تبیان، دستیار زندگی

برنزه کردن پوست برایتان گران تمام می‌شود!

عوارض آفتاب گرفتن و سولاریوم

برنزه کردن پوست چه با آفتاب گرفتن و چه با سولاریوم می‌تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد. هر چند پوست برنزه بسیار زیباست و حتی شاید به نظر برسد پوست کاملا سالم است؛ اما در واقع کاملا برعکس است؛ برنزه کردن پوست حکایت از آسیب به DNA دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سولاریوم
برنزه کردن پوست چه به صورت طبیعی و چه با استفاده از سولاریوم به سلول‌های پوست آسیب زده و ظاهر شدن علائم فیزیکی پیری را نیز جلو می‌اندازد. بدتر از همه اینکه آفتاب گرفتن می‌تواند منجر به سرطان پوست شود.
واقعیتی که باید آن را بپذیرید این است که چیزی به نام «برنزه کردن بی‌خطر» وجود ندارد. آفتاب گرفتن یا سولاریوم، ریسک کارسینومای سلول‌های بازال (سلول پایه‌ای)، کارسینومای سلول‌های سنگفرشی و ملانوما را افزایش می‌دهد.

علت برنزه شدن پوست چیست؟

برنزه شدن پوست در اثر قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش (UV) خورشید یا دستگاه سولاریوم اتفاق می‌افتد که باعث آسیب به ژنتیک سلول‌های بیرونی‌ترین لایه پوست می‌شود. پوست تلاش می‌کند با تولید ملانین (رنگدانه‌ای که عامل رنگ برنزه پوست است) جلوی آسیب بیشتر سلول‌ها را بگیرد. این آسیب از همان اولین لحظه برنزه شدن شروع می‌شود.

واقعیت این است که اشعه UVB منجر به تولید ویتامین D می‌شود در حالی که برنزه شدن اساسا با اشعه‌های UVA رخ می‌دهد و این یعنی برنزه کردن تقریبا هیچ ویتامینی به شما نمی‌رساند ضمن اینکه ریسک سرطان پوست را افزایش می‌دهد


وقتی پرتوهای UV به پوست می‌رسند، به سلول‌های اپیدرم (لایه بیرونی پوست) آسیب می‌زنند. سیستم ایمنی در واکنش به این آسیب، جریان خون به سمت ناحیه مورد نظر را افزایش می‌دهد. این افزایش جریان خون همان چیزی است که عامل قرمزی آفتاب‌سوختگی و داغی آن است. همزمان سلول‌های آسیب‌دیده‌ی پوست، مواد شیمیایی ترشح می‌کنند که پیام‌هایی در بدن ارسال می‌نمایند که به صورت احساس درد و سوزش توسط مغز دریافت می‌شود.
گلبول‌های سفید خون که به محافظت از شما در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کنند، به پوست آسیب‌دیده حمله‌ور شده و آن‌ها را دفع می‌کنند. در فرایند حذف سلول‌های آسیب‌دیده، آفتاب‌سوختگی و خارش و پوسته شدن روی می‌دهد.
یک‌پنجم آمریکایی‌ها تا سن ۷۰ سالگی به سرطان پوست مبتلا می‌شوند. در تمام دنیا نیز موارد سرطان پوست ناشی از استفاده از سولاریوم از موارد سرطان ریه ناشی از سیگار بیشتر است.

برنزه کردن و ظاهر پوست

برنزه کردن، سن پوست را تغییر می‌دهد و علائم مشهود پیری پوست یعنی چین‌وچروک‌ها و لکه‌های قهوه‌ای را زودتر ظاهر می‌کند.

واقعیت‌ها و خطرات برنزه کردن

. آسیب پوست از همان اولین لحظه برنزه شدن پوست آغاز می‌شود. هربار که آفتاب می‌گیرید یا از سولاریوم استفاده می‌کنید، آسیب‌های پوست بیشتر و بیشتر شده، جهش‌‌های ژنتیکی بیشتر شده و در نتیجه خطر شدیدتر می‌شود.

. سولاریوم به اندازه‌ی آفتاب گرفتن خطرناک است. دستگاه سولاریوم جایگزین سالم‌تری برای آفتاب گرفتن نیست و هر دو ریسک سرطان‌های پوست را بالا می‌برند. مطالعه‌ای که روی ۶۳ خانم زیر ۳۰ سال که ملانوما داشتند انجام شد نشان داد ۶۱ نفر آن‌ها از سولاریوم استفاده کرده بودند.

. برنزه کردن برای هر نوع پوستی خطرناک است. حتی اگر پوستتان ظریف و حساس نباشد باز هم آسیب DNA رخ خواهد داد و ریسک سرطان پوست و پیری پوست را افزایش خواهد داد.

. سازمان غذا و دارو (FDA) نیز سولاریوم را سرطان‌زا اعلام کرده است.

. آسیب UV، خصوصا نوع متمرکز آن که در سولاریوم وجود دارد می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره و خطوط چین و چروک و چرمی شدن پوست شود.

. این تصور که سولاریوم می‌تواند ظاهر جوش و آکنه را پنهان کند نیز نادرست است: هر بهبودی در ظاهر جوش و آکنه کاملا موقتی است (اگر بهبودی رخ بدهد!).

. وقتی آفتاب سوختگی یا برنزه‌ی پوست شروع به محو شدن کند، خارش و پوسته‌پوسته شدن شروع خواهد شد. شاید وسوسه شوید پوسته‌ها را بکنید که باعث می‌شود جای زخم بماند.

. سولاریوم می‌تواند سلامت چشم‌هایتان را تهدید کند و حتی منجر به سرطان چشم شود. ضمنا سولاریوم، عملکرد سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند.

. پرتوهای UVB به لایه‌ی بیرونی پوست نفوذ می‌کنند و بیشترین نقش را در آفتاب‌سوختگی‌ها دارند. پرتوهای UVA به لایه‌های عمقی‌تر پوست نفوذ کرده و اغلب موجب واکنش‌های آلرژیک مثل کهیر می‌شوند.

سوالات پُرتکرار

آیا برنزه کردن با آفتاب و سولاریوم به یک اندازه خطرناک است؟
بله، برنزه کردن با هر دو روش خطرناک است. پرتوهای UV که در سولاریوم استفاده می‌شوند نیز می‌توانند ریسک ابتلا به ملانوما را افزایش دهند.

آیا برنزه کردن راه خوبی برای دریافت ویتامین D است؟
خیر، واقعیت این است که اشعه UVB منجر به تولید ویتامین D می‌شود در حالی که برنزه شدن اساسا با اشعه‌های UVA رخ می‌دهد و این یعنی برنزه کردن تقریبا هیچ ویتامینی به شما نمی‌رساند ضمن اینکه ریسک سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

آیا آفتاب گرفتن و سولاریوم کمکی به اختلال خلقی فصلی می‌کند؟
خیر آفتاب گرفتن و برنزه کردن هیچ کمکی به درمان اختلال خلقی فصلی نمی‌کند.

آیا با آفتاب گرفتن چشم‌ها نیز آسیب می‌بینند؟
آب مروارید یکی از آسیب‌های چشمی است که تحقیقات نشان می‌دهد احتمال آن با قرار گرفتن در معرض پرتوهای UV بیشتر می‌شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.