تبیان، دستیار زندگی

نحوه‌ی شکایت در دیوان عدالت اداری

در صورتی که شما نسبت به تصمیمات و یا اقدامات یکی از نهادهای دولتی، غیردولتی یا کارکنان آن ها اعتراض و یا شکایتی داشته باشید، می توانید دادخواست خودتان را به دیوان عدالت اداری ارسال کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه‌ی شکایت در دیوان عدالت اداری


در صورتی که شما نسبت به تصمیمات و یا اقدامات یکی از نهادهای دولتی، غیردولتی یا کارکنان آن ها اعتراض و یا شکایتی داشته باشید، می توانید دادخواست خودتان را به دیوان عدالت اداری ارسال کنید.
بعد از ثبت دادخواست، پرونده شما به رئیس شعبه دیوان ارسال شده تا مراحل رسیدگی به آن انجام شود. می توان پرونده شکایت به دیوان عدالت اداری را از طریق سامانه ساجد یا ثنا یا به کمک وکیل دیوان عدالت اداری پیگیری کرد.
کشور جمهوری اسلامی ایران برای آن که امکان رسیدگی به شکایات و یا تخلفات واحدهای دولتی و ماموران آن ها وجود داشته باشد، اقدام به تاسیس نهادی با نام دیوان عدالت اداری نموده است. این دیوان که زیرنظر قوه قاضیه فعالیت می کند، می تواند به تمامی شکایاتی که در مرتبط با واحدهای عمومی و دولتی و یا کارکنان آن ها است، رسیدگی کند. از این رو اگر نسبت به یکی از این واحدها و نهادها شکایتی دارید، می توانید شکایت به دیوان عدالت اداری ببرید. برای اینکه شکایت شما بهترین نتیجه ممکن را بگیردف می توانید از وکیل دیوان عدالت اداری نیز استفاده کنید.

رسیدگی شکایت به دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری را می توان مرجعی دانست که تمامی شهروندان و افراد می توانند شکایات و یا اعتراضات خودشان را در خصوص نحوه برخورد و یا رسیدگی نهادهای دولتی و یا ماموران دولت در آن جا بیان کنند. باید توجه داشت که این دیوان به صورت کامل شکایت را بررسی کرده و با توجه به مستندات حاضر، رای خودش را اعلام می کند. شکایت به دیوان عدالت اداری می تواند منجر به دریافت حق و جلوگیری از پایمال شدن حقوق افراد خواهد شد.
اما باید بدانید که بعد از ارسال دادخواست به دیوان عدالت اداری، نحوه رسیدگی به شکایت در این دیوان چگونه خواهد بود. پس از ارجاع دادخواست، مدیر پرونده را تکمیل کرده و آن را برای رئیس شعبه و یا قاضی ارسال می کند. پس از این مرحله، رئیس شعبه در صورتی که تشخیص دهد پرونده کامل بوده، یک نسخه از آن را به همراه تمامی ضمائم به طرف شکایت ارسال کرده تا بدین صورت در جریان رسیدگی به شکایت دیوان عدالت اداری باشد.
حال طرف شکایت به مدت یک ماه فرصت دارد تا بعد از ابلاغ، پاسخ خودش را ارسال کند. در صورتی که از انجام این کار ممانعت بورزد، باز هم دیوان عدالت اداری کار خودش را انجام خواهد داد. بعد از اینکه رای نهایی شکایت صادر شد، برای وصول آن اقدامات لازم صورت می گیرد. باید توجه کرد که حضور طرفین شکایت در دادگاه های دیوان عدالت اداری، تنها با اجازه قاضی انجام خواهد شد. با این وجود، امکان رسیدگی و بررسی شکایت در دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد به نشانی sajed.divan-edalat.ir وجود دارد.

