تبیان، دستیار زندگی

زیاد لاغر بودن هم دردسرهایی دارد

رژیم گرفتن و کاهش وزن این روزها هدف خیلی‌هاست. خیلی‌ها اصرار دارند حتما به عدد مشخصی از وزن و سایز برسند اما آیا می‌دانید که خیلی لاغر بودن هم خطراتی دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لاغر
محاسبه‌گر شاخص توده بدنی (BMI) یک ابزار است که مطمئنا کمک می‌کند یک وزن سالم را مشخص کنید؛ اما قطعا معیاری نیست که تمام فاکتورهای یک بدن سالم را پوشش دهد. اگر شاخص توده بدنی شما کمتر از ۱۸ و نیم باشد، کم‌وزن تلقی می‌شوید؛ اما این معیار، سن و درصد توده عضلانی و وضعیت سلامتی شما را که می‌‌توانند بر سالم یا ناسالم بودن وزن اثر بگذارند در نظر نمی‌گیرد.
اگر شما خیلی لاغر باشید یا کمبود وزن داشته باشید ممکن است به عوارض زیر دچار شوید:
. ضعف
. کمبود بافت عضله
. آسیب به سلامت استخوان (کاهش تراکم استخوان)
. دیر ترمیم شدن زخم‌ها و شکستگی‌ها
. آمنوره (پریود نشدن)
. آسیب به سلامت پوست و مو و دندان‌ها
. آنمی
. ضعف عملکرد سیستم ایمنی
اگر بیش از حد وزن کم کنید شاید متوجه شوید که انرژی کمی طی روز دارید. ممکن است مکررا مریض شوید یا خیلی طول بکشد تا سرماخوردگی‌تان خوب شود. این یعنی خیلی وزن کم کرده‌اید و لازم است تعادل سالم‌تری در بدنتان برقرار کنید.

«چربی لاغری»

شاید عبارت skinny fat یا چربی لاغری یا لاغر چربی‌دار را شنیده باشید. این اصطلاح برای فردی به کار می‌رود که بدنی لاغر دارد؛ اما درصد چربی بدنش بالا و درصد توده عضلانی‌اش پایین است. بنابراین از جهت وزن یا BMI در طیف نرمالی قرار دارد، اما این عدم تعادل بین وزن و درصد چربی بدنش او را در معرض بیماری‌های مزمنی مانند دیابت و بیماری قلبی قرار می‌دهد.

لاغر بودن لزوما به معنی سالم بودن نیست

یک فرد لاغر ممکن است نیازی نداشته باشد به کالری‌های مصرفی‌اش دقت کند یا نگران مقدار و حجم غذایی که می‌خورد باشد، اما واقعیت این است که شما هر سایزی که باشید این «کیفیت تغذیه» است که اهمیت دارد. در مورد ورزش هم همینطور؛ شما هر وزنی که داشته باشید، سلامت قلب و عروق و ذهن و روانتان بی‌نهایت مهم است.

ارتباطی سالم با تغذیه‌تان داشته باشید

نیازی نیست در انتخاب‌های غذایی یا نسبت به وزن‌ و سایزتان وسواس به خرج دهید. بهترین توصیه‌ای که می‌توان کرد این است که به غذا مانند سوخت برای بدنتان نگاه کنید و تابع قانون ۲۰/۸۰ باشید؛ یعنی ۸۰ درصد مواقع غذاهایی بخورید که بدنتان را با ویتامین‌ها و املاح و کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها و پروتئین‌های سالم تغذیه کنند و ۲۰ درصد باقیمانده را هم به خودتان سخت نگیرید و چیزهایی که بیشتر دوست دارید بخورید. روش‌های کاهش وزنی که شما را خیلی محدود می‌کنند، سالم و تداوم‌پذیر نیستند و باعث می‌شود تحت فشار و اضطراب زیادی قرار بگیرید که زمینه را برای مشکلات مزمن سلامتی فراهم می‌کنند.

چاق بودن یا لاغر بودن؛ کدام بدتر است؟

تقریبا همه می‌دانیم که داشتن اضافه وزن یا چاق بودن چه عوارضی برای سلامتی دارد. چربی زیاد در بدن شما را مستعد لیست بلند و بالایی از انواع بیماری‌ها می‌کند، مانند بیماری قلبی، دیابت، فشارخون بالا، بیماری کبد و صفرا و حتی انواعی از سرطان. وقتی چاق هستید بیشتر احتمال دارد آپنه خواب داشته باشید و دچار اختلال در خواب شوید. ضمنا زنان چاق بیشتر احتمال دارد با مشکلات باروری و اختلال در تخمک‌گذاری روبرو شوند.

چیزی که اهمیت دارد، سبک زندگی سالم شماست نه عددی که ترازو نشان می‌دهد. شما باید غذاهای سالم را انتخاب کنید، به طور منظم ورزش کنید (حدود 150 دقیقه ورزش شدید در هفته یا 300 دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته و همچنین دو جلسه تمرین با وزنه در هفته) و خواب و استراحت کافی داشته باشید تا از بیماری‌های مزمنی که می‌توانند هر کسی را تهدید کنند دور بمانید


اما پژوهشگران می‌گویند اضافه وزن همیشه هم به خودی خود ریسک فاکتوری برای سلامتی نیست. در مطالعه‌ای معلوم شد حتی افرادی که چاق بودند اما از نظر متابولیکی متناسب و سالم بودند، بیشتر از افرادی که وزن نرمال داشتند، در معرض مرگ در اثر بیماری قلبی یا سرطان قرار نداشتند. سلامت متابولیکی یعنی اینکه آن‌ها دچار مقاومت به انسولین نبودند، کلسترول‌ و تری‌گلیسریدشان بالا نبود یا فشارخون بالا نداشتند. اضافه وزن ریسک این عوارض را بالا می‌برد اما اگر از جهات دیگر سالم باشید، با چند کیلو اضافه وزن، سلامتی‌تان بیشتر تهدید نخواهد شد. تقریبا نیمی از افراد چاقی که در این مطالعه شرکت داشتند، از نظر متابولیکی سالم بودند.
در مورد افراد لاغر هم همانطور که گفتیم ممکن است بیشتر از افرادی که وزن سالم دارند در معرض ابتلا به دیابت باشند. محققان دریافته‌اند افراد لاغرتر ممکن است چربی بیشتری در اطراف کبد و قلب به جای ران‌هایشان داشته باشند و همین ریسک بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. ضمنا افراد لاغر ممکن است تصور کنند سالم‌اند و لزومی ندارد فست فود نخورند یا از مراجعه به پزشک جهت چکاپ خودداری می‌کنند.
کاهش تراکم استخوان عارضه‌ای است که در آن استخوان‌ها در اثر کمبود املاح ضعیف و شکننده می‌شوند و در افراد لاغر شایع‌تر از افراد چاق است.

پس نتیجه؟

پس فهمیدیم که اگر چاق یا خیلی لاغر هستید باید برای رسیدن به وزن سالم تلاش کنید و در نهایت چیزی که اهمیت دارد، سبک زندگی سالم شماست نه عددی که ترازو نشان می‌دهد. شما باید غذاهای سالم را انتخاب کنید، به طور منظم ورزش کنید (حدود 150 دقیقه ورزش شدید در هفته یا 300 دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته و همچنین دو جلسه تمرین با وزنه در هفته) و خواب و استراحت کافی داشته باشید تا از بیماری‌های مزمنی که می‌توانند هر کسی را تهدید کنند دور بمانید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.