تبیان، دستیار زندگی

راهکارهایی برای آرامش ذهن بی‌قرار

یک ذهن بی‌قرار به شما اجازه‌ی استراحت و آرمیدن نمی‌دهد. شما مدام از این نگرانی به آن نگرانی و از این ترس به آن اضطراب مشغولید. در نهایت به جایی می‌رسید که شبکه‌ی پیچیده‌ای در مغزتان مانع آرامشتان شده و صلح درونی‌تان را از شما می‌گیرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آرامش
برخی از افراد مفهوم یک ذهن بی‌قرار را با خلاقیت و کنجکاوی اشتباه می‌گیرند. هرچند درست است که گاهی انرژی درونی ما بازتابی از تمایل ما به یاد گرفتن است اما بیشتر اوقات، این بی‌قراری در واقع مزاحم و آزاری ذهنی است که ما را گیج و خسته و ناراضی می‌کند.
یکی از معروف‌ترین کتاب‌ها در مورد موقعیت‌های پیچیده‌ای که در آن عوامل مزاحم ذهنی با افسردگی همراه می‌شوند توسط Kay Jamison نوشته شده است. این روانپزشک دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور، تجربه‌ی خاص خود را در کتابش توصیف می‌کند:
«من به عنوان یک دختر جوان، همیشه در معرض تزلزل هیجانی و احساسی بودم. در تمام دوران نوجوانی، اندوه با من همراه بود و وقتی زندگی حرفه‌ای خود را آغاز کردم، احساس می‌کردم در چرخه‌ای ناگزیر از ترس و اضطراب و بی‌قراری ذهنی گرفتارم که به ندرت به من اجازه می‌داد «زندگی کنم».
آیا این جملات برایتان آشناست؟ شما تنها نیستید و بی‌قراری ذهن در واقع مشکلی است که افراد بسیار زیادی در مراحل گوناگون زندگی خود با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

در ادامه توصیه‌هایی به شما ارائه می‌دهیم که به آرام کردن ذهن بی‌قرارتان کمک می‌کنند.

از شر وزن اضافی فکرتان رها شوید تا به آرامش درونی برسید

شاید نبینید و متوجه نباشید اما افکار سنگینی را با خود حمل می‌کنید. به محض اینکه افکار مزاحم و سنگین ذهنتان را ببینید، احساس بهتر در شما شروع خواهد شد.
. دوروبرتان افرادی هستند که به جای اینکه به شما انرژی بدهند و شادتان کنند، انرژی‌تان را می‌گیرند.
. به چیزهایی اهمیت و اولویت می‌دهید که برایتان مفید نیستند و به دردتان نمی‌خورند.
. این را درک کنید که گاهی «کمتر بهتر است».

دقیقه‌ای مکث کنید، نفس بکشید و مزاحم ذهنتان را خاموش کنید

گذشته گذشته است و شما نمی‌توانید آن را تغییر بدهید و آینده هم هنوز نیامده است. پس تمام توجه‌تان را معطوف زمان حالتان کنید و خودتان را در همین لحظه دریابید.

یاد بگیرید که به خاطر هر روز تازه‌ای که چشم باز می‌کنید قدردان باشید. هر روز فرصت جدیدی برای شماست که می‌تواند شما را به هدفتان نزدیک‌تر کند

. مکث کنید و نفس عمیق بکشید. یک دم عمیق بگیرید و پنج ثانیه آن را نگه دارید. سپس با صدای بلند نفستان را بیرون دهید.
. این تمرین ساده، باور کنید یا نه، ذهنتان را رها خواهد کرد. تنفس عمیق به مغزتان اکسیژن می‌رساند و کمکتان می‌کند آرام شوید.
. وقتی بدنتان احساس خوبی پیدا کند، زمان آن است که با خودتان ارتباط برقرار کنید.
. سپس با مهربانی از خود بپرسید چه می‌‌خواهید، به دنبال چه چیزی هستید، چه چیزی را نمی‌خواهید و دوست ندارید و چه چیزی در سرتان می‌گذرد.
خیلی خوب است هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید این تمرین را انجام دهید.

برای محافظت از خودتان حدود تعیین کنید

یک ذهن بی‌قرار رنج می‌کشد زیرا بسیار نفوذپذیر و حساس است. ذهن بی‌قرار اجازه می‌دهد نگرانی‌های بیرون به درون راه پیدا کنند و هر چیزی شما را بترساند.
وقتی انرژی منفی، صلح درونی‌تان را به هم می‌ریزد با ضعف‌های درونی‌تان به هم می‌پیچد و این ترکیبی ترسناک است.
. خودتان را از چیزهایی که شما را به هم می‌ریزند دور نگه دارید.
. خودتان را از کسانی که آرامشتان را می‌گیرند دور نگه دارید.
. از کسانی که به شما احترام نمی‌گذارند دوری کنید، آن‌ها را ببخشید و کنار بگذارید.

