تبیان، دستیار زندگی

جاهای دیدنی شمال از ساری تا رشت

اگر مایل هستید برای تعطیلات تابستانه شهری را در شمال انتخاب کنید این مقاله کاملاً مناسب شماست لطفا تا پایان مطلب با ما همراه باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جاهای دیدنی شمال از ساری تا رشت

صحبت از تعطیلات که می‌شود بسیاری از مردم به‌خصوص ساکنین پایتخت، هوس حال و هوای شمال می‌کنند و ظرف ۲ الی ۳ ساعت خودشان را به شهرهای شمالی کشور می‌رسانند تا هم آب‌وهوایی عوض کنند هم از سرسبزی و هوای پاکیزه استان‌های شمالی لذت ببرند. اگر شما هم ساکن تهران هستید و یا حتی قرار است برای تعطیلات تابستانه شهری را در شمال انتخاب کنید این مقاله کاملاً مناسب شماست. زیرا قرار است با یکدیگر برخی از دیدنی‌های شمال را بررسی کنیم و بگوییم که متناسب با هر سلیقه‌ای کدام شهر شمالی انتظارتان را می‌کشد. قبل از شروع مبحث اصلی باید به این مورد اشاره کنیم که شهر رشت تقریباً غربی‌ترین و شهر ساری حدوداً شرقی‌ترین شهرهایی است که در قسمت شمالی کشورمان واقع‌شده‌اند و فاصله کمی تا دریادارند. البته این موضوع را نیز باید بدانید که این شهرها به‌خودی‌خود راهی به دریا ندارند و باید پس از خرید بلیط هواپیما ساری و یا تهیه بلیط هواپیما رشت باید به سمت بندر انزلی و یا فریدون‌کنار و سرخ‌رود بروید تا بتوانید ساحل دریا را مشاهده کنید. همان‌طور که همه ما می‌دانیم از سمت غرب تا منطقه شرقی ساحل دریای خزر پر است از جاذبه‌های گردشگری متعدد که شامل تفرجگاه، پارک‌های جنگلی و امکانات تفریحی و آبی می‌شود. خوب است قبل از شروع سفر تورهای گردشگری شمال را نیز بررسی کنید تا خاطره‌انگیزترین سفر به دریا را داشته باشید. در تورهای گردشگری که به‌قصد بازدید از شمال کشور اجرا می‌شود از چند منطقه مهم گردشگری بازدید خواهید کرد و در بهترین مراکز تفریحی اعم از رودخانه‌ها و تفریحات درون دریا بهره‌مند خواهید شد. اگر قصد داشتید با این تورها همراه شوید می‌توانید لیست آن‌ها را در سایت و همین‌طور اپلیکیشن سفرمارکت مشاهده کرده و در صورت نیاز آن را برای خود و همراهانتان رزرو کنید. در ادامه به دیدنی‌های شهرهای شمالی ایران می‌پردازیم تا بتوانید در سفر به این شهرها از تمام زمان خود بهترین استفاده را داشته باشید.

