تبیان، دستیار زندگی

مراقبت‌های چشمی تابستانه

ورم ملتحمه چشم در تابستان؛ علائم و پیشگیری

ورم ملتحمه به نام چشم صورتی نیز معروف است. ورم ملتحمه یک بیماری چشمی است که می‌تواند ناشی از یک ویروس یا باکتری باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ورم ملتحمه چشم
ورم ملتحمه، التهاب ملتحمه چشم است که بافتی شفاف و نازک بوده و سطح داخلی پلک و بخش سفید چشم را می‌پوشاند. این بافت کمک می‌کند پلک‌ها و کره‌ی چشم مرطوب بمانند. ورم ملتحمه می‌تواند در یک یا هر دو چشم رخ بدهد. ورم ملتحمه‌ای که در هر دو چشم روی می‌دهد معمولا منشاء ویروسی دارد.
این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در تابستان منتشر می‌شود. هوای بسیار گرم تابستان برای انتشار ویروس‌ها و باکتری‌های مربوط به این بیماری ایده آل می‌باشد. ورم ملتحمه می‌تواند ناشی از آلرژی و واکنش نسبت به مواد شیمیایی نیز باشد. تشخیص ورم ملتحمه ممکن است سخت و گیج کننده باشد.

شایع‌ترین علائم ورم ملتحمه چشم

. قرمزی در چشم‌ها
. خارش چشم‌ها
. ترشحات اطراف چشم در صبح
. آبریزش چشم‌ها
. تحریک در چشم‌ها
ورم ملتحمه یک عارضه‌ی بسیار واگیردار بوده و می‌تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. از آنجایی که ورم ملتحمه در تابستان شیوع بیشتری دارد، لازم است اقداماتی برای پیشگیری از ابتلا به آن انجام دهید.

شایع‌ترین علت‌های ورم ملتحمه چشم

گرد و خاک و گرده گل‌ها و گیاهان روی چشم‌ها خیلی اثر می‌گذارند زیرا چشم‌‌ها کاملا بی‌دفاع‌اند و به همین دلیل در معرض ذرات اطراف خود قرار می‌گیرند.
مایت‌های خاک طی تابستان زیاد می‌شوند و باقیمانده‌ی آن‌ها می‌تواند در هوا پخش شده و واکنش‌های آلرژیک در چشم‌ها ایجاد کند که سبب خارش و قرمزی و سوزش چشم می‌شود.
اشعه‌ی فرابنفش خورشید نیز برای انسان بسیار مضرند و بر چشم‌ها از چند طریق اثر می‌گذارند. این پرتوهای فرابنفش می‌توانند منجر به تشکیل ناخنک چشم یا پتریژیوم، آب مروارید و مشکلات شبکیه شوند.
یکی از راه‌های اصلی انتشار عفونت چشم، ورم ملتحمه است. ورم ملتحمه در تابستان شایع‌تر بوده و عفونتی است که به راحتی بین افراد منتقل می‌شود. ورم ملتحمه به دلیل شنا در تابستان متداول‌تر است.
قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد نیز چشم‌ها را مستعد انواع بیماری‌ها می‌کند. در تابستان بیشتر از زمان‌های دیگر در معرض انواع و اقسام میکروارگانیسم‌ها مانند باکتری‌ها قرار می‌گیریم و به این علت نیز بیماری‌های عفونی طی ماه‌های تابستان شایع‌ترند.

چگونه می‌توانید از ابتلا به ورم ملتحمه در تابستان پیشگیری کنید؟

دست‌ها را مکررا بشویید
رعایت بهداشت، اولین قدم به سمت محافظت از خودتان در برابر تمام ویروس‌‌ها و باکتری‌هاست. همانطور که گفتم، ما در تابستان بیشتر در معرض عفونت ورم ملتحمه هستیم. بهتر است در طور روز مکررا دست‌ها را بشوییم، خصوصا اگر زیاد بیرون می‌رویم.

به چشم‌هایتان دست نزنید
ساده‌ترین راهی که ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند با چشم‌هایتان تماس پیدا کنند، از طریق دست‌هاست. حتی اگر عادت دارید طی روز بارها دست‌هایتان را بشویید باز هم توصیه می‌کنیم به صورت و چشم‌هایتان دست نزنید. لمس صورت می‌تواند باعث ورم ملتحمه و دیگر عفونت‌ها شود.

از حوله‌ی تمیز برای صورتتان استفاده کنید
یک راه ساده‌ی دیگر برای باکتری‌ها و ویروس‌ها که خود را به چشم‌هایتان برسانند از طریق حوله صورتتان است. چشم‌های ما در تماس مستقیم با حوله صورت و یا هر چیزی است که از آن برای خشک کردن صورت استفاده می‌کنیم. حوله‌ها اغلب گرم و مرطوب‌اند، خصوصا در تابستان. هر روز حوله‌تان را عوض کنید تا جای مناسبی برای رشد باکتری‌ها نباشند.

یکی از راه‌های اصلی انتشار عفونت چشم، ورم ملتحمه است. ورم ملتحمه در تابستان شایع‌تر بوده و عفونتی است که به راحتی بین افراد منتقل می‌شود. ورم ملتحمه به دلیل شنا در تابستان متداول‌تر است


از حوله مشترک استفاده نکنید
علاوه بر اینکه حوله شخصی‌تان باید کاملا خشک و تمیز باشد، از حوله مشترک هم نباید استفاده کنید. همانطور که گفتیم ورم ملتحمه بی‌نهایت مُسری است و خیلی راحت می‌تواند از فرد به فرد منتقل شود. حتی اگر کسی هیچ علامتی از ورم ملتحمه ندارد باز هم نباید از حوله‌ی مشترک با او استفاده کنید، به هر حال اگر ورم ملتحمه هم نگیرید ممکن است به عفونت‌های دیگر دچار شوید.

از لوازم آرایشی تاریخ گذشته استفاده نکنید
خیلی از خانم‌ها برایشان مهم نیست که از لوازم آرایشی تاریخ گذشته استفاده کنند، اما این کار می‌تواند باعث ورم ملتحمه و انواع مشکلات پوستی مانند جوش و آلرژی شود.

داروهای چشم را قبل از مصرف چک کنید
تاریخ مصرف داروهای مربوط به چشم را حتما پیش از استفاده چک کنید. در واقع باید نسبت به تاریخ مصرف تمام محصولات پوستی حساس باشید چون می‌توانند موجب ورم ملتحمه و دیگر عفونت‌ها شوند.

روبالشی‌تان را زود به زود عوض کنید
بالش هم وسیله‌ی دیگری است که با صورت ما تماس مستقیم دارد. استفاده از روبالشی که مدتهاست شسته نشده می‌تواند شما را در معرض انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها قرار دهد. پس همیشه از روبالشی تمیز استفاده کنید تا دچار ورم ملتحمه و دیگر عفونت‌های ناحیه صورت نشوید.

چند توصیه دیگر

برای پیشگیری از ورم ملتحمه چشم وقتی بیرون هستید عینک آفتابی بزنید، چشم‌ها را نمالید و آن‌ها را مکررا با آب سرد بشویید. فقط از استخرهایی استفاده کنید که به تمیزی و بهداشت آن‌ها اطمینان دارید.
اگر زیاد گل مژه می‌زنید، هفته‌ای یک بار چشم‌ها را با شامپو بچه رقیق شده و پنبه تمیز کنید یا از کمپرس گرم و تحت نظر پزشک از آنتی بیوتیک موضعی استفاده کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.