تبیان، دستیار زندگی

بهترین سوره ها و زمان ها برای شادی روح اموات

شما می‌توانید هنگام سفارش پک پذیرایی مراسم چهلم و هفتم پکتو ، آیتم‌های پذیرایی را به سلیقه خودتان انتخاب کرده و پک‌های آماده را در زمان و مکان تعیین شده تحویل بگیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قبرستان

همه ما وقتی عزیزی را از دست می‌دهیم، آیاتی از کتاب قرآن و دعاهایی را برای شادی روحش می‌خوانیم. خواندن این دعاها هم در آمرزش شخصی که فوت کرده و هم در تسکین حال و دل غصه‌دار بازماندگان وی تاثیر می‌گذارد. برخی افراد همیشه به خواندن دعا و قرآن برای عزیزانشان مشغول‌اند و دعاها و سوره‌های مختلفی را می‌خوانند. برخی دیگر نیز به دنبال دانستن بهترین سوره ها و زمانها برای شادی روح اموات عزیزاشان هستند. در این مطلب به ارائه توضیحاتی در خصوص بهترین زمان خواندن قران برای اموات و بهترین سوره های ختم قران برای اموات می‌پردازیم. همچنین درباره نماز هدیه به اموات در شب جمعه، دعا برای میت تازه فوت شده و بهترین دعاها برای اموات صحبت می‌کنیم. اگر شما هم عزیزی را از دست داده‌اید و در جستجوی بهترین ادعیه و بهترین زمان برای خواندن‌شان هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین زمان خواندن قران برای اموات

قصعا هر روز و ساعتی برای خواندن قران مناسب است و هرکس در هر زمانی به تلاوت آیات قران بپردازد، از ثواب کار خود بی‌بهره نخواهد ماند. اما هنگام پیدا کردن پاسخ این سوال که بهترین زمان خواندن قران برای اموات چه زمانی است، چند وجه مختلف وجود دارد؛ چراکه ساعاتی از روز و ایام خاصی هستند که خواندن قران در این زمان‌ها بیشتر از سایر زمان‌ها توصیه شده است.
قرآن

چه زمانی از روز برای خواندن قران بهتر است؟

از امام سجاد (ع) نقل شده است که بهترین زمان برای خواندن قران، قبل از فجر یا همان سحر، قبل از طلوع آفتاب، قبل از غروب آفتاب و همچنین قبل از خواب است. ایشان همچنین توصیه کرده‌اند که یکی از با فضیلت‌ترین اعمال، خواند قران است به صورتی که به پایان برسد. یعنی بهتر است خواندن قران را هنگامی شروع کنید که در آن زمان کار دیگری نداشته و فرصت کافی برای به پایان رساندن آن بخش از قران را داشته باشید.

به گفته امام رضا(ع)، بهترین زمان برای تلاوت آیات قران، صبح و شب است. ایشان بیان کرده‌اند که زمانی که نماز صبح و تعقیب آن را خواندید، بهتر است که 50 آیه از قران را نیز تلاوت کنید. به گفته امام رضا(ع)، پیامبر اکرم(ص) و طبق روایات فراوان دیگری به طور کلی بهترین زمان برای خواندن آیات قران، صبح و شب است.
قرآن

ایام به خصوصی که برای خواندن قران توصیه شده‌اند

ایام ماه رمضان یکی از مواردی هستند که هر گونه عملی می‌تواند برای مسلمانان ثواب ویژه‌ای داشته باشد. قران خواندن هم یکی از همین اعمال است. آن طور که از گذشته روایت شده، خواندن هر آیه از قران در روزهای ماه رمضان، بیشتر از خواندن همان آیات در ایام معمولی برای مسلمانان ثواب دارد.

از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل شده است که انجام دادن برخی کارها در روز جمعه، ثواب بیشتری برای مسلمانان به همراه دارد. یکی از این کارها، خواندن آیات قران است. سوره‌های مشخصی برای تلاوت در این روزها مطرح شده‌اند. معمولا سوره‌هایی مانند واقعه، یس، کهف، جمعه و... برای خوانده شدن در این روز انتخاب می‌شوند.