دهکده ییلاقی فیلبند

اگر اهل سفر و از دوستداران گردشگری باشید منطقه ییلاقی فیلبند را می‌شناسید. این منطقه سال‌هاست که به اقیانوس ابر شهرت داشته و آن را بالکن زیبای مازندران می‌دانند! دهکده ییلاقی فیلبند یکی از زیباترین و البته سرشناس‌ترین روستاهای ایران است بااینکه جمعیت افراد ساکن در آن کم است اما با توجه به ورود و خروج روزافزون گردشگر در آن، خانه‌های ویلایی و یا اقامتگاه‌های بوم گردی در آن پیدا می‌شود که برای سفر یکی دو روزه کاملاً مناسب هستند. رزرو این اقامتگاه‌ها از طریق سایت اجاره ویلا راحت‌تر است. حتی وسط تابستان وقتی هوس سفر به شمال را می‌کنید دیگر لازم نیست هوای شرجی را تحمل کنید زیرا هوای این دهکده ییلاقی درست همان‌طور که انتظار می‌رود خنک است. این موضوع را لازم است در مورد فیلبند بدانید که زمستان‌های بسیار سرد و برفی داشته و اهالی این منطقه که اکثر آن‌ها به شغل دامداری مشغول هستند روستا را به مقصد قشلاق خودشان ترک می‌کنند. برای رفتن به فیلبند که ازلحاظ تقسیمات کشوری جزو شهرستان بابل به‌حساب می‌آید اگر از آفرود استفاده می‌کنید می‌توانید از جاده‌ای که از بابل به فیلبند می‌رسد خود را به فیلبند برسانید. اما به‌صورت کلی بهتر است مسیر خود را از جاده هراز که حدوداً ۲۰ کیلومتر مانده به آمل به نام جاده فیلبند انتخاب کنید و با پیچ‌وخم‌های فراوان از میان چندین روستا عبور کنید تا کم‌کم رطوبت ابرها را حس کرده و در انتها به بالای فیلبند برسید.

 
دهکده ییلاقی فیلبند

شهر باستانی ماسوله

شهر باستانی ماسوله را حتی گردشگران خارجی هم می‌شناسند. برای آن‌ها نیز جالب است که سقف خانه پایینی حیاط خانه بالایی است و بقیه خانه‌ها نیز به همین منوال ساخته‌شده‌اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید معماری خانه‌های ماسوله به‌قدری مشهور است که در سایر روستاهای مشابه وقتی می‌خواهند نوع خانه را مثال بزنند نام ماسوله‌ای برای آن به کار می‌برند. البته جاذبه‌های گردشگری شهر باستانی ماسوله به همین خانه‌ها محدود نشده و در آن می‌توانید از طبیعت بکر و جنگل‌های انبوه مه‌آلود زیبا، بقعه عون بن علی، فروشگاه‌ها و غرفه‌های صنایع‌دستی که باکیفیت بالایی در دسترس مسافران قرارگرفته، آبشار ماسوله رودخان و انواع غذاهای بومی و محلی بهره ببرید. شهر باستانی ماسوله سال‌هاست که به میعادگاه زوج‌های جوان نیز هست زیرا در این خانه‌های پلکانی غرفه‌هایی وجود دارد که لباس محلی‌های زیبایی را اعم از زنانه، مردانه و بچگانه برای عکاسی دارد. اکثر افراد این لباس‌ها را به تن می‌کنند و در فضای زیبایی که در پس‌زمینه پر از مه و در چهارچوب عکس خانه‌های رنگی وجود دارد به عکاسی و ثبت لحظات خوب می‌پردازند. شما می‌توانید این عکس‌ها را در سریع‌ترین زمان روی لیوان، تی‌شرت، بشقاب و یا هر چیز دیگری چاپ کنید. اگر قرار است بدون تور گردشگری ماسوله و به‌صورت شخصی به این شهر بروید لازم است در ابتدا خود را به فومن برسانید و بعد مسیر خود را تا رسیدن به ماسوله در جاده مخصوص ادامه دهید.

نمک آبرود

یکی دیگر از مقاصدی که گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند و یکی از مناطق دیدنی شمال به شمار می‌رود نمک آبرود است. این شهرک یک منطقه خوش آب‌وهوا در دل کوه است که به‌صورت اختصاصی به‌عنوان یک قطب گردشگری ساخته‌شده و امروزه پس از گذشت سال‌ها تبدیل به یک مقصد معروفی توریستی شده است. این شهرک در حال حاضر مقصد دوم اکثر مسافرانی است که به‌قصد دور شدن از دودودم شهر و روزمرگی خود مبدأ را چند روزی ترک کرده‌اند. همان‌طور که گفته شد نمک‌آبرود شهرکی است که هدف از ساخت آن جذب گردشگر بوده و به همین علت در آن ویلاهای اقامتی متعددی ساخته‌شده تا مسافران برای اقامت در آن بر اساس بودجه و سلیقه خود بتوانند انتخاب‌های فراوانی داشته باشند. اگر با بلیط لحظه آخری راهی شدید و یا حتی زمانی که به‌صورت شخصی با دوستانتان و ماشین به نمک‌آبرود سفر کرده‌اید حتماً سوار بزرگ‌ترین و معروف‌ترین تفریح این شهر یعنی تله‌ کابین و بعد سورتمه شوید تا بتوانید از بالا به همه‌چیز شهر مشرف شوید و زیبایی‌های بی نهایتی را ببینید. در سفر به نمک آبرود می‌توانید در آلاچیق‌های متعددی که در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها فراهم شده نیز به پیک نیک و استراحت بپردازید.
 
