تبیان، دستیار زندگی

تعریق پا در تابستان و نکاتی که باید رعایت شوند

حتی در بهترین شرایط هم زیاد عرق کردن می‌تواند آزاردهنده باشد اما وقتی در تابستان پاهایتان عرق می‌کنند خیلی بیشتر اذیت می‌شوید. هیچ‌کس دوست ندارد گرفتار عرق و بوی بد پا شود و عرق کردن پا در واقع دلیل دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تعریق پا در تابستان
در پاهای شما غدد تعریق زیادی وجود دارد. هدف طبیعی غدد تعریق این است که رطوبت پوست را تأمین کند تا با تبخیر این رطوبت، بدن خنک شود. این شیوهٔ بدن ما برای تنظیم دمای بدن است. اما به این معنی نیست که عرق ناراحت‌کننده و آزاردهنده نیست.

عرق پا چه مشکلاتی می‌تواند ایجاد کند؟

تعریق زیاد پاها می‌تواند مشکلات زیر را ایجاد نماید:
. بیماری پای ورزشکار
. بوی بد
. مشکلات قارچی
. عفونت‌های باکتریایی

چگونه از تعریق زیاد پا پیشگیری کنید؟

کفش‌های مناسب بپوشید
آیا کفش‌هایتان سایز مناسب دارند؟ اگر کفش‌هایتان خیلی تنگ باشند، انگشت‌ها به هم فشرده می‌شوند و فضای کافی برای حرکت ندارند. در نتیجه هوا بین انگشتان ردوبدل نمی‌شود و احتمال تعریق پا بیشتر خواهد شد.

جوراب‌های مناسب بپوشید
مطمئناً در تابستان جوراب ضخیم و گرم نمی‌پوشیم. اگر پا بیش از حد گرم شود عرق می‌کند. جورابی بپوشید که متناسب با محیط، هوا و فعالیتی باشد که انجام می‌دهید. شاید تصور کنید پوشیدن جوراب ضخیم در هوای گرم عرق را جذب می‌کند اما این‌طور نیست. جورابتان را هر روز عوض کنید و حتماً از جوراب‌های نخی با جنس طبیعی استفاده نمایید.

زیاد آب بنوشید
نوشیدن آب فراوان هم یک راه بسیار خوب برای کمک به کمتر عرق کردن پاهاست. وقتی بدنتان کاملاً هیدراته است، راحت‌تر می‌تواند دمای بدن را تنظیم کند، بنابراین احتمال اینکه زیاد عرق کند کمتر می‌شود.

همیشه یک جفت جوراب اضافی همراهتان داشته باشید تا اگر طولانی‌مدت جایی بودید و پاهایتان عرق کردند در صورت امکان بتوانید جورابتان را عوض کنید


کفش‌های چرمی بپوشید
بله کفش چرم گران‌قیمت است اما قطعاً به نفع پاهایتان است چون خشک و خنک خواهند ماند. چرم ماده‌ای انعطاف‌پذیر و قابل تنفس است، درصورتی‌که کفش‌هایی که جنس مصنوعی دارند اجازهٔ تنفس به پاها را نمی‌دهند و عرق در کفش محبوس می‌شود. کفش‌هایی که از جنس مصنوعی هستند، پاها را در محیطی گرم و قابل تعریق گرفتار می‌کنند.

همیشه یک کفش نپوشید
خیلی از ما به یک جفت کفش عادت می‌کنیم و به خاطر راحتی، مدل یا هر دلیل دیگری دوست داریم اغلب همین کفش را بپوشیم اما باید هرچند وقت کفش‌ را عوض کنیم و به پاها استراحت بدهیم. توصیه می‌کنیم در طول هفته کفش‌های متفاوتی بپوشید تا هم پاهایتان و هم کفش‌هایتان استراحت کنند و نفس بکشند! این کار نه‌تنها کمک می‌کند پاهایتان بو نگیرند بلکه احتمال عفونت‌های قارچی نیز کمتر می‌شود.