اموات

سوره های ختم قران برای اموات

انتخاب سوره‌‌ها نیز مانند انتخاب زمان قرائت، می‌تواند بسیار گسترده باشد و قطعا خواندن تمام آیات و سوره‌ها ثواب خواهد داشت؛ اما اغلب سوره‌های ختم قران برای اموات از بین سوره‌های خاصی انتخاب می‌شوند. در برخی روایات و احادیث از امامان، پیامبران و سایر بزرگان نیز نقل شده که خواندن برخی از آیات قران و دعاها، ثواب بیشتری برای مومنان به همراه دارد. بهترین سوره برای اموات در شب جمعه در بسیاری از احادیث و روایات به این صورت است:

·         هنگامی که نزد قبر کسی نشسته‌اید، اگر 7 بار سوره «انا انزلناه» را بخوانید، ثواب بسیاری هم برای خود شما و هم برای میت لحاظ خواهد شد. همچنین گفته شده که با خواندن سوره انا انزلناه در کنار قبر میت، وحشت و هراس از او برداشته می‌شود.

·         هر بار که در گورستان حضور دارید، به تعداد 11 مرتبه، سوره توحید را خوانده و ثواب حاصل از این کار را به اهل قبور هدیه کنید.

·         از حضرت محمد(ص) نیز روایت شده است که هر کسی در قبرستان، آیت الکرسی را برای اهل قبور بخواند، خدا ثواب آن را در تمام قبور و برای همه میت‌ها قرار می‌دهد. همچنین خود کسی که آیت‌ الکرسی را خوانده است نیز در مقام پیامبران و به اندازه آن‌ها ثواب خواهد برد.

·         آن طور که امام رضا (ع) فرموده‌اند، خواندن سوره‌های احزاب، تبارک، صافات، آیت الکرسی، فاتحه، یس، انا انزلناه و... آمرزش خود شخص به همراه صاحب قبر را به همراه دارد.

·         هرکس که در قبرستان و در کنار قبور، سوره یس (یاسین) را بخواند، به تعداد صاحبان قبوری که در آن گورستان قرار دارند، برایش ثواب دارد و بسیاری ار عذاب‌ها و بلاها را از او دفع می‌کند. به همین دلیل سوره یاسین، سوره دافعه نیز نامیده شده است.

نماز هدیه به اموات در شب جمعه

شما می‌توانید در زمان‌های مختلف به اموات خود هدیه دهید! این هدیه‌ها می‌توانند شامل خواندن قران و دعا، صدقه دادن، خیرات و... باشند اما یکی از بهترین موارد، نماز هدیه به اموات در شب جمعه است. یکی از مواقعی که برای میت نماز خوانده می‌شود، زمانی است که میت پیش از مرگش نماز قضا داشته که به جا نیاورده است. در چنین مواقعی معمولا فرزندان او یا شخص دیگری برای خواندن نماز‌های قضای میت، داوطلب شده و دین او را ادا می‌کند.

اما گاهی هم خود میت نماز قضا نداشته و بازماندگان برای آرامش روح او، برایش نماز می‌خوانند. فردی که می‌خواهد برای اموات خود نماز بخواند، می‌تواند نماز را به نیابت از میت خوانده یا ثواب حاصل از آن نماز را به میت هدیه دهد.

دعا برای میت تازه فوت شده

زمانی که عزیزی را از دست می‌دهید، خواندن دعا برای آمرزش و آرامش روح او، در تسکین دل خود شما نیز تاثیر می‌گذارد. بهترین دعا برای اموات که برای آمرزش روح آن‌ها توصیه بسیاری به خواندن آن شده، دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه است. همچنین همانطور که اشاره کردیم، خواندن سوره‌های یاسین و آیت‌ الکرسی نیز ثواب بسیار زیادی هم برای میت و هم برای شخص خواننده قران به همراه دارد. آیه 54 سوره اعراف، سه آیه آخر سوره بقره، سوره ملک، سوره قدر (7 مرتبه) و... نیز از سوره‌هایی هستند که برای اموات بسیار تاثیر گذارند. خواندن زیارت عاشورا قبل از غروب آفتاب نیز چندین بار در روایات توصیه شده است.
قرآن

دعا برای میت تازه فوت شده اهل سنت

دعاهایی نیز وجود دارند که به طور خاص برای میت اهل سنت آورده شده‌اند:

·         «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لفلان (باسمه) وَارْفَعْ دَرَجَتَهُ فِی الْمَهْدِیِّینَ وَاخْلُفْهُ فِی عَقِبِهِ فِی الْغَابِرِینَ وَاغْفِرْ لَنَا وَلَهُ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ وَافْسَحْ لَهُ فِی قَبْرِهِ وَنَوِّرْ لَهُ فِیه.» (این دعا در زمانی که میت چشمش را فرو می‌بندد، خوانده می‌شود.)
- معنی: «خداوندا؛ {نام میت} را رحمت كن و او را با بندگان هدایت شده‌ات همنشین کن و جانشین صالحی در میان بازماندگان او قرار بده. ای پروردگار عالمیان؛ او را مورد مغفرت خود قرار ده و قبر او را منور بنما.»

·         «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِحَیِّنَا وَمَیِّتِنَا وَصَغِیرِنَا وَكَبِیرِنَا وَذَكَرِنَا وَأُنْثَانَا وَشَاهِدِنَا وَغَائِبِنَا اللَّهُمَّ مَنْ أَحْیَیْتَهُ مِنَّا فَأَحْیِهِ عَلَى الإِسْلاَمِ وَمَنْ تَوَفَّیْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلَى الإِیمَانِ اللَّهُمَّ لاَ تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلاَ تُضِلَّنَا بَعْدَهُ.»
- معنی: خداوندا؛ زنده و مرده، حاضر و غایب، كوچك و بزرگ و زن و مرد ما را بیامرز. خداوندا هر كس از ما را كه زنده می‌داری، بر اسلام زنده نگه دار و هر كس را كه می‌میرانی، خاتمه اش را با ایمان بگردان. پروردگارا؛ ما را از ثواب آن محروم نکن و بعد از او ما را گمراه نكن.
·         «بسمِ اللهِ و علی سُنّةِ رسولِ الله» (هنگام گذاشتن میت در قبر گفته می‌شود.)
- معنی: به نام خدا و بر سنت پیامبر خدا.
·         «اللهمَّ اغفِر له اللهمَّ ثَبِّتهُ» (پس از دفن میت خوانده می‌شود.)
معنی: خداوندا او را بیامرز و ثابت قدم بدار.

صلوات برای اموات 

آیت الله العظمی بهجت، صلوات را بسیار بهتر و مهم‌تر از دعاهای شخصی دانسته‌اند. ایشان نقل کرده‌اند که ترک صلوات و دعا کردن به دعاهای شخصی، مانند رها کردن سرچشمه و به دنبال جوی آب یا حوض گشتن است؛ زیرا وقتی برای وسعت مقام و درجه واسطه فیض دعا می‌شود، دعاهای شخصی هم در آن گنجانده شده است. ایشان همچنین توصیه کرده‌اند که قبل و بعد از دعای خود به ذکر صلوات بپردازید زیرا این کار موجب استجابت دعای شما خواهد شد.

سوره نور برای اموات

بیست و چهارمین سوره قران یعنی سوره نور، یکی از سوره‌هایی است که خواندن آن به شدت توصیه شده است. تلاوت سوره نور فقط به اموات محدود نبوده و در موارد بسیار زیادی مانند بیماری، استجابت دعا و... کاربرد دارد. اما خواندن سوره نور برای اموات به طور ویژه سفارش شده زیرا برکت و ثواب بسیار زیادی برای آن‌ها به همراه دارد. گفته شده که حتی در صورت محدود بودن زمان، یک یا چند آیه از این سوره به نیت اموات، ثواب و مغفرت فراوانی برای آن‌ها خواهد داشت.
پک پذیرایی

پذیرایی مراسم چهلم

پذیرایی از مهمانان در مراسم ترحیم، همیشه جزء دغدغه‌های بازماندگان بوده و هست. اما همه ما می‌دانیم که وقتی کسی عزیز خود را از دست می‌دهد، شرایط روحی مناسبی برای تدارک اقلام پذیرایی ندارد. از طرفی کیفیت پذیرایی در مجالس ترحیم، از قبیل پذیرایی مراسم چهلم و هفتم، سالگرد و... اهمیت بسیاری دارد. در چنین مواقعی، بهترین راهکار، استفاده از پک‌های پذیرایی ویژه مراسم ترحیم است. شما می‌توانید هنگام سفارش پک پذیرایی مراسم چهلم و هفتم پکتو، آیتم‌های پذیرایی را به سلیقه خودتان انتخاب کرده و پک‌های آماده را در زمان و مکان تعیین شده تحویل بگیرید. این آیتم‌ها می‌توانند شامل ترکیباتی از میوه، آب‌میوه، بیسکوییت، شکلات، کیک، خرما، آب معدنی و... باشند. فقط کافی است به وب‌سایت پکتو مراجعه کرده یا از طریق شماره‌های تماس موجود در سایت، سفارش خود را به تعداد مهمان‌های‌تان ثبت کنید. با سفارش پک‌های پذیرایی پکتو، بدون دغدغه پذیرایی به عزاداری برای عزیزتان پرداخته و از طرفی هم پذیرایی شیک و آبرومندانه‌ای از مهمانان خود خواهید داشت.