تبیان، دستیار زندگی

قطعی آب شهرکرد شش روزه شد!

تشنگی در سرزمین هزار چشمه

در بین دعاها و مناجات قوم‌های مختلف شاید بیش از هر چیز دیگری با دعا برای باران یا زیاد شدن آب چشمه‌ها مواجه شویم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قطعی آب
همانطور که دلیل بسیاری از جنگ‌های باستانی نیز منابع آبی سرزمین‌ها بوده است. تمامی این نمونه‌ها نشان می‌دهند که یکی از ترس‌های دیرینه انسانها اتمام یا عدم دسترسی به آب، این مهم‌ترین منبع حیات بشر بر روی این سیاره است. اتفاقی که شش روز است گریبان‌گیر مردم دیار هزار چشمه، یعنی چهارمحال و بختیاری شده است.

کمبود آب معدنی در شهرکرد نداریم

«بعضی ساعات آب کاملا قطع است، ساعاتی هم که آب داریم کم‌فشار است. مسئولین شهر می‌گویند که علت این اتفاق آلوده شدن آب مخازن در اثر سیل اخیر است و باید صبر کنیم تا خطوط لوله‌ها و مخازن از آب آلوده خالی شوند.

فعلا از آب معدنی برای خوردن استفاده می‌کنیم و اداره آب شهرکرد هم در بسته‌بندی‌هایی بین شهروندان آب تقسیم می‌کند که قابل نوشیدن است. ولی برای سایر مصارف آب نداریم.» اینها حرف‌های یکی از اهالی شهرکرد بود که حالا شش روزی است که آب ندارند.

چیزی که واضح است سردرگمی مسئولین این استان در پیدا کردن علت بحران و رفع آن است. عدم مدیریتی که تاوان آن را مردم این استان در یک هفته اخیر با بی‌آبی‌های مکرر پرداختند.



منبع اصلی تامین آب شهرکرد چشمه کوهرنگ است. آب از این چشمه وارد مخزن‌هایی شده و در آنجا تصفیه می‌شود؛ آبی که در اثر سیل اخیر آلوده شده و اکنون قابل مصرف نیست.

طبق صحبت‌های مردم شهرکرد هفته پیش بود که ساکنین پس از باز کردن شیر آب با آبی گل‌آلود و غیرقابل مصرف روبرو شدند، مسئولین شهر هم گفته بودند تا اطلاع ثانوی مجبور به قطع آن هستند تا بتوانند آب چشمه را تصفیه کنند. تصمیم مسئولان استان بر این بود که لوله‌ها و مسیر انتقال آب از گل و لای تخلیه شده و آب تصفیه شده جایگزین شود، اتفاقی که شش روز است نیفتاده!

در فضای مجازی که چرخی بزنید خبرهای دیگری هم مبنی بر کمبود آب معدنی و یا قطعی برق در شهر می‌بینید. اخباری که طبق صحبت‌های ما با چندنفر از اهالی شهرکرد لااقل در این شهر صحت ندارند.

البته ممکن است در روستاها یا شهرهای اطراف قطعی برق یا کمبود آب معدنی وجود داشته باشد. طبق عکس‌ها و گزارش‌های منتشر شده که با تانکر به این روستاها آب‌رسانی انجام می‌شود و می‌توان گفت از نظر آب شرب حداقل فعلا مشکل حادی وجود ندارد.

آب گل‌آلود در لوله‌های شهر

دو روز قبل خسرو کیانی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت که «سرچشمه تامین آب مشکل خاصی ندارد. لوله‌ها و مسیر انتقال به تصفیه‌خانه دارای کدورت بسیار بالا با گل و لای هستند.

مسیری 90 کیلومتری که از آب گل‌آلود پر شده و فعلا امکان تصفیه آن وجود ندارد. قرار است پس از خارج شدن آب گل‌آلود، لوله‌ها شسته و آب تمیز وارد آنها ‌شود. در نهایت نیز این آب وارد تصفیه‌خانه خلک شده و به شبکه انتقال آب شهری می‌رسد.»

اما دو روز بعد احمدرضا محمدی، مدیرعامل آبفا چهارمحال و بختیاری از آلوده بودن آب چشمه کوهرنگ صحبت کرد و گفت که «شدت آلودگی آب چشمه کوهرنگ به حدی بالاست که توان تصفیه آن را نداریم. مهندسانی از تهران و دیگر شهرها هم به کمک آمده‌اند اما فعلا چشمه متلاطم است و امکان تصفیه وجود ندارد.»

چیزی که واضح است سردرگمی مسئولین این استان در پیدا کردن علت بحران و رفع آن است. عدم مدیریتی که تاوان آن را مردم این استان در یک هفته اخیر با بی‌آبی‌های مکرر پرداختند.

آب شهرکرد از کجا تامین می‌شود؟

مدیرعامل آبفا درباره تامین آب این منطقه هم توضیحاتی داده: «فکری که در حال حاضر برای تامین آب مردم شهرکرد و روستاهای اطراف شده اضافه کردن چاه‌های کشاورزی به مدار آب است. فعلا 11 حلقه چاه در مدار هستند، برای جبران کمبود آب چشمه کوهرنگ به 40 چاه نیاز داریم که اکنون در حال لوله‌گذاری 3 چاه آن هستیم. آبرسانی سیار و توزیع آب بسته‌بندی هم همچنان ادامه دارد.»

با این‌حال سال هاست که کارشناسان می‌گویند نباید برای تامین آب شهر به یک منبع متکی بود. چرا که هر منبع در بازه‌ای از سال به دلایل مختلف می‌تواند شهر را در با بحران تامین آب روبرو کند.