تبیان، دستیار زندگی

مقایسه سیستم های چیلر و VRF

متخصصین مجموعه آریانوین پارسه ، آماده ارائه هر گونه مشاوره کاملا رایگان به شما در زمینه انتخاب و خرید چیلر و یا وی ار اف هستند. شما می توانید از طریق شماره 03132242937 و یا واتساپ 09137305102 با ما در تماس باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مقایسه سیستم های چیلر و vrf

یکی از عوامل تاثیرگذار بر میزان رفاه و سلامتی افراد ، سیستم تهویه مطبوع است. تامین سرمایش و گرمایش و همچنین کیفیت هوای ساختمان ها به این سیستم ها وابسته هستند.
دو سیستم مدرن سرمایشی که در سال های اخیر رونق زیادی در صنعت ساختمانی پیدا کرده ، سیستم های چیلر تراکمی و وی ار اف است. شباهت ها و تفاوت های هر کدام می تواند کاملا گیج کننده باشد. هر کدام مزیت های خاص خود را دارد. البته با توجه به بودجه بندی و شرایط هر پروژه ، یکی از این دو مناسب تر است. در ادامه این مقاله به مقایسه دو دستگاه خواهیم پرداخت تا با نگاهی جامع در مورد خرید و انتخاب هر کدام تصمیم گیری کنید.
بهتر است ابتدا به معرفی مختصر هرکدام بپردازیم.

چیلر چیست؟

چیلر یک دستگاه سرمایشی مرکزی است که به همراه فن کویل کار می کند. دستگاه چیلر با توجه به نوع آن و پروژه ، در موتورخانه ، پشت بام و حتی در بالکن نصب می شود. فن کویل ها یونیت های داخلی هستند که با استفاده از سرمای تولید شده در چیلر ، هوای داخلی را خنک می کنند.

انواع چیلر
● چیلر تراکمی :
نام گذاری این دسته به دلیل استفاده از کمپرسور در دستگاه است. از قطعات دیگر آن می توان به کندانسور ، شیر انبساط و اواپراتور اشاره کرد. بر اساس نوع کندانسور ، چیلرهای تراکمی به دو گروه آب خنک و هوا خنک تقسیم می شوند. برای کار چیلرهای آب خنک به برج خنک کننده نیاز است. برج خنک کننده نیز مصرف آب بالایی دارد. به همین دلیل این سیستم ، جایگاه چندانی در بازار ندارد. در نقطه مقابل ، چیلرهای تراکمی هواخنک فقط با مصرف برق کار می کند. امروزه در اکثر ساختمان ها از همین دسته نصب می شود.

● چیلر جذبی : با توجه به ابعاد بزرگ ، قیمت بالا و کارایی پایین تر ، محبوبیت خود را از دست داده است. چیلرهای جذبی دارای ژنراتور هستند که به یک منبع گرما نیاز دارند. به همین دلیل برای کار از سوخت فسیلی استفاده می کنند.

VRF چیست؟

vrf چیست؟

وی ار اف (VRF)
نیز دارای دو بخش است. یونیت مرکزی که در موتورخانه و پشت بام نصب می شود.  فن کویل دستگاهی است که در داخل اتاق ها قرار می گیرد و فضا را گرم و یا خنک می کنند. فن کویل ها می توانند از نوع دیواری ، سقفی و یا کاستی باشند.
VRF نیز در دو دسته کلی تولید می شود.  EHP (Electric Heat Pump)با استفاده از الکتروموتور فقط برق مصرف می کند. GHP (Gas Heat Pump) :  به جای الکتروموتور ، از یک موتور احتراق پیستونی استفاده می شود. به همین دلیل علاوه بر برق ، گاز شهری نیز در آن مصرف می شود. البته هزینه برق آن بسیار کاهش می یابد. در وی ار اف GHP به دلیل این که در فصل سرما می توان گرمای حاصل از سوختن گاز را به مدار وارد کرد ، بهره وری آن بسیار بیشتر می شود.

مقایسه چیلر و وی ار اف

زمانی که از چیلر در پروژه استفاده می شود ، نیاز به منبع گرمای جداگانه است. این سیستم می تواند پکیج ، بویلر و ... باشد. البته مزیت بزرگی که دارد این است که با اتصال پکیج به فن کویل ها ، دیگر نیازی به شوفاژ نیست. فن کویل هایی که در فصل گرما ، وظیفه خنک کردن هوا را داشتند ، محیط را گرم می کنند.
وی ار اف می تواند گرمایش و سرمایش را در یک دستگاه به صورت یکپارچه تامین کند. حتی این امکان وجود دارد که همزمان هر دو را در یک ساختمان داشته باشیم. البته در نوع EHP به دلیل تولید گرما با برق ، در مناطق سردسیر همچنان نیاز به یک سیستم گرمایش دیگر نیز هست.

قیمت اولیه
این که چیلر قیمت اولیه به صرفه ای دارد یا نه ، بستگی به ساختمان و پروژه دارد. هر چقدر متراژ پروژه بیشتر باشد ، استفاده از چیلر به صرفه تر است. VRF قیمت بالاتری دارد. حتی از چیلر و بویلر در کنار هم نیز بالاتر است. به همین دلیل بسیاری از افراد تشخیص می دهند که از چیلر استفاده کنند.
البته با توجه به این که وی ار اف همزمان گرمایش و سرمایش را تامین می کند ، استفاده از آن همراه با رفاه بیشتری نیز هست.

تفاوت کاربرد چیلر و وی ار اف
گرمایش وی ار اف تقریبا شبیه کولر گازی است و در مناطق سردسیر باید از شوفاژ و یا سیستم های گرمایشی دیگر استفاده کرد. اما در مورد چیلر ، می توان با نصب یک پکیج و اتصال آن  به فن کویل ها ، سیستم های جانبی توزیع گرما را حذف نمود.

مقایسه از نظر کاربرد

بهره برداری از سیستم VRF در ساختمان های مرتفع محدودیت هایی را به دنبال دارد. حداکثر فاصله عمودی مجاز بین یونیت خارجی و دورترین یونیت داخلی حدود 50 متر، حداکثر فاصله عمودی مجاز بین دو یونیت داخلی که از یک یونیت خارجی تغذیه می شوند، حدود 15 متر و در مجموع حداکثر طول مجاز لوله کشی حدود 1000 متر است. در حالی که در چیلر این محدودیت ها وجود ندارد.
هر کدام از این سیستم ها در جای خود می تواند بهترین انتخاب باشد و این نیاز به نظر کارشناسان دارد. تاکید می کنیم در زمان انتخاب بین این دو سیستم حتما با کارشناسان تهویه مطبوع مشورت کنید.
متخصصین مجموعه آریانوین پارسه ، آماده ارائه هر گونه مشاوره کاملا رایگان به شما در زمینه انتخاب و خرید چیلر و یا وی ار اف هستند. شما می توانید از طریق شماره 03132242937 و یا واتساپ 09137305102 با ما در تماس باشید.