تبیان، دستیار زندگی

فرآیند تبدیل کویل آهن به ورق برشی

اگر قصد استفاده از خدمات برتر شرکت شاهین فلز سپاهان (www.shahinfelezsepahan.com) را دارید، کارشناسان متخصص این مجموعه، همه‌روزه آماده پاسخگویی به مشتریان محترم هستند. تلفن: 03145273010
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فرآیند نواربری (رشته بری) ورق

کویل‌های آهنی، ورق‌هایی رول شده از جنس آهن هستند که به کمک دستگاه تنشن ریل، آن‌ها را به صورت استوانه درآورده‌اند.
علت تبدیل ورق به کویل را باید در مزایای اقتصادی آن بررسی کرد. چراکه ذخیره‌سازی و حمل و نقل ورق‌ها به صورت کویل، اقتصادی و به صرفه است. بسته به کاربرد، کویل‌های آهنی در ابعاد و جنس‌های مختلف برش خورده و به ورق برشی تبدیل می‌شوند.

برای مثال در کارخانه‌هایی که تولیداتی از نوع الکتریکی، برودتی و حرارتی دارند، ورق‌های رول شده از جنس مس و استیل کاربرد بسیاری دارند. با این حال، انجام فرآیند تبدیل کویل به ورق بیشتر در انواع دیگری از ورق، مورد استفاده قرار می‌گیرند که به شرح آن خواهیم پرداخت.
چگونگی انجام این فرآیند که با نام Roll Slitting نیز شناخته می‌شود، حائز اهمیت بسیاری است. در ادامه به معرفی مرجعی معتبر برای قیمت روز ورق برشی و مرکزی با خدمات نوین برش‌بری ورق می‌پردازیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کویل‌های نوار شده چه کاربردهایی دارند؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، کویل‌های نوار شده، مصارف بسیاری دارند. از کاربردهای آن می‌توان به مواردی همچون صنعت ساخت و ساز، خودروسازی، کشتی‌سازی، ساخت مخزن‌های بزرگ و تانکر، ساخت لوازم خانگی، صنعت برق، معماری و غیره اشاره کرد.

چه ورق‌هایی در دستگاه ورق‌بری مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

در دستگاه اسلیتر انواعی از ورق‌ها برای تبدیل به نواربری مورد استفاده قرار می‌گیرند که به شرح زیر است:
●  کویل ورق سیاه
●  ورق روغنی یا سرد
●  ورق گالوانیزه
●  ورق رنگی

در این مقاله با انواع ورق‌های فولادی و مصارف هر یک از آن‌ها آشنا شوید:
(/https://shahinfelezsepahan.com/blog/types-steel-sheets

خطوط دستگاه نواربری ورق شامل چه قسمت‌هایی است؟

خطوط نواربری طبق ضخامت ورق، به 3 دسته تقسیم می‌شوند:
●   نازک
●   متوسط
●   ضخیم


دستگاه اسلیتر یا نواربری از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

برای دریافتن تعداد ایستگاه‌های کاری و نحوه تبدیل کویل‌های آهنی به ورق‌های برشی با ابعاد مشخص (عرض و طول)، لازم است که با قسمت‌های مختلف این دستگاه، آشنایی داشته باشید. این دستگاه ویژه که کاربرد بسیاری دارد، متشکل از 4 قسمت اصلی است. در ادامه به شرح وظایف هر یک از این قسمت‌ها خواهیم پرداخت:
●   کویل‌گیر
●   سرشکن
●   گیوتین
●    شفت

در این مقاله با خدمات برش رول به رول، به‌صورت کامل آشنا شوید.

