تبیان، دستیار زندگی

چه زمانی باید نگران وجود خون در مدفوع باشید؟

دلایل وجود خون در مدفوع

وجود خون در مدفوع ممکن است ناشی از مشکلات یا بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان باشد که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خون در مدفوع
خون در مدفوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که در جایی از دستگاه گوارش خونریزی وجود دارد. یافتن نشانه‌های خون در مدفوع می‌تواند ناراحت‌کننده باشد؛ اما شما نباید فوراً به بدترین اتفاق فکر کنید. درست است که وجود خون در مدفوع ممکن است ناشی از شرایط یا بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان باشد که در صورت عدم درمان می‌تواند به مشکلات سلامتی جدی تبدیل شود؛ اما خون ممکن است نتیجه‌ی شرایط خوش‌خیم‌تری مانند هموروئید باشد، اگرچه این مورد هم چندان خوشایند نیست؛ اما اغلب کم‌خطرتر از سایر بیماری‌هاست.
با این حال، اگر بعد از اجابت مزاج متوجه خون شدید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید تا علت را بیابید. خون در مدفوع همیشه غیرطبیعی است و نیاز به بررسی دارد. هرگز تا زمانی که یک بررسی کامل توسط پزشک خود انجام نداده‌اید، آن را خوش‌خیم یا بی‌اهمیت فرض نکنید.
در این مقاله، علل خونریزی مقعدی و مدفوع خونی و آنچه باید در مورد آن‌ها انجام دهید را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید...

شرایطی که ممکن است باعث خونریزی مقعدی شود

مدفوع از حدود 75 درصد آب تشکیل شده است، اما همچنین حاوی تکه‌های هضم نشده غذا، مخاط، سلول‌های مرده و باکتری است.

تشخیص‌های جدید سرطان کولورکتال در افراد جوان افزایش یافته است. این بیماری در حال حاضر عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در افراد 20 تا 45 ساله است. با این حساب جوانان هم نباید از وجود خون در مدفوع چشم‌پوشی کنند، حتی اگر بعد از چند روز از بین برود


چه چیزی نباید در مدفوع باشد؟ خون
بسیاری از بیماری‌ها، از جمله سرطان، که باعث می‌شود خون در مدفوع ظاهر شود، اگر به موقع درمان نشود، ممکن است خطرناک شوند. برخی از آن‌ها مربوط به شرایط خودایمنی هستند و زمانی ایجاد می‌شوند که سیستم ایمنی بیش‌فعال به سلول‌های سالم بدن حمله می‌کند. برخی دیگر در طول زمان، شاید به دلیل رژیم غذایی یا سبک زندگی، ایجاد می‌شوند و ممکن است فقط درد یا ناراحتی جزئی ایجاد کنند.

شرایطی غیر از سرطان که ممکن است باعث ایجاد خون در مدفوع شود عبارتند از:

شقاق مقعد
این مورد شایع‌ترین علت مدفوع خونی در نوزادان است؛ اما در بزرگسالان هم دیده می‌شود. شقاق مقعد پارگی‌های کوچک در سلول‌های پوشش دیواره مقعد است که می‌تواند به دلیل یبوست، حرکات دشوار روده یا فعالیت جنسی ایجاد شود. رنگ خون ناشی از شقاق مقعد قرمز روشن است. شقاق مقعد معمولا با وازلین و نوشیدن آب کافی و مواد غذایی پرفیبر درمان می‌شود.
بیماری کرون یا کولیت
این بیماری‌های خودایمنی می‌توانند باعث التهاب دستگاه گوارش شده و منجر به اسهال و درد شکم شوند.
اسهال
بیرون‌روی ناشی از بیماری، غذای آلوده یا زیاده‌روی ممکن است منجر به زخم یا التهاب مقعد و ایجاد رگه‌های خونی شود.
مسمومیت غذایی
غذای آلوده ممکن است منجر به عفونت‌هایی شود که باعث ناراحتی شدید گوارشی می‌شود.
دیورتیکولوز
کیسه‌هایی در پوشش روده بزرگ که دیورتیکول نامیده می‌شوند ممکن است ملتهب یا عفونی شوند.
هموروئید
رگ‌های خونی متورم در راست روده یا مقعد که می‌توانند به دلیل یبوست یا نشستن طولانی ایجاد شوند. خونریزی در هموروئید نیز به رنگ قرمز روشن دیده می‌شود.
زخم‌های گوارشی
زخم‌های باز در پوشش معده یا روده‌ها که اغلب به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد می‌شوند.
اگر چه برخی از این شرایط ممکن است در عرض چند روز بهبود یابند؛ اما هر زمانی در مدفوع خون دیده شد، باید به پزشک خود اطلاع دهید. در واقع گاهی اوقات وجود خون در مدفوع می‌تواند ناشی از بیماری‌های خوش‌خیم مانند بواسیر، یک شکاف کوچک که پس از یبوست یا عفونت به وجود می‌آید، باشد و خودبه‌خود هم برطرف شود. با این حال خونریزی ناشی از سرطان یا بیماری التهابی روده نیز می‌تواند دائم تکرار شود؛ بنابراین هرگونه خونریزی باید بررسی شود.

