تبیان، دستیار زندگی

گزارش

سمفونی توهین و تحقیر!

نزدیک به 3 سال شد که پاندمی کرونا سایه سنگینی روی تمامی حوزه‌ها انداخته بود و این سایه سنگین به سختی و با توان زیاد کنار گذاشته شد که اشاره مورد به مورد آن در حوزه فرهنگ و هنر وظیفه این گزارش نیست، در اینجا می‌خواهیم از سرپا شدن حوزه موسیقی و راه افتادن کنسرت‌ها بعد از کرونا بگوییم که البته اوضاع چندان روبه‌راهی ندارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

کمای دو ساله

برای چه چیزی می‌گوییم که حوزه موسیقی و برگزاری کنسرت‌های زنده اوضاع خوبی ندارد که اخیرا با تمام شور و هیجانی که مردم برای شرکت در کنسرت‌ها دارند اما اتفاقات عجیب و غریب زیادی رخ داده است که دور از تصورات و شأن فرهنگی است از بی‌احترامی و پلی‌بک خواندن گرشا رضایی روی سن تا متوقف شدن کنسرت با فالش‌خوانی و لباس عجیب و غریب امیر مقاره و موارد دیگر.


پلی‌بک خواندن با چاشنی توهین

خواننده روی سن با اعتراض یکی از مخاطبان روبه‌رو می‌شود که چرا پلی‌بک می‌خوانی؟ او هم شروع می‌کند به توهین کردن که چرا زبان به نقد پلی بک خواندن او دارند!  حتی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید «بعضی‌ها می‌خواهند بگویند ما هم بلدیم، همین الان این فرد را بیاورم روی استیج و دو سوال از او بپرسم، ایزی لایف لازم می‌شود.» این صحبت‌های کسی است که خودش را سرمایه فرهنگی و ملی کشورش می‌داند که با ادبیات و شعر و موسیقی سروکار دارد در حالی‌که این خواننده متوجه نیست مسیری که طی می‌کند با نابودی همراه است.


از کجا شروع شد؟

وقتی اتفاق نامتعارف برای هنرمندان رخ می‌دهد یا کارهایی انجام می‌دهند که باعث تعجب عموم مردم می‌شود نمی‌توان سریع دست روی این موضوع گذاشت که همه آن‌ها برای دیده شدن این کار را انجام می‌دهند چون استدلال درستی نیست اما...

پلی‌بک خواندن خوانندگان اتفاق جدیدی نیست که در کنسرت زنده انجام می‌دهند اما این اعتراض علنی شاید برای اولین‌بار باشد که خشم خواننده را برانگیخته است. شاید این همان پدیده‌‎ای است که برخی از جامعه‌شناسان سال‌ها پیش به آن اشاره کردند که موسیقی پاپ با اشعار و ترانه‌های سطح دوم و سوم و نوع موسیقی که دارد ذائقه مخاطب را به سطح پایین می‌کشد که به خودشان اجازه می‌دهند در هر کنسرت‌های زنده پلی بک بخوانند و با اعتراض که روبه‌رو شدند توهین کنند.


لباس عجیب و غریب

بسیاری از خوانندگان سعی می‌کنند با ظاهری متفاوت و عجیب و غریب در کنسرت‌ها حاضر شوند که حتی افرادی که وارد سالن می‌شوند و به عنوان مخاطب قرار است با موسیقی ارتباط برقرار کند اما پوشش آن خواننده برایش سوال می‌شود که انتخاب این نوع پوشش به چه علت است! این نوع پوشش حتی در فضای مجازی هم مورد بحث کاربران قرار گرفت و بسیاری از آن‌ها می‌گفتند «این هنرمندا و خواننده‌ها هم به هر چیزی چنگ می‌زنن تا معروف بشن» اما آیا واقعا آن‌ها برای دیده شدن این کارها را انجام می‌دهند؟


این کارها برای دیده شدن است!

جامعه‌شناس در گفت‌وگو با تبیان می‌گوید، وقتی اتفاق نامتعارف برای هنرمندان رخ می‌دهد یا کارهایی انجام می‌دهند که باعث تعجب عموم مردم می‌شود نمی‌توان سریع دست روی این موضوع گذاشت که همه آن‌ها برای دیده شدن این کار را انجام می‌دهند چون استدلال درستی نیست. اما از زاویه دیگر باید به این رفتارها نگاه کرد وقتی خواننده توهین می‌کند یا پوشش‌های عجیب و غریب را انتخاب می‌کند تنها نمی‌خواهد به مخاطب‌اش بگوید من را ببین! بلکه می‌خواهد سبک متفاوتی را از خودش در ذهن‌ها جای بدهد. سبکی که شاید مخاطب را شبیه او کند. به حدی انواع و اقسام موسیقی‌ها زیاد شده که سلبریتی‌ها دوست دارند از همرنگ جماعت بودن خارج شوند تا مخاطبان خودشان را به دست بیارند و از سبک آن‌ها تقلید کنند و حس می‌کنند با این کار خودشان را از جنس طرفدارانشان می‌بینند.

این ره که می‌روی به ناکجاست!

یادم می‌آید زمانی بود که هر شخصی اشتباهی انجام می‌داد یا کاری که می‌کرد درست نبود می‌گفت من نیازی به توضیح ندارم و در جواب می‌گفت به قول فلان سلبریتی البته این را برای مثال زدم اما مردم می‌بینند و در ناخودآگاه‎شان می‌مانند. این تقلید و سبک مسیر غلطی است البته قرار نیست همه مردم موسیقی سنتی که برگفته از فاخرترین اشعار و موزیک هست را گوش دهند اما باید بگویم موسیقی قرار بود روح را به جهان و غم و شادی و حیات را به همه‌چیز ببخشد اما این موسیقی که برخی خوانندگان در پیش گرفتن شفادهنده نیست.