تبیان، دستیار زندگی

چه زمانی باید برای افسردگی دارو مصرف کرد؟

زندگی‌کردن با افسردگی اصلاً ساده نیست و وقتی درمان را به تأخیر می‌اندازید می‌تواند سخت‌تر و پیچیده‌تر هم بشود. درمان‌های متعددی برای افسردگی وجود دارد، از روان‌درمانی گرفته تا انواع و اقسام داروهای ضدافسردگی. دارو می‌تواند پروسهٔ درمان افسردگی را ساده‌تر کرده و به آن سرعت ببخشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
داروهای ضدافسردگی
داروهای ضدافسردگی روی همهٔ افرادی که افسردگی دارند مؤثر نیستند، اما این داروها در خیلی از موارد می‌توانند اثرگذار باشند؛ بنابراین چطور باید بدانید چه زمانی باید بابت افسردگی‌تان دارو مصرف کنید؟ کارشناسان می‌گویند فاکتورهای متعددی وجود دارد که باید در رسیدن به پاسخ این پرسش آن‌ها را بررسی نمایید.

علائم واضحی وجود دارند که نشان می‌دهند مصرف دارو می‌تواند به نفعتان باشد

افسردگی می‌تواند هم بر سلامت روان و هم بر سلامت جسم اثر بگذارد. علائم متداول اختلال افسردگی شامل اندوه، احساس بی‌ارزش بودن، تغییرات در اشتها و خواب، خستگی، افکار خودکشی و مشکل در دقت و تمرکز می‌شود.

هرچند ممکن است شما با مصرف دارو مشکلی نداشته باشید اما پزشک باید پیش از تجویز دارو ابتدا وضعیت سلامتی شما را از جهت عوارض دیگر بررسی کند. عوارضی مانند کم‌کاری تیروئید و دیابت خیلی وقت‌ها با افسردگی اشتباه گرفته می‌شوند. پزشک باید مطمئن شود علائمی که دارید مربوط به بیماری دیگر نیست

اولین خط داروها برای درمان افسردگی داروهای ضدافسردگی هستند. هرچند داروهای افسردگی چند دسته‌اند؛ اما رایج‌ترین آن‌ها مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) و مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین (SNRIs) نام دارند. شدت و مدت علائم افسردگی، دو فاکتور بسیار مهمی هستند که در بررسی‌های دارویی باید مدنظر باشند. زمانی که افسردگی در فعالیت‌های روزمره و روابط فرد اختلال ایجاد می‌کند، قدم بعدی مراجعه به روان‌درمانگر است.
معمولاً وقتی علائم افسردگی خفیف است پزشکان دارو تجویز نمی‌کنند. وقتی علائم افسردگی شدت متوسطی دارند و هفته‌ها طول می‌کشند، روانپزشک دارو تجویز می‌کند.

مشاوره با یک روان‌درمانگر می‌تواند کمکتان کند تصمیم بگیرید دارو مصرف کنید یا نه

پزشکان معمولاً با بیماران خود طی جلسه مشاوره صحبت می‌کنند تا تصمیم بگیرند دارو واقعاً بهترین راه‌حل است یا نه و اینکه چه دارویی می‌تواند مؤثرترین باشد.
استفاده از دارو برای درمان افسردگی در هر بیماری منحصربه‌فرد است و نیازمند بررسی سوابق پزشکی و وضعیت فعلی او می‌باشد.
هرچند ممکن است شما با مصرف دارو مشکلی نداشته باشید اما پزشک باید پیش از تجویز دارو ابتدا وضعیت سلامتی شما را از جهت عوارض دیگر بررسی کند. عوارضی مانند کم‌کاری تیروئید و دیابت خیلی وقت‌ها با افسردگی اشتباه گرفته می‌شوند. پزشک باید مطمئن شود علائمی که دارید مربوط به بیماری دیگر نیست.

اگر اولین‌بار است که داروی ضدافسردگی مصرف می‌کنید چه انتظاری باید داشته باشید؟

اگر مصرف داروهای ضدافسردگی را به‌تازگی و برای اولین‌بار شروع کرده‌اید نکاتی است که باید بدانید. هرچند هر دارویی متفاوت است اما داروهای ضدافسردگی می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند؛ مثلاً تهوع، افزایش وزن یا کاهش وزن، بی‌خوابی، سرگیجه، خشکی دهان و کاهش میل جنسی. هرچند این عوارض مشکلات رایجی بوده و دور از انتظار نیستند؛ اما اگر ادامه‌دار شوند به این معنی است که باید در مورد تغییر آن‌ها با پزشک مشورت کنید.
همچنین لازم است بدانید داروهای ضدافسردگی فوراً اثر نمی‌کنند و اگر مصرفشان را شروع کردید و علائم افسردگی همچنان وجود داشتند، کاملاً طبیعی است.
داروهای ضدافسردگی دارویی نیستند که به‌محض اینکه مصرفشان کردید حالتان کاملاً خوب شود. ممکن است چهارتا شش هفته طول بکشد تا اثر دارو را احساس کنید.
ضمناً داروهای اعصاب و روان، درمانی قطعی و جامع برای افسردگی نیستند بلکه ابزاری هستند که می‌توانید از آن‌ها برای کنترل علائم کمک بگیرید.
دارودرمانی همراه با روان‌درمانی، معمولاً بهترین رویکرد برای افزایش کیفیت زندگی بیمار است.

مصرف داروهای ضدافسردگی خجالت‌آور نیست

اینکه تصمیم بگیرید برای افسردگی‌تان دارو مصرف کنید می‌تواند در ابتدا تصمیم سختی باشد؛ اما خوب است بدانید برخلاف باور عموم در مورد مصرف داروهای اعصاب و روان، مراجعه به روانپزشک و مصرف دارو و مراجعه به روان‌درمانگر ابداً نشانهٔ ضعف یا شکست نیست. مصرف داروهای ضدافسردگی مانند مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت یا داروهای فشارخون برای کنترل فشارخون بالا می‌باشد.
اگر متوجه شدید علائم افسردگی‌تان که زمانی خفیف بودند در حال شدت‌گرفتن‌اند، مراجعه به روانپزشک یا روان‌درمانگر می‌تواند جلوی بدتر شدن علائم را در بلندمدت بگیرد. داروهای ضدافسردگی مناسب همه نیستند اما می‌توانند ابزاری نجات‌دهنده باشند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.