تبیان، دستیار زندگی

بین آزمون تافل و آیلتس کدام را انتخاب کنیم؟

هر دو آزمون تافل و آیلتس از چهار بخش Reading ،Listening ، Writing و Speaking تشکیل شده‌اند. این چهار بخش در دو آزمون تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند لطفا تا پایان همراه ما باشید تا تفاوت های آن دو را دریابید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آزمون تافل



دو آزمون تافل و آیلتس از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی هستند که دانشجویان و داوطلبان با هدف مهاجرت یا دریافت پذیرش تحصیلی در این دو آزمون شرکت می‌کنند. سوالی که برای اکثر متقاضیان پیش می‌آید این است که در کدام آزمون شرکت کنیم؟ در این مقاله می‌خواهیم به پاسخ این سوال بپردازیم. همچنین راهکارهایی برای ثبت نام و پرداخت هزینه ثبت نام تافل و آیلتس معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
نکته‌ای که قبل از هر چیز لازم است بدانید این است که هر دو آزمون‌ تافل و آیلتس از درجه اعتبار بالایی برای دانشگاه‌ها و نهادهای علمی برخوردارند. اینکه کدام آزمون برای شما مناسب‌تر است به چند عامل بستگی دارد:
هدف مهاجرت شما مهم است؛ مثلا اگر قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشید احتمالا شانس کمی برای انتخاب دارید. معمولا دانشگاه‌ها یکی از این دو آزمون را برای دادن پذیرش به شما ترجیح می‌دهند.
عامل دیگر، کشوری است که به عنوان مقصد مهاجرت در نظر دارید. آزمون آیلتس محبوبیت بیشتری در کشورهای اروپایی دارد در حالیکه در کشوری مثل آمریکا، تافل متداول‌تر است.
موضوع دیگری که مطرح می‌شود، میزان هزینه‌ای است که می‌خواهید برای ثبت نام دو آزمون تافل iBT و آیلتس پرداخت کنید. در نهایت هم بر اساس ساختاری که هر آزمون دارد ممکن است یکی به نظرتان ساده‌تر بیاید و بخواهید آن را انتخاب کنید. در ادامه تمام این عوامل را باهم بررسی می‌کنیم.

آشنایی با تافل

تافل  (TOEFL)مخفف  Test of English as a Foreign Languageیک آزمون استاندارد زبان انگلیسی است که توسط سازمان ETS برگزار می‌شود. هدف این آزمون، ارزیابی مهارت‌های زبانی داوطلبان برای ورود به محیط‌های آکادمیک است.
تافل انواع مختلفی دارد که از بین آن‌ها تافل iBT با اختلاف، رایج‌ترین و پذیرفته شده‌ ترین نسخه تافل است. این آزمون به صورت آنلاین در مکان‌های تعیین شده از سوی ETS برگزار می‌شود.

آشنایی با آیلتس

آیلتس یا همان IELTS (International English Language Testing System) یکی دیگر از آزمون‌های استاندارد زبان انگلیسی است که به شورای فرهنگی بریتانیا و IDP اختصاص دارد. این آزمون هم به صورت آنلاین هم کاغذی برگزار می‌شود.
آیلتس در دو نسخه ارائه می‌شود: آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال.
آیلتس آکادمیک برای داوطلبانی مناسب است که قصد مهاجرت تحصیلی و اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها را دارند.
آیلتس جنرال مناسب آن دسته از افرادی است که با هدف مهاجرت برای تحصیل در مقطع دبیرستان، کار و غیره به کشورهای انگلیسی زبان می‌روند. ما در این مقاله روی آیلتس آکادمیک تمرکز خواهیم کرد.

مقایسه ساختار تافل و آیلتس؛ کدام آزمون راحت‌تر است؟

هر دو آزمون تافل و آیلتس از چهار بخش Reading ،Listening ، Writing و Speaking تشکیل شده‌اند. این چهار بخش در دو آزمون تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که خوب است قبل از ثبت نام آزمون تافل iBT و آیلتس با آن‌ها آشنا باشید. در زیر این تفاوت‌ها را مشاهده می‌کنید:

بخش Reading آیلتس و تافل
بخش ریدینگ هر دو امتحان شامل چندین متن آکادمیک با موضوعات مختلف است. در تافل تعداد ریدینگ‌ها 3 تا 5 تا است و حدودا 60 دقیقه زمان دارد. ریدینگ آیلتس از 3 متن تشکیل شده و سوالات آن در انواع مختلف مثل جای خالی، پاسخ‌های کوتاه و غیره ارائه می‌شود. زمان اختصاص داده شده به این بخش در آیلتس نیز 60 دقیقه است.
ریدینگ آیلتس شامل متون آکادمیک و بخش‌هایی از روزنامه‌ها و مجلات است. ریدینگ تافل فقط از متون آکادمیک تشکیل می شود؛ به این معنی که احتمالا با واژگان و مفاهیم چالش‌برانگیزتری مواجه خواهید شد. اگر به مهارت‌ ریدینگ انگلیسی خود اطمینان ندارید، ممکن است از این نظر آیلتس برایتان راحت‌تر باشد.

بخش Listening آیلتس و تافل
قسمت Listening هر دو آزمون با یکدیگر بسیار متفاوت است. در آزمون IELTS آزمون‌دهنده باید حین گوش دادن به فایل صوتی به سوالات پاسخ دهد. در حالی که در لیسنینگ آزمونiBT  TOEFL داوطلب باید به مکالمات گوش دهد و یادداشت برداری کند؛ سپس به سوالات جواب بدهد. به این قسمت در آیلتس 03 دقیقه و در تافل 40 تا 60 دقیقه زمان اختصاص داده شده است.
لیسنینگ هر دو آزمون به تمرکز زیادی نیاز دارد اما در این مورد شاید آیلتس کمی سخت‌تر باشد چرا که هنگام گوش دادن باید سریعا سوالات را جواب دهید.

