تبیان، دستیار زندگی

10 کتاب روانشناسی فوق العاده که باید بخوانید

با مراجعه به سایت بوک‌لند می‌توانید علاوه‌بر خرید کتاب‌های بالا، در سرزمین کتاب‌های خواندنی به گشت‌و‌گذار بپردازید و خرید آنلاین کتاب‌هایی را تجربه کنید که در جلد خود نمی‌گنجند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
10 کتاب روانشناسی فوق العاده که باید بخوانید

هرچه زمان می‌گذرد محققان علوم انسانی پژوهش‌های تخصصی‌تری را در مورد روان انسان به انجام می‌رسانند. خواندن کتاب‌های روان‌شناسی و انگیزشی ما را متوجه جزییاتی می‌سازند که  که هر روز با آنها سروکار داریم، اما از تاثیر عمیق آنها بر ذهن و روان‌مان غافل بوده‌ایم. امیدواریم خواندن مطلب زیر در انتخاب و خرید کتاب روانشناسی مناسب برای شما تاثیرگذار باشد.

قدرت انتخاب و اهمیت اولویت
ما همیشه در حال انتخاب هستیم. گاهی آگاهانه این کار را انجام می‌دهیم و دیگر اوقات چشم‌بسته انتخاب می‌کنیم و اجازه می‌دهیم پیشامدها خودشان اتفاق بیفتند. اما اگر مهارت اولویت‌بندی را بلد باشیم، این روند را کارآمد‌تر و موثرتر پیش می‌بریم، از جمع‌وجور کردن لباس‌های کمدمان گرفته تا عمیق‌ترین روابط انسانی و شغلی.

کتاب «اصل‌گرایی»


کتاب اصل‌گرایی

 در کتاب «اصل‌گرایی» یاد می‌گیریم آن‌طور که دوست داریم زندگی کنیم نه آن‌طور که دیگران از ما توقع دارند. مک‌کیون در کتاب «اصل‌گرایی» 20 اصل مهم را ارائه داده و توضیح می‌دهد که: «اصل‌گرایی چگونگی انجام کارهای بیشتر نیست، بلکه به‌معنای انجام کارهای درست است. بدین معناست که برای داشتن بیشترین اثربخشی‌ تا می‌توانیم عاقلانه زمان و انرژی‌مان را فقط روی انجام کارهای ضروری سرمایه‌گذاری کنیم.»

کتاب «کِی»

دقت کرده‌اید کتاب‌های بسیاری در مورد چگونگی انجام کارها نگارش شده، اما کمتر به موضوع زمان پرداخته شده است؟ کتاب «کِی» نوشته‌ی دنیل اچ. پینک است که به حقایق شگفت‌انگیزی در مورد بهترین زمانِ تصمیم‌گیری برای کارهای مهم اشاره دارد.
در ابتدا نویسنده با ذکر مثال‌های جالبی تاثیر خستگی بر انجام کارهای متفاوت و تصمیمات را بیان می‌کند. از تصمیم‌گیری در ساعات مختلف روز سخن می‌گوید و شرح می‌دهد که هر شخص چگونه باید با توجه به ساعت بدن و طبیعت خود، کارهایش را اولویت‌بندی کند. حتی اگر در زمرۀ کسانی باشید که در این زمینه اطلاعات فراوانی دارند، خرید کتاب انگیزشی «کی» و خواندن مثال‌های جذاب در کنار تحقیقات انجام شده در این زمینه، خالی از لطف نخواهد بود.
همۀ ما روزانه و به صورت ناخودآگاه در حال انتخاب دغدغه‌‌هایی برای اندیشیدن به آنها هستیم. دغدغه‌هایی که محصول فرهنگ، اقتصاد و صنایع مختلف هستند و نوید پول بیشتر، اندام بهتر و زندگی لوکس‌تر را می‌دهند. در همان حال که فکر می‌کنیم به‌اندازۀ کافی خوب نیستیم، دیدن عکس‌های شاد و خوشحال خانوادگی و دوستانۀ مردم در شبکه‌های اجتماعی، مهر تاییدی می‌زند بر اینکه یک جای کارمان ایراد دارد و از دیگران عقب‌تریم. درواقع هرچه بیشتر به جست‌وجوی چیزی بپردازیم، بیشتر به این حقیقت پی می‌بریم که فاقد آن چیز هستیم.

کتاب «هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها»

 مارک منسن در کتاب «هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها» شما را همراهی می‌کند تا بتوانید دغدغه‌هایتان را مدیریت کنید؛ یعنی بدونِ این‌که آرزوهای خود را سرکوب کرده و یا دغدغه‌هایتان را رها سازید، تمایز خود با دیگران را بپذیرید و همچنین بپذیرید که همه‌چیز همیشه بر وفق مراد نیست و ما اغلب در بهترین حالت خود قرار نداریم. منسن معتقد است پختگی زمانی رخ می‌دهد که انسان یاد می‌گیرد در مورد دغدغه‌هایش گزینشی عمل کند و فقط دغدغۀ چیزهای ارزشمند را داشته باشد.