شکایت به دیوان عدالت اداری


پرونده هایی که به دیوان عدالت اداری ارجاع می شوند

سوال مهمی بعدی که در خصوص شکایت به دیوان عدالت اداری به وجود می آید این است که چه شکایت هایی به دیوان عدالت اداری ارجاع داده خواهند شد. در پاسخ به این سوال باید اشاره کرد که دیوان عدالت اداری مسئول رسیدگی به شکایات و اعتراضاتی است که شهروندان نسبت به نهادهای دولتی و عمومی و کارکنان آن ها دارند. از این رو پرونده هایی که به دیوان عدالت اداری ارجاع داده می شوند، عبارت خواهند بود از:
● شکایات و یا اعتراض از تصمیمات و یا اقدام هایی که تمامی واحدهای دولتی مانند وزارت خانه ها، سازمان ها، موسسه ها، شرکت های دولتی، شهرداری ها، سازمان تامین اجتماعی و موسسه های وابسته به آن ها انجام داده اند.
● رسیدگی به شکایت ها و اعتراضات افراد در خصوص تصمیمات و یا اقداماتی که کارکنان و یا ماموران هر یک از نهادهای ذکر شده در قسمت بالا انجام داده باشند.
● پرونده هایی که در خصوص تخلفات هیات های رسیدگی به تخلفات اداری و کمیسیون های مرتبط با آن ها باشد. از جمله این کمیسیون ها می توان به کمیسیون های مالی، هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون ماده ضد قانون شهرداری ها و ...
● پرونده هایی که در خصوص تخلفات قضات و یا سایز کارمندان و مستخدمات مدیریت خدمات شهری مرتکب شده اند.
● هرگونه پرونده ای که در خصوص مواردی مربوط به رعایت نکردن قوانین و شرع، تعرض و یا تجاوز به اختیارات دیگران، تضییع حقوق شهروندان و ... توسط هر یک از موسسه های دولتی، عمومی، غیر دولتی و ... انجام شده باشد.
بدین صورت اگر شکایت شما هم یکی از بندهای بالا را شامل شود، می توانید پرونده خود را برای شکایت به دیوان عدالت اداری ارسال کنید. البته باید توجه داشت که انجام این کار به کمک وکیل دیوان عدالت اداری، می تواند نتایج بسیار بهتری را به همراه داشته باشد.

نحوه پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری

از آن جایی که امکان رسیدگی به پرونده های شکایت به دیوان عدالت اداری به صورت حضوری امکان پذیر نیست، این دیوان برای رفاه حال شهروندان از سامانه اینترنتی به نام سامانه ساجد رونمایی کرده است. به کمک این سامانه می توانید به سادگی علاوه بر پیگیری پرونده شکایت در دیوان عدالت اداری، دادخواست خودتان را نیز به ثبت برسانید. برای انجام پیگیری شکایت به کمک سامانه ساجد، در ابتدا نیاز است تا آدرس این سامانه را به نشانی sajed.divan-edalat.ir در مرورگر خود وارد کنید.
بعد از آن اگر در این سامانه ثبت نام نکرده اید، نیاز است تا در قسمت ثبت نام، اطلاعات خود را وارد کرده و نام کاربردی و کد ورود اخذ کنید. بعد از دریافت نام کاربردی و کد عبور، می توانید وارد سامانه ساجد شوید. بدین صورت می توانید به سادگی پرونده خود را پیگیری کنید. البته لازم به یادآوری است که بعد از ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری، می توانید پرونده خودتان را از طریق سامانه ثنا نیز پیگیری کنید.

بهترین وکیل دیوان عدالت اداری

منظور از وکیل دیوان عدالت اداری وکیلی است که دارای تخصص و مهارت کافی برای انجام ثبت شکایت و پیگیری آن در دیوان عدالت اداری است. این فرد می تواند به افرادی که قصد انجام شکایت به دیوان عدالت اداری را دارند، کمک کرده تا به نتیجه دلخواه خودشان برسند. از آن جایی که انجام امورات مربوط به دیوان عدالت اداری به صورت کاملا غیرحضوری انجام خواهد پذیرفت، نیاز به افرادی است که بتوانند به سادگی برای رسیدگی و پیگیری پرونده اقدامات لازم را انجام دهند.
یک وکیل دیوان عدالت اداری نه تنها می تواند مشاوره لازم برای ثبت دادخواست، رسیدگی به پرونده و پیگیری آن را در اختیار افراد قرار دهد، بلکه می تواند با قدم به قدم تا رسیدن به نتیجه دلخواه و اخذ نتیجه در کنار شما قرار بگیرد. از این رو اگر قصد ثبت شکایت به دیوان عدالت اداری را دارید، پیشنهاد می کنیم که حتما از یک وکیل خبره و آشنا به مسائل حقوقی در زمینه دیوان عدالت اداری، کمک بگیرید.

خدمات موسسه حقوقی دادیستا برای شکایت در دیوان عدالت اداری

موسسه حقوقی دادیستا مفتخر است که با همکاری وکلا و مشاوران حقوقی متخصص در امور مربوط به دیوان عدالت اداری، بهترین مشاوره‏های حقوقی را در این زمینه به متقاضیان و مخاطبان محترم، ارائه خواهد داد. نقطه قوت این موسسه حقوقی، پیروزی در پرونده های بسیار مربوط به شکایت در دیوان عدالت اداری است و بخاطر وجود تجربه در میان وکلای متعدد این مجموعه، شانس پیروزی شما در پرونده ها به شدت افزایش می یابد.