نمک‌آبرود

قلعه رودخان

همان‌طور که از نام این منطقه پیداست قلعه رودخان، قلعه‌ای است که از دوران حکومت ساسانیان به جا مانده و آن را می‌توانید در بالای منطقه کوهستانی که در میان جنگلی انبوه قرارگرفته جستجو کنید. البته رسیدن به این قلعه آن قدرها هم آسان نیست و برای بازدید از آن لازم است که حدود ۱۰۰۰ پله را با پای پیاده به سمت بالا بروید از همین رو به این قلعه رودخان، قلعه هزار پله نیز می‌گویند. جالب است بدانید در زمان‌های دور از این قلعه به‌عنوان اقامتگاه سربازان استفاده می‌شده و به طور کلی جایگاهی بوده که افراد بتوانند از منطقه گیلان دفاع و محافظت کنندو در حال حاضر قلعه رودخان برای علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت تبدیل به یک تفرجگاه شده است.

آبشار کبودوال و دریاچه زرین گل

قرار است در جنوب شهر علی آباد کتول تنها آبشار تمام خزه‌ای ایران را ببینید که در میان جنگل‌های انبوه هیرکانی قرارگرفته و به آن آبشار کبودوال می‌گویند. صدای این آبشار همراه با هوای پاک و تمیز از مواردی است که گردشگران را ساعت‌ها در کنار این منطقه نگه می‌دارد. اگر شما هم می‌خواهید روحی تازه کنید و بازدید از این آبشار را در آلبوم خاطرات خود ثبت کنید باید یک مسیر ۲۰ دقیقه‌ای را از شهر در جاده‌ای به همین نام کبودوال طی کرده و بعد از رسیدن به انتهای جاده آسفالت و عوارضی ادامه مسیر را باید پیاده روی کنید. البته خیالتان راحت باشد مسیری که قرار است برای رسیدن به آبشار طی کنید آن قدر زیباست که ارزش اینهمه وقت و انرژی که صرف خود می‌کند را دارد؛ این مسیر پیاده روی با سرعت مناسب و بدون توقف حدود ۳۰ دقیقه‌ زمان می‌برد. البته دریاچه کوچکی به نام زرین گل هم از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. این دریاچه در نتیجه ساخت سد خاکی به وجود آمده و محلی مناسب برای پیک نیک، استراحت، عکس گرفتن و صرف غذا است. به عبارت دیگر بعد از رسیدن به دریاچه، پیاده روی در کنار رودخانه، عبور از پل‌های سنگی و قدم زدن در پارک جنگلی کبودوال از دیگر زیبایی‌های این منطقه هستند.

ناهارخوران

ناهار خوران از آن دسته از جاهای دیدنی است که حتی خود بومی‌ها هم برای بازدید از آن به ۸ کیلومتری جنوب شهر گرگان می‌روند و مدتی را برای عوض کردن آب‌وهوا در آن می‌گذرانند. اگر با تورهای گردشگری به این قسمت از گرگان بروید حتما اهالی این شهر را می‌بینید که مشغول سیخ زدن کباب و جوجه هستند و کوچک و بزرگ آن‌ها در جنگل‌های اطراف به بازی‌های گروهی سرگرم شده‌اند. نهار خوران به‌قدری معروف و البته محبوب است که در هر طرف شهر که گذرتان بخورد حتما تابلویی را پیدا می‌کنید که مسیر بلوار ناهارخوران را به شما نشان دهد. به طور کلی منطقه ناهار خوران ترکیبی است از پارک جنگلی وسیع، تفرجگاه خانوادگی که دارای لوازم بازی کودکان بوده و با داشتن خدمات رفاهی و رستوران‌ها تبدیل به یک منطقه گردشگری شده است. اگر قرار است از گرگان گذر کنید و اقامتتان در شهر دیگری است، می‌توانید سفر خود را به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که زمان کوتاهی را درون این منطقه رویایی توقف داشته باشید.