کتاب «اثر مرکب»

شاید از خود بپرسید چرا درحال‌حاضر موفق‌تر از آن چیزی که لیاقتش را دارید نیستید؟ دارن هاردی آن را به شما می‌گوید: «زیرا موفقیت‌های الان شما تنها بخش کوچکی از توانایی و استعداد شماست». خرید کتاب انگیزشی «اثر مرکب» به شما می‌آموزد که چگونه می‌توان با قدم‌های کوچک و پیوسته قلۀ موفقیت را فتح کرد زیرا موفقیت، فرایند رسیدن نیست بلکه کسب کردن است و تنها راه رسیدن به موفقیت، تلاش مداوم است. حتی اگر فاکتورهای هوش، شانس و استعداد، شما را در مسیرتان از دیگران جلوتر بیندازند، بالاخره روزی به سخت‌کوشی نیاز پیدا خواهید کرد. داستان خرگوش و لاک‌پشت را به یاد بیاورید. مهم نیست چقدر باهوش باشید. باید سخت کار کنید تا بتوانید کمبود مهارت، هوش یا استعدادهای ذاتی‌تان را جبران کنید.

کتاب «روانشناسی ملال»


کتاب روانشناسی ملال

حوصله سر رفتن به چه دردی می‌خورد؟! کتاب «روانشناسی ملال» نوشتۀ جیمز دانکرت و جان دی.ایستوود به بحث تخصصی پیرامون احساس ملال و حوصله سر رفتن می‌پردازد. انسان ذاتا به‌دنبال مشغولیت است و نیاز مبرمی به ارتباط با دنیای پیرامون خود دارد تا از رنج خویش بکاهد. در این اثنا ملال به‌مثابه راهنمایی است که به انسان پیام می‌دهد تا چه زمانی و چگونه برای خود مشغولیت ایجاد کند.
نویسندگان کتاب در تلاشند با بررسی نتایج آزمایشات مختلف دلایل روانشناسانۀ ملال را بیابند و معتقدند که ملال برای ما بد نیست، بلکه مانند زنگ خطری است تا ما را متوجه سازد که درست عمل نکرده‌، از تمام ظرفیت‌های خود استفاده نکرده‌ایم و به همین دلیل احساس رضایت کامل نداریم و احساس کسالت می‌کنیم.

کتاب «خرده عادت‌ها»،

و حالا کتابی راجع‌به جوگیر شدن! حالتی را به یاد بیاورید که تصمیم می‌گیریم کار جدیدی در زندگی خود انجام دهیم، از شروع کردن یک بیزینس جدید گرفته تا خواندن یک کتاب. به‌دلیل انگیزۀ قوی و هیجانی که در ابتدای کار حس می‌کنیم، توانایی خود برای انجام کارها را بسیار دست بالا می‌گیریم که غالبا به برنامه‌ریزی غلط و شکست منجر می‌شود.
جیمز کلییر نویسندۀ کتاب «خرده عادت‌ها»، با ذکر مثالی از تجربۀ شخصی‌اش برای ورزش کردن، بیان می‌کند که چگونه برنامه‌ریزی ذهنی نادرست، باعث رها کردن کارها و درنهایت سرزنش کردن خودمان می‌شود. او معتقد است کار کمی انجام دادن، بهتر از کاری انجام ندادن است و در این کتاب آموزش می‌دهد که چطور یک کارِ به‌ظاهر نشدنی را تبدیل به خرده‌عادت کرده و با در نظر گرفتن اهداف واقع‌بینانه، ریسک شکست را به حداقل برسانیم.  با خرید آنلاین کتاب «عادت‌های اتمی» به برنامه‌ای گام‌به‌گام برای ایجاد عادت‌های بهتر دست خواهید یافت و می‌توانید پتانسیل خود را فعل تبدیل کنید. جیمز کلییر به‌این‌منظور و براساس علوم شناختی-رفتاری مدلی 4مرحله‌ای طراحی کرده است.

کتاب «تحلیل رفتار متقابل»

اگر مایلید کمی جلوتر بروید و تخصصی‌تر مطالعه کنید، خرید کتاب روانشناسی «تحلیل رفتار متقابل» را به شما پیشنهاد می‌کنیم. تحلیل رفتار متقابل(TA) یکی از رویکردهای روان‌شناسی است که به بررسی حالات درونی هر فرد که بر رفتار او سایه می‌اندازد پرداخته است. این شاخه از علم روان‌درمانی توسط اریک برن و با الهام از نظریۀ فروید مبتنی بر وجود سه بُعد شخصیت، ابداع شد. این سه بُعد کودک، والد و بالغ نام دارند.
به‌عقیدۀ برن، هر شخص به‌واسطۀ تجربیات کودکی و ویژگی‌های بالینی منحصربه‌فرد خود، حالات مختلفی را درونی می‌کند که منشا رفتار او در بزرگسالی است. مثلا فرد بزرگسال ممکن است یکی از ابعاد شخصیت را بیش از بقیه تثبیت کرده باشد که به مشکلاتی در ارتباطات وی می‌انجامد. تشخیص این عناصر و بررسی نمود آن‌ها در زندگی فرد، به حل تعارضات و بهبود ارتباط وی با دیگرام کمک شایانی می‌کند. تحلیل رفتار متقابل گسترۀ وسیعی دارد که با مطالعۀ کتاب اریک برن می‌توانید تا حدود زیادی اصول آن را یاد بگیرید و همچنین از طریق تحلیل حالات چهره و طرز صحبت اشخاص، به حس درونی آنها و منشا رفتارشان پی ببرید.