علائمی که ممکن است با خونریزی مقعدی همراه باشد

علاوه بر خونریزی، علائم دیگری ممکن است در برخی از این شرایط ایجاد شود. مهم است که به پزشک خود در مورد تمام علائمی که تجربه کرده‌اید و هرگونه سابقه خانوادگی یا شخصی که ممکن است به وضعیت شما مرتبط باشد، بگویید.
علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:
خارش یا سوزش در مقعد
اسهال یا یبوست
حالت تهوع یا استفراغ
گرفتگی عضلات
نفخ
درد
تب

خونریزی مقعدی و سرطان

وجود خون در مدفوع اغلب نشانه خونریزی در قسمتی از دستگاه گوارش، از مری تا مقعد است و با این که خونریزی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله شرایطی که در بالا ذکر شد، اما مهم است که تشخیص داده شود به دلیل سرطان است یا خیر.
سرطان زمانی پیشرفت می‌کند که سلول‌های جهش یافته یا آسیب‌دیده خارج از کنترل رشد کنند. در بسیاری از موارد، آسیب بر سیستم‌های موجود در سلول‌ها که رشد و تقسیم آن‌ها را تنظیم می‌کنند، تأثیر گذاشته است. سرطان‌های دستگاه گوارش اغلب در پوشش نرم مری، معده، روده یا راست روده ایجاد می‌شوند و معمولاً باعث التهاب و خونریزی می‌شوند.

چرا رنگ خون مهم است؟

رنگ خون و بافت مدفوع خونی ممکن است تحت تأثیر عوامل زیادی باشد، به ویژه آنچه که خورده‌اید. چغندر می‌تواند مدفوعی تولید کند که آب توالت را قرمز یا بنفش کند، در حالی که سبزیجات سبز و برگدار غنی از کلروفیل، ممکن است مدفوع تیره‌تری ایجاد کنند.
اگر مدفوع خونی ناشی از بیماری‌هایی مانند سرطان باشد، رنگ می‌تواند نشان‌دهنده محل خونریزی در دستگاه گوارش باشد و بدین ترتیب می‌تواند به پزشکان در یافتن منبع آن کمک کند.
برای مثال:
. خون قرمز روشن در مدفوع اغلب به این معنی است که خون تازه است و خونریزی در قسمت پایین‌تر روده بزرگ یا راست روده است. این وضعیت هماتوشزی نامیده می‌شود.
. خون قرمز تیره ممکن است به این معنی باشد که خونریزی در قسمت‌های بالاتر روده بزرگ یا روده کوچک است.
. مدفوع تیره و قیرمانند ممکن است به این معنی باشد که خونریزی در قسمت فوقانی دستگاه گوارش یعنی معده یا محل اتصال معده به مری است. این حالت ملنا نامیده می‌شود.
پولیپ‌ها که زائده‌های کوچکی در پوشش روده بزرگ هستند نیز ممکن است رشد کرده و شروع به خونریزی کنند. پولیپ‌ها ممکن است در ابتدا خوش‌خیم باشند، اما احتمال دارد به سرطان تبدیل شوند. به همین دلیل مهم است که با پزشک خود در مورد زمان انجام کولونوسکوپی، که استاندارد طلایی برای تشخیص زودهنگام سرطان کولورکتال در نظر گرفته می شود، صحبت کنید. پولیپ‌هایی که در این روند یافت می‌شوند ممکن است در طول کولونوسکوپی برداشته شوند.

خونریزی مقعدی در جوانان

در حالی که سرطان بیشتر در افراد مسن تشخیص داده می‌شود، افراد جوان نیز اغلب دچار مشکلات و بیماری‌هایی می‌شوند که ممکن است باعث خونریزی مقعدی شود. بیماری‌های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون اغلب در بزرگسالان در دهه 20 یا 30 سالگی شروع می‌شود. این شرایط ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد.
همچنین، تشخیص‌های جدید سرطان کولورکتال در افراد جوان افزایش یافته است. این بیماری در حال حاضر عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در افراد 20 تا 45 ساله است. با این حساب جوانان هم نباید از وجود خون در مدفوع چشم‌پوشی کنند، حتی اگر بعد از چند روز از بین برود.
در حالی که برخی از مشکلات و بیماری‌هایی که باعث خونریزی می‌شوند بدون درمان خاصی به سرعت برطرف می‌شوند، دیگر بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری‌های التهابی نیاز به درمان دارند که شناسایی زودهنگام آن‌ها تاثیر خیلی زیادی برای دستیابی به نتیجه‌ی بهتر به شما ارائه می‌دهد.
سرطان کولورکتال، به‌ویژه سرطان رکتوم، در جوانان در حال افزایش است و این بدان معنی است که برای تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها، باید مراقب علائم اولیه مانند خونریزی باشید و از این علائم غافل نشوید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.