بخش Speaking تافل و آیلتس
اسپیکینگ تافل از طریق میکروفون ضبط شده و برای آزمون گیرنده فرستاده می‌شود. این در حالی است که اسپیکینگ آیلتس به صورت حضوری برگزار می‌شود. اگر مصاحبه و گفتگوی حضوری را ترجیح می‌دهید، آیلتس از این نظر گزینه بهتری برای شما خواهد بود. در حالیکه اگر حضور آزمون گیرنده شما را مضطرب می‌کند، احتمالا بهتر است تافل را انتخاب کنید.
مدت زمان اسپیکینگ تافل حدودا 20 دقیقه و آیلتس حداکثر بین 10 تا 15 دقیقه است. در اسپیکینگ هر دو آزمون از شما سوالاتی پرسیده می‌شود که بنا به دیدگاه خود باید به آن‌ها پاسخ دهید.

بخش Writing تافل و آیلتس
رایتینگ آیلتس 2 قسمت دارد. در قسمت اول، یک نمودار می‌بینید که اطلاعاتی روی آن به شما داده شده است و شما باید اطلاعات را در قالب یک متن کوتاه توضیح دهید. در قسمت دوم، از شما خواسته می‌شود که در مورد موضوع داده شده، یک متن 250 کلمه‌ای بنویسید و دیدگاه خود را بیان کنید.  برای نوشتن این دو متن شما 60 دقیقه زمان دارید.
رایتینگ تافل نیز از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول شما باید در مورد موضوع مطرح شده، بین 300 تا 350 کلمه در قالب پنج پاراگراف بنویسید. برای بخش دوم، متنی به شما داده می‌شود و کاری که شما باید بکنید این است که نکات مهم آن را در 150 تا 225 کلمه خلاصه کنید. بخش رایتینگ تافل 50 دقیقه زمان دارد.

ثبت نام آزمون تافل

تفاوت‌های اصلی TOEFL و IELTS

برای شرکت در آزمون آیلتس دو گزینه آنلاین و کاغذی را خوهید داشت. برای آزمون تافل فقط می‌توانید به صورت آنلاین امتحان دهید. قبلا تافل به صورت کاغذی هم برگزار می‌شد (TOEFL PBT) اما امروزه این آزمون فقط در کشورهایی که زیرساخت مناسب برای اینترنت ندارند برگزار می‌شود.
 قسمت Speaking در آزمون تافل مانند بقیه قسمت‌ها به صورت آنلاین است. به این صورت که صدای شما از طریق میکروفونی ضبط شده و برای آزمون گیرنده فرستاده می‌شود. در آزمون آیلتس این بخش به صورت حضوری برگزار می‌شود. شخص آزمون گیرنده جلوی شما می‌نشیند و از شما سوالاتی می‌پرسد و شما به او پاسخ می‌دهید.
در تسک Writing آیلتس شما 60 دقیقه زمان دارید که 400 کلمه بنویسید. این مقدار زمان در آزمون تافل کمتر است. در رایتینگ تافل به شما 50 دقیقه وقت برای نوشتن 500 کلمه داده می شود.
-   هزینه ثبت نام تافل iBT برابر با 245 دلار و هزینه آیلتس 235 دلار است.
 در آزمون تافل شما باید به انگلیسی American به سوالات جواب دهید. در آزمون آیلتس می‌توانید عبارات و کلمات American یا British یا ترکیبی از این دو را به کار ببرید.
تافل عمدتا از سوالات چند گزینه‌ای تشکیل شده است، اما سوالات آیلتس تنوع بیشتری دارد.
با توجه به مطالبی که گفته شد احتمالا حالا راحت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید که بین دو آزمون کدام را انتخاب کنید. با این حال خوب است پیش از ثبت نام آزمون تافل iBT و آیلتس این چند سوال را از خود بپرسید:
دانشگاه مورد نظر شما کدام آزمون را می‌پذیرد؟
کدام آزمون بیشتر با نقاط قوت زبانی شما سازگار است؟
-  کدام یک ارزان‌تر است؟

ثبت نام در آزمون تافل و آیلتس

برای شرکت در هر یک از این دو آزمون می‌توانید با توجه به تاریخ‌های تعیین شده در وبسایت ETS و British Council، زمان و مکان آزمون خود را انتخاب کرده و ثبت نام کنید. جهت ثبت نام و پرداخت هزینه ثبت نام آزمون تافل و آیلتس می‌توانید به وبسایت تهران پیمنت مراجعه کنید.
هرگونه اطلاعات در مورد ثبت نام را می‌توانید در لینک زیر به دست آورید.
/https://www.tehranpayment.com/payment/toefl-ibt-register
با ثبت سفارش در تهران پیمنت، ثبت نام آزمون تافل در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود و دیگر نیاز نیست نگران از دست دادن ددلاین آزمون‌ها باشید.
چنانچه سوالی در ذهنتان باقی مانده که در متن پاسخ داده نشده می‌توانید آن را در کامنت بنویسید. اگر هم پیش از این در هر کدام از آزمون‌های تافل و آیلتس شرکت کرده‌اید، تجربه خود از آزمون را با ما در میان بگذارید.