سکوت، التیام‌بخش یک ذهن بی‌قرار است

دست‌کم یک بار در روز، به مدت یک ساعت و نیم تا دو ساعت در سکوت غرق شوید.
. این لحظات صلح درونی و آرامش ذهنی به شما اجازه می‌دهند با نیازهای خودتان ارتباط برقرار کرده و ذهنتان را تسکین دهید. ذهن نگرانی که از یک اضطراب به اضطراب و ترسی دیگر می‌پرد، خودش را فراموش می‌کند و یادش می‌رود که برای شما چقدر مهم و ارزشمند است.
. در سکوت آرام بگیرید و به دعا و راز و نیاز با خدا بپردازید و ترس‌ها و صداهای مزاحم درونی را خاموش کنید. اجازه دهید پیرامونتان با احساساتی مانند رضایت، آرامش درونی و تعادل میان قلب و ذهن پُر شود.

سپاسگزار باشید

این قسمت بدون تردید پیچیده‌ترین قسمت کار است. آرام باشید و به چیزهای زیر فکر کنید:
. اگر احساس ناراحتی و بی‌قراری دارید به خودتان یادآوری کنید که ارزشمندید.
. بابت چیزهای کوچکی که دارید سپاسگزار باشید، همان چیزهایی که چون در اختیارتان هستند آن‌ها را نمی‌بینید.
. بابت سلامت جسمتان، افراد مورد علاقه‌تان و کسانی که به شما عشق می‌ورزند سپاسگزاری کنید.
. یاد بگیرید که به خاطر هر روز تازه‌ای که چشم باز می‌کنید قدردان باشید. هر روز فرصت جدیدی برای شماست که می‌تواند شما را به هدفتان نزدیک‌تر کند.

چند توصیه‌ی ساده

دوش آب گرم بگیرید
برای آرام کردن خود وقت بگذارید تا بتوانید ذهنتان را جمع و جور کرده و استرستان را ارزیابی کنید. دوش آب گرم می‌تواند عضلات گرفته و منقبض را شُل کند و خیلی بیشتر از حد تصورتان شما را آرام کند. وقتی گرما به بدنتان می‌رسد، رگ‌های خونی‌تان گشادتر می‌شوند و این باعث می‌شود اکسیژن و مواد مغذی بهتر به عضلات منتقل شده و جریان خون بهتری در بدنتان برقرار شود. افزایش جریان خون کمک می‌کند سموم از عضلات دور شوند و سیگنال‌های درد و ناراحتی کاهش یابند.

بنویسید
مکان آرام و خلوتی بیابید، بنشینید و افکار و احساسات خود را بنویسید. وقتی اجازه می‌دهید افکار و آشفتگی‌ها از ذهنتان روی کاغذ بیایند می‌توانید آن‌ها را بهتر ببینید، ارزیابی کنید و آرام بگیرید. با این شیوه اجازه می‌دهید افکار آزاردهنده از ذهنتان خارج شوند، آن‌ها را بپذیرید و رهایشان کنید. بعضی‌ها دوست دارند بعد از نوشتن، کاغذ را پاره کنند و دور بیندازند و با این کار احساس بهتری دارند. شاید شما دوست داشته باشید کاغذها را نگه دارید تا بعدا سراغشان بروید و ببینید که تجربیات ناراحت‌کننده‌تان دیگر وجود ندارند. نمی‌توان گفت کدام راه بهتر است، شما باید شیوه مناسب خودتان را پیدا کنید و ببینید کدام برای شما نتیجه‌بخش‌تر است.

عضلاتتان را به ترتیب منقبض و شُل کنید
در این روش شما عضلات گوناگون بدنتان را ابتدا منقبض کرده و سپس به آرامی رها می‌کنید. این کار نه تنها اضطرابتان را کم می‌کند بلکه عضلات سفت و منقبضتان را نیز آرام می‌نماید. وقتی عضلات رها می‌شوند، بدنتان این پیام را دریافت می‌کند که زمان استراحت است و ذهنتان هم باید آرام بگیرد.

کار مورد علاقه‌تان را انجام دهید
باز هم باید برای خودتان وقت بگذارید و کاری را که از آن لذت می‌برید انجام دهید تا استرستان کم شود و ذهنتان آرام بگیرد. هر فعالیتی که دوست دارید انجام دهید، بازی ویدیویی، درست کردن یک غذای خوشمزه، نقاشی و رنگ‌آمیزی، ورزش و ... . زندگی ارزش لذت بردن را دارد و شما باید برای دل خودتان وقت بگذارید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.