تبیان، دستیار زندگی

سلامت روان و دلتنگی برای وطن

عوارض دلتنگی و غم‌غربت و چگونگی تسکین آن

دلتنگی برای وطن و شهر و دیار خود، احساس ناراحتی است که وقتی از خانه‌ی خود دور هستید و در محیطی ناآشنا و جدید به سر می‌برید دچارش می‌شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غم غربت
دلتنگی برای وطن یا homesickness افرادی را درگیر می‌کند که موقتا یا برای همیشه خانه و شهر خود را ترک می‌کنند، مانند دانشجوها، مهاجرها، پناهنده‌ها، سربازان و آن‌هایی که در ارتش خدمت می‌کنند. تخمین زده شده ۵۰ تا ۷۵ درصد از افراد زمانی در زندگی خود دلتنگی برای وطن را تجربه می‌کنند.

علت دلتنگی برای وطن چیست؟

تقریبا همه‌ی افراد وقتی از شهر و دیار و خانه‌ی خود دور می‌شوند، دلشان برای چیزهایی تنگ می‌شود. اما بعضی از افراد ممکن است بیشتر و شدیدتر از دیگران احساس دلتنگی و ناراحتی کنند. برخی از علت‌های دلتنگی برای خانه شامل موارد زیر می‌شود:
. به هم خوردن سبک زندگی: از خانه دور شدن به این معنی است که روتین و سبک زندگی شما دیگر مثل قبل نیست و از جهاتی به هم می‌ریزد که می‌تواند اضطراب و بی‌قراری ایجاد کند. عادت‌های معمول شما در محیط و شرایط جدید زندگی ممکن است دیگر راحت و بی‌دردسر نباشند، خصوصا اگر محیط جدید از نظر فرهنگی با جایی که به آن عادت داشتید متفاوت باشد.

دلتنگی برای وطن می‌تواند باعث علائم فیزیکی نیز شود، مانند از دست دادن اشتها، مشکلات گوارشی، کمبود خواب، سردرد و خستگی

. تفاوت فرهنگی: محققان دریافته‌اند هر چه فاصله‌ی فرهنگ‌ها و ارزش‌های فرهنگی بزرگ‌تر باشد، انطباق‌پذیری سخت‌تر خواهد بود که باعث احساس دلتنگی برای وطن می‌شود. بنابراین ممکن است فرد به محیط جدید علاقه‌ای نداشته باشد.
. به سختی سازگار شدن: یک موقعیت جدید نیاز به سازگاری و تطبیق دارد اما این کار برای همه آسان نیست. در مطالعه‌ای روی افرادی که به تازگی وارد ارتش شده بودند، آنهایی که دلشان برای خانه و دیارشان تنگ شده بود، کسانی بودند که جدی‌تر و غیرقابل انعطاف‌تر در رفتارهای خود بودند. آن‌ها همچنان عادت‌های گذشته را داشتند و از موقعیت‌هایی که وادارشان می‌کرد خود را تطبیق بدهند دوری می‌کردند.
. احساس عدم تعلق: در مطالعه‌ای روی افرادی که از کشورهای دیگر به هلند آمده بودند معلوم شد دلتنگی برای وطن در میان آن‌هایی که ۳۰ تا ۳۹ ساله بودند و ۶ تا ۸ سال از اقامتشان در این کشور می‌گذشت، بیشتر بوده است. یک علت ممکن این است که این افراد با اینکه چند سال از اقامتشان در هلند می‌گذشت اما هنوز احساس یک خارجی را داشتند. همچنین برخی از آن‌ها گیج و آشفته بودند که خودشان و فرزندانشان به کجا تعلق دارند؛ آیا به کشوری که الان در آن زندگی می‌کنند متعلق‌اند یا کشوری که اصل و نسبشان آنجاست؟

اثرات دلتنگی برای وطن

افسردگی
افسردگی که یک اختلال روحی و روانی است شامل احساس مداوم اندوه و از دست دادن علاقه می‌شود. پزشکان می‌گویند دلتنگی برای وطن می‌تواند علائمی مشابه افسردگی داشته باشد، مثلا گریه‌های مکرر، مشکلات خواب، مشکل در تمرکز و کناره‌گیری از اجتماع. در برخی موارد دلتنگی برای وطن حتی می‌تواند به خود ِ افسردگی منجر شود.

اندوه
هرچند پناهنده‌ها و مهاجرها به امید شغل و زندگی بهتر، ترک خانه و وطن می‌کنند اما به دلیل از دست دادن احساس راحتی که در خانه و دیار خود داشتند دچار اندوه می‌شوند، یعنی جایی که به آن احساس تعلق می‌کنند.

اثر منفی بر کارآیی
احساس پریشان‌کننده‌ی بودن در یک محیط جدید و دور از آشنایان بودن می‌تواند منجر به مشکلاتی در عملکردهای شغلی و تحصیلی شود. احساس دلتنگی شدید می‌تواند باعث شود فرد نتواند تمرکز داشته باشد.

اثرات منفی بر جسم
دلتنگی برای وطن می‌تواند باعث علائم فیزیکی نیز شود، مانند از دست دادن اشتها، مشکلات گوارشی، کمبود خواب، سردرد و خستگی.

با احساس دلتنگی برای شهر و دیار چه کنیم؟

بدانید که طبیعی است
بودن در جایی جدید و دلتنگ شدن برای خانه و خانواده و دوستان و ...، کاملا طبیعی است و به این معناست که شما احساس سالم و درستی نسبت به عزیزانتان دارید. مدتی باید بگذرد تا با محیط جدید وفق پیدا کنید.

با افراد جدید آشنا شوید
آشنا شدن و دیدار با افراد جدید با شرکت در رویدادها و کلاس‌های آموزشی و ... کمک می‌کند اطلاعات بهتری در مورد مکان جدید به دست بیاورید و ارتباطات دوستانه برقرار کنید.

فعال باشید
شرکت در گروه‌های ورزشی می‌تواند کمکتان کند فکرتان را از احساس دلتنگی‌تان دور کرده و حالتان را بهتر کنید. ورزش‌های تیمی و گروهی به شما کمک می‌کنند ارتباطات اجتماعی جدیدی برقرار کرده و حامیانی برای خود پیدا کنید.

یک مکان جدید و مورد علاقه پیدا کنید
این مکان جدید و دوست داشتنی می‌تواند یک کافه‌ی بخصوص، یک میز بخصوص در یک کتابخانه یا یک درخت سایه‌دار برای اینکه زیرش بنشینید باشد. در این مکان‌ها فضایی آشنا برایتان ایجاد خواهد شد که کم‌کم احساس می‌کنید در خانه خودتان هستید.

با عزیرانی که از آن‌ها دورید مدام در تماس باشید
به خانواده و دوستانتان مرتبا نامه بنویسید، ایمیل بدهید یا تماس تلفی و تصویری برقرار کنید تا کمتر احساس دلتنگی کنید. اما هر روز تماس داشتن می‌تواند احساس دلتنگی‌تان را بیشتر کند، بنابراین این ارتباط در حد یک یا دو بار در هفته کافیست.

بنویسید
نوشتن درباره‌ی احساس دلتنگی و بی‌قراری کمک زیادی به شما می‌کند. هر شب سعی کنید در مورد چیزهایی که بابت آن‌ها سپاسگزارید و چیزهایی که روز بعد مورد هدفتان هستند بنویسید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.