پاها را هر روز بشویید
اگر عادت ندارید هر روز دوش بگیرید، حداقل پاهایتان را هر روز بشویید. شستن پاها را صابون آنتی‌باکتریال می‌تواند جلوی تعریق زیاد را هم بگیرد. لای انگشتان پا را خوب و کامل بشویید. می‌توانید در یک لگن آب چند قطره روغن درخت چای یا عصاره اکالیپتوس بریزید و پاها را چند دقیقه‌ای در آن قرار دهید تا میکروب‌زدایی شوند. سپس پاها را کاملاً خشک کنید (خصوصاً لای انگشت‌ها)

پاها را در چای بگذارید
چای سیاه هم می‌تواند راه مفیدی برای کاهش تعریق باشد. در یک لگن آب گرم بریزید و سپس دو عدد چای کیسه‌ای در آن قرار دهید. تانین‌های موجود در چای، حفره‌های پوست را می‌بندند و عرق را کاهش می‌دهند. هر بار ۲۰ دقیقه این کار را انجام دهید.

از الکل استفاده کنید
به‌عنوان یک راه‌حل فوری می‌توانید مقدار کمی الکل بین انگشتان یا قسمت‌هایی که عرق می‌کنند بزنید. این کار کمک می‌کند پاها فوراً خشک شده و بوی پا هم از بین برود. اما مکرراً از این راهکار استفاده نکنید زیرا پاها خیلی خشک شده و پوست تحریک می‌شود.

از نمک اپسوم استفاده کنید
نصف فنجان نمک اپسوم را در یک لگن آب گرم حل کرده و پاها را ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در آن بگذارید. نمک اپسوم، رطوبت پوست را می‌کِشد و در نتیجه محیط مطلوبی برای باکتری‌ها وجود نخواهد داشت. همچنین می‌توانید در یک لگن آب گرم ریخته و نصف آب، سرکه بریزید و هفته‌ای یک‌بار پاها را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید. می‌توانید از سرکه سفید یا سرکه سیب استفاده کنید. سرکه ضدباکتری است. اگر پاهایتان زخم باز یا بریدگی دارد از این راهکار استفاده نکنید.

جوراب اضافی همراهتان داشته باشید
همیشه یک جفت جوراب اضافی همراهتان داشته باشید تا اگر طولانی‌مدت جایی بودید و پاهایتان عرق کردند در صورت امکان بتوانید جورابتان را عوض کنید.

از پودرهای ضدقارچ استفاده کنید
پودرهای ضدقارچ کمک می‌کنند پاها خشک بمانند و بو نگیرند. می‌توانید کمی نشاسته ذرت هم به پاهایتان بزنید که البته ضدقارچ نیست.

چه زمانی عرق و بوی پا نشانهٔ یک بیماری است؟

برومودوز اصطلاح پزشکی برای تعریق زیاد پاهاست اما داشتن برومودوز به این معنی نیست که دچار عوارض دیگر نیز خواهید شد.
بیشتر اوقات بوی پا نشان‌دهندهٔ بیماری خاصی نیست. اما تعریق شدید و بوی بسیار تند پا در هر فصل و آب‌وهوایی (نه فقط در هوای خیلی گرم) می‌تواند نشان‌دهندهٔ اختلال هایپرهیدروز باشد. هایپرهیدروز به عرق بسیار زیاد در شرایطی گفته می‌شود که خیلی گرم هم نیست. این حد از تعریق در فعالیت‌های روزمره نیز اختلال ایجاد می‌کند.
خیلی از افراد فکر می‌کنند بوی پا با دیابت مرتبط است. هرچند بوی پا بیانگر دیابت نیست اما افرادی که دیابت دارند باید نسبت به سلامت پاهای خود بسیار حساس باشند. دیابت می‌تواند سبب نورپاتی اعصاب محیطی شده و پاها بدون اینکه بدانید آسیب ببینند. بوی تند و شدید می‌تواند علامتی از یک زخم باشد که نیازمند اقدام پزشکی فوری است
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.