدام به بخشیدن مهریه خود خواهد کرد. به این ترتیب می‌توان متوجه این موضوع شد که بخشیدن مهریه در پیش بردن روند طلاق می‌تواند بسیار موثر باشد.

کلام آخر ...

طلاق همواره موضوع تلخی است که می‌تواند صدماتی را برای طرفین و یا خانواده‌های آن‌ها به همراه داشته باشد. همان‌طور که در مطالب بالا ذکر شد، طلاق 3 نوع دارد و هر یک از آن‌ها نیز تحت شرایطی امکان پذیر هستند.
موسسه حقوقی دادنیک با در اختیار داشتن مشاورین و وکلای طلاق مجرب و حرفه‌ای یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما برای دریافت مشاوره است. در صورتی‌که در پرونده طلاق خود با مشکلی مواجه شده‌اید، می‌توانید از یک وکیل طلاق متخصص برای حل مشکل خود کمک بگیرید.
در عین حال به شما پیشنهاد می‌کنیم که از طریق شماره تماس‌های موجود در سایت دادنیک با ما در ارتباط باشید تا بهترین راه‌کار را پیش روی شما عزیزان قرار دهیم.