کتاب «قدرت سکوت»

می‌دانستید یک کتاب مختص درون‌گراها وجود دارد؟ و می‌دانید که اکثر افراد فکر می‌کنند درون‌گراها افرادی خجالتی و منزوی‌اند و انسان‌های موفق غالبا برون‌گرا هستند؟ خرید کتاب روانشناسی «قدرت سکوت» به نویسندگی سوزان کین بهترین گزینه برای کسانی است که می‌خواهند دربارۀ دنیای شگفت‌انگیز درون‌گراها و پتانسیل وجودی آنها بیشتر بدانند. به عقیدۀ سوزان کین درون‌گرایی یک نقص نیست بلکه یک تفاوت است. تفاوتی که اتفاقا باعث شایستگی این افرادِ کم‌حرف شده است. درون‌گراها الزاما کم‌رو نیستند و ترسی از عدم‌تایید ندارند، بلکه تنهایی و محیط‌هایی را ترجیح می‌دهند که تمرکز بیشتری برایشان فراهم آورد.
در کتاب «قدرت سکوت»، در خلال مثال‌های فراوان و مطالعۀ تحقیقاتی که پیرامون درون‌گرایی و برون‌گرایی صورت گرفته،  به شناخت عمیقی از خود و دیگران خواهید رسید، با افراد درون‌گرایی که در سکوت قلۀ موفقیت را فتح کرده‌اند آشنا می‌شوید و ارتباط موثر با دیگران را نیز خواهید آموخت.

کتاب «دوباره فکر کن»


کتاب دوباره فکر کن

به‌نظر شما چرا پذیرفتن نظرهای جدید و شک کردن به عقاید گذشته انقدر سخت است؟ چرا استفاده از ویندوز نودوپنج در این زمانه خنده‌دار است اما هنوز به عقاید بیست‌سال پیش خود پایبندیم؟ آدام گرنت در کتاب «دوباره فکر کن» دلیل مقاومت در برابر بازاندیشی را تمایل ذهن انسان به راحتی می‌داند و متکی بودن به عقاید قدیمی راحت‌تر از گلاویز شدن با عقاید جدید است. دلیل دیگر این است که وقتی به چیزی عمیقا باور داریم، بازاندیشی دربارۀ آن می‌تواند هویت ما را به خطر بیندازد. سازگاری تکاملی انسان نیز باعث می‌شود دوست داشته باشیم در شرایط کنونی‌مان بمانیم. آدام گرنت به شما می‌گوید چگونه در اندیشه‌های خود بازنگری کنید و با این کار آموخته‌های خود را افزایش دهید.

کتاب «تفکر نامطمئن»

آنی دوک نویسندۀ کتاب «تفکر نامطمئن»، یادگیری را از جنبۀ دیگری مورد بررسی قرار داده است. به‌عقیدۀ او حتی اگر توانایی بالایی در تصمیم‌گیری داشته باشیم، عنصر شانس همیشه خودنمایی می‌کند. وجود شانس و ریسکی که در هر تصمیم وجود دارد، باعث عدم‌قطعیت در تصمیم‌گیری می‌شود. این موضوع را معمولا وقتی متوجه می‌شویم که علی‌رغم تصمیم با کیفیتی که اتخاذ کرده بودیم، خروجی نامناسبی دستگیرمان می‌شود. آن زمان است که می‌گوییم: بدشانسی آوردم، زیرا ما میل داریم اتفاقات خوب را نتیجۀ تصمیم خوب خودمان قلمداد کنیم و تقصیر رخدادهای ناگوار را به گردن شانس بیندازیم. اما آنی دوک می‌گوید به تصمیم‌گیری به چشم یادگیری نگاه کنید. او فرآیند یادگیری را چرخه‌ای می‌داند که در آن براساس یک باور تصمیم‌گیری می‌شود و تصمیم‌گیری نتیجه‌ای در بر دارد که به باور تازه‌ای می‌انجامد.
با مراجعه به سایت بوک‌لند می‌توانید علاوه‌بر خرید کتاب‌های بالا، در سرزمین کتاب‌های خواندنی به گشت‌و‌گذار بپردازید و خرید آنلاین کتاب‌هایی را تجربه کنید که در جلد خود نمی‌گنجند.