فرآیند تبدیل کویل آهن به ورق برشی چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، دستگاه نواربری از 4 قسمت مهم کویل‌گیر، سرشکن، گیوتین و شفت تشکیل شده است. در ادامه به شرح کار هر یک از آن‌ها که در نهایت منجر به تبدیل کویل آهن به ورق برشی می‌شوند، می‌پردازیم.
1.  اولین و حائز اهمیت‌ترین قسمت این دستگاه، بخش کویل‌گیر است. مشخصات پارامترهایی همچون قطر داخلی، قطر خارجی و جنس کویل‌ها، تعیین‌کننده نوع کویل‌گیر هستند.
2.   بخش بعدی این دستگاه، سرشکن نام دارد. وظیفه سرشکن، ضربه زدن به ورق‌های سخت و درنتیجه آن، هل دادن ورق‌ها به داخل دستگاه است.
3.   پس از آن‌که فعالیت سرشکن به اتمام رسید، به صورت هم‌زمان دو غلتک روی ورق می‌چرخند. انجام این امر از آن جهت است که در صورت وجود انحنا، برطرف شود. بعضی اوقات، سر ورق دچار خرابی و یا کج‌شدگی می‌شود.
راه‌حل آن به کارگیری گیوتین است. به این صورت که پس از وارد شدن گیوتین، سر رول را صاف می‌کند و منجر به از بین رفتن کجی آن می‌شود.

کویل ورق آهن
قبل از وارد شدن ورق‌های کویل به داخل دستگاه و برش آن‌ها، باید از منظرهایی همچون کج بودن، وجود موج و معیوب بودن، بررسی و بازبینی شوند. پس از انجام این مرحله، اپراتور باید به آرامی و بدون هیچ نقصی، سر ورق را بین تیغه‌ها قرار دهد.
4.  در مراحل بعد، دو عدد شفت به شکل موازی روی یک‌دیگر قرار داده می‌شوند. روی این شفت‌ها تعدادی تیغه‌های برنده با فواصلی مشخص و هم‌اندازه قرار گرفته است.
این شفت‌ها وظیفه برش دادن ورق‌ها را به عهده دارند. انجام این فرآیند با عبور ورق‌های فلزی از میان 2 شفت صورت می‌گیرد و شفت را در جای خود به جهت معکوس یک‌دیگر می‌چرخانند و روی ورقه، برشی را به وجود می‌آورند.
این مرحله به قیچی برش طولی یا اسلیتر معروف است. در مرحله انتهایی که ایستگاه کاری آخر به حساب می‌آید، فرآیند جمع‌آوری ورق‌ها به‌صورت رول شده انجام می‌شود.

دستگاه برش چه کاربردهایی دارد؟

این دستگاه به علت کاربرد بسیاری که دارا است، در کارخانه‌های تولید ورق فلزی استفاده بسیاری از آن می‌شود. مواردی همچون برش عرضی ورق‌های فلزی با اندازه و متراژ مشخص به کمک این دستگاه قابل انجام است.
این دستگاه قابلیت برش ورق در ضخامت‌های متفاوت را دارد و نام‌گذاری آن به صورت نازک‌بر ( که نام دیگر آن نواربر است)، ضخیم‌بر و برش بر ( برای ورق‌های با ضخامت متوسط) است.
ازاین‌ جهت، اوپراتور کویل‌های بسیار بزرگ را بر روی دستگاه سوار می‌کند و پس از تنظیمات و روشن کردن دستگاه نوار بر، دستگاه شروع به بریدن نوارهایی با عرضی مشخص می‌کند. پس ‌از انجام این امر بر روی آن، نوارها به‌صورت طولی نیز برش می‌خورند. پس از آن، جمع شده و حالت رولی به خودشان می‌گیرند.
 

فرآیند نواربری ورق از 2 طریق انجام می‌شود

فرآیند برش کویل‌های بزرگ به دو شکل زیر انجام می‌شود.
●   ثابت
نحوه کار آن به این صورت است که در برش به صورت ثابت نیازی نیست که کویل‌ها از حالت رول خود خارج و باز شوند. چراکه کویل روی 2 غلتک به حرکت درمی‌آید، تیغه‌ها وارد آن می‌شوند و به‌همین ترتیب، عملیات برش ثابت ورق‌های فلزی انجام می‌گیرد.

●   پیچشی
در برش چرخشی، این فرآیند به نحو دیگری است. در موارد استفاده از برش چرخشی لازم است کویل فلزی را ابتدا در رول‌گیر در دستگاه رشته‌بری ورق جای دهند. پس از آن رول ورق باز می‌شود و به مرحله نواربری هدایت می‌شود. در این مرحله با توجه به تنظیمات از پیش تعیین شده در رابطه با میزان عرض و طول ورق، برش انجام می‌شود. درنهایت نوارهای بریده شده را به شکل رول درمی‌آورند.

انواع دستگاه