دریاچه لفور، سوادکوه

بدون شک یکی از زیباترین جاهای دیدنی خطه شمال دریاچه لفور و به طور کلی منطقه سوادکوه است. نام دیگر این دریاچه سد البرز بوده و در قلب جنگل‌های انبود و سرسبز سواد کوه در استان مازندران قرارگرفته است. این دریاچه یکی از جاهای دیدنی محبوب هم برای گردشگران و هم برای بومیان این مناطق است. در کنار این دریاچه می‌توانید از تفریحاتی مانند ایجاد کمپ و قایق رانی استفاده کنید و تمام زیبایی‌ها و هوای پاکیزه این دریاچه را وارد قلب و روح خود کنید. این منطقه به‌قدری زیباست که در باور نمی‌گنجد. برای رسیدن به دریاچه لازم است که جاده خاکی را طی کنید اما در نهایت به زیبایی بی انتها خواهید رسید. این منطقه در ابتدا کم تر شناخته شده بود اما در حال حاضر تفرجگاه بسیاری از مسافران است و به مرور زمان به رستوران نیز مجهز شده است تا سفر را برای گردشگران شیرین‌تر از قبل کند.

دریاچه چورت، ساری

احتمالا نام این دریاچه را در برنامه‌های تلویزیونی زیاد شنیده‌اید. دریاچه چورت یکی از مناطق بکر شمال است که اتفاقا در مازندران قرارگرفته و امروزه به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این استان به شمار می‌رود. خوب است بدانید که این دریاچه رویایی بر اثر زمین ‌لرزه و رانش زمین در سال‌های گذشته در نزدیکی روستایی به همین نام شکل گرفته است. دریاچه میانشه نام دیگر این دریاچه است. شاید برایتان جالب باشد که در سفر به این دریاچه درختچه‌های خشک ‌شده‌ای را در داخل آب دریاچه مشاهده می‌کنید که به شکل اسرارآمیزی چهره دریاچه را عجیب‌تر کرده‌اند. اگر با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر داشتید حتما بازدید از دریاچه چورت را در برنامه ریزی خود قرار دهید. البته این موضوع را فراموش نکنید که حوالی دریاچه ممکن است به خاطر رطوبت ناشی از بارندگی، گل‌ آلود شده باشد پس روزهای بارانی را برای چادر زدن در کنار آن انتخاب نکنید.

جنگل نیرنگ، نوشهر

قرار است آخرین موردی که در لیست دیدنی‌های شمال برای شما لیست کرده‌ایم به جنگل‌هایی برسیم که در نوشهر مازندران واقع شده و از مناطق بکر جنگلی شمال به شمار می‌رود. پارک جنگلی نیرنگ یا پارک جنگلی خانیکان درختانی بلند و انبوه دارد و می‌توانید همراه با رودخانه‌ای به نام کرکرود که در حوالی این جنگل جا خوش کرده سفر خود را خاطره انگیزتر کنید. در سفر به جنگل نیرنگ پیاده روی، پیک نیک، انجام بازی‌های گروهی و آب ‌تنی کردن در این رودخانه، خاطره آن روز را در ذهنتان به خوبی ثبت می‌کند به گونه‌ای که باز هم هوس می‌کنید برای گشت و گذار به این منطقه مراجعه کنید. این جنگل در نزدیکی روستایی با نام نیرنگ قرارگرفته و حال و هوایی بومی دارد که می‌تواند به خودی خود یک جاذبه توریستی به شمار رود.