تبیان، دستیار زندگی

زیرگونه BA4 و BA5 امیکرون

آشنایی با زیرسویه‌های جدید اُمیکرون

نظر محققان تا اینجا این است که BA4 و BA5 در سلول‌های ریه‌ی انسان راحت‌تر تکثیر شده و بیماری شدیدتری ایجاد می‌کنند. این یافته‌های اولیه نشان می‌دهند خطر BA4 و BA5 برای سلامت جهانی بیشتر از BA2 می‌باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کرونا
دو گونه جدید از امیکرون به نام BA4 و BA5 در خیلی از کشورها مشاهده شده است. مطالعات و اطلاعات به دست آمده حاکی از این هستند که این گونه‌ها سرایت پذیرتر از گونه‌های قبلی امیکرون بوده و احتمال بیشتری برای ایجاد عفونت‌های جدید دارند.
جهش‌های اساسی در این گونه‌ها می‌تواند به آن‌ها این اجازه را بدهد تا سلول‌ها را بیشتر عفونی کرده و سبب بیماری شوند.
وقتی امیکرون برای اولین بار ظاهر شد متوجه شدیم که بیماری چندان شدیدی ایجاد نمی‌کند، حتی با این که سرایت‌پذیری بیشتری نسبت به گونه دلتا داشت. محققان ژاپنی می‌گویند گونه‌های جدید امیکرون بیشتر ممکن است سبب بیماری شوند.
بیشتر بخوانید

 اُمیکرون در کودکان

در تست‌های آزمایشگاهی معلوم شد وقتی افراد مبتلا به عفونت‌های BA1 و BA2 که واکسینه نشده بودند از این بیماری بهبود یافتند، آنتی‌بادی‌های لازم برای ایمنی در برابر BA4 و BA5 را نداشتند.
این تیم تحقیقاتی دریافتند BA4 و BA5 در سلول‌های ریه‌ی انسان راحت‌تر تکثیر شده و بیماری شدیدتری ایجاد می‌کنند. این یافته‌های اولیه نشان می‌دهند خطر BA4 و BA5 برای سلامت جهانی بیشتر از BA2 می‌باشد.

علائم سویه جدید امیکرون

تنگی نفس و از دست دادن حس چشایی یا بویایی در گونه‌های قبلی این ویروس شایع‌تر بودند. علائم BA4 و BA5 :

در تست‌های آزمایشگاهی معلوم شد وقتی افراد مبتلا به عفونت‌های BA1 و BA2 که واکسینه نشده بودند از این بیماری بهبود یافتند، آنتی‌بادی‌های لازم برای ایمنی در برابر BA4 و BA5 را نداشتند

. سرفه
. آبریزش بینی
. گلودرد
. خستگی
. سردرد
. درد عضلانی
. خس‌خس سینه

پیشگیری

- استفاده از ماسک و تهویه‌ی هوا همچنان بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به این عفونت‌اند. ویروس کووید می‌تواند تا ساعت‌ها در هوا بماند، بنابراین لازم است هر جایی که ممکن است درها و پنجره‌ها را باز بگذارید.

- واکسن هنوز هم از جهت کاهش شدت ویروس اهمیت دارد و موثر است. حتی افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند، در صورتی که واکسیناسیون کامل انجام دهند، سریع‌تر بهبود می‌یابند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.