تبیان، دستیار زندگی

انتخاب رشته، غول مرحله آخر مافیای کنکور!

سال‌هاست کنکور با خودش چالش‌هایی دارد که پشت این چالش‌ها می‌شود رد و نشان مافیای کنکور را پیدا کرد. کسانی که خودشان را پشت تبلیغات زرق و برق تکنیک‌های تست زنی، کلاس‌های عجیب و مشاوره‌های کنکوری پنهان می‌کنند و درآمدهای باورنکردنی و نجومی به دست می‌آورند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

چیزی که این روزها بازار مافیا را داغ کرده، موضوع انتخاب رشته است. کنکور که برای مافیا به یک بازار پر سود تبدیل شده در این روزهای اعلام نتایج هر ترفندی را به کار میگیرد تا اعتماد مخاطبان را به سمت خود جلب کند، اما چگونه؟

تضمین 100 درصدی قبولی در کنکور

اکثر مشاورهای در چرخه مافیا همیشه در خاطراتشان یک شاگرد ممتاز داشتند که سر جلسه حالش بد و رتبه‌اش 5 رقمی شده اما با یک انتخاب رشته‌ی خوب توانسته در بهترین رشته‌ قبول شود!

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در این سال ها انقدر صندلی خالی در دانشگاه ها هست که همه قبول می شوند و انواع دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی و پردیس پذیرای  داوطلبین هستند پس هیچ نگرانی  برای قبولی وجود ندارد تنها رقابت بر سر رشته های پرطرفدار و یا دانشگاه های مطرح است.

مصاحبه های ساختگی یا خریداری شده با نفرات برتر

یکی دیگر از ترفندهای آنان برای انتخاب رشته سو استفاده از اسامی نفرات برتر کنکور است درحالی که تحقیقات نشان می دهد اکثر رتبه های ممتاز کنکور حتی در صورت استفاده از دبیران  و مشاورین تحصیلی مجرب تمایلی به علنی کردن آن ندارند.

به عنوان مثال یکی از رتبه های تک رقمی کشوری رشته ریاضی در کنکور93 می‌گوید: «بسیاری از سایت ها بدون اطلاع رتبه های برتر اقدام به نشر مصاحبه های ساختگی کرده و بسیاری آن را باور می کنند.»



یکی دیگر از داوطلبین رشته ریاضی هم که ورودی 96 با رتبه52 بود می گفت هر سال عکس من را منتشر می کنند با رتبه های کمتر و اگر همین منوال پیش رود چندسال آینده رتبه برتر می شوم.

استفاده از ترفندهای تبلیغاتی

مافیا علاوه بر همه این شگردها یک اصل را هم خوب یادگرفته‌اند؛ آنها سعی می‌کنند مخاطب را به محصول خود نیازمند نشان دهند و با اعلام محدودیت زمان، فروش را سرعت ببخشند.

با وجود این که هنوز سازمان سنجش رتبه ها را اعلام نکرده اما ثبت نام برای انتخاب رشته از سوی مشاورین آغاز شده و اعلام می‌کنند که زمان رزرو محدود است یا از الان به شما می‌گویند که بعد از اعلام نتایج قیمت ها افزایش می‌یابد و حتی قولی داده نمیشود که برای شما فرصت انتخاب رشته داشته باشیم یا نه!

گردش مالی 82 هزار میلیارد تومانی مافیای کنکور

یکی از انتقاداتی که طی همه این سال‌ها در این باره مطرح شده نبودن نظارت کافی روی کلاس‌های کنکور و آموزشگاه‌هاست. بد نیست بدانید از نگاه نمایندگان مجلس یکی از دلایل حذف نشدن کنکور گردش مالی مافیاست. در گزارشی  که خبرگزاری ملت اسفند 1399 منتشر کرد با توجه به تورم 90 درصدی در آن سال گردش مالی کنکور ا 82 هزار میلیارد تومان اعلام شد.

با وجود انتقاداتی که نمایندگان مجلس به وجود مافیا و عدم برگزاری کنکور داشتند بودجه سال 1400 را برای فعالیت های هنری و انتشارات کمک درسی سقف معافیت تا200 میلیون تومان تصویب کردند به امید این که بعد سال ها مالیات پرداخت کنند.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا نهادهای نظارتی و اجرایی برای این مافیای بی‌شاخ و دم دست به کار خواهند شد یا اجازه خواهند داد آن ها همچنان علاوه بر جیب داوطلبان روح و روانشان را  نیز نشانه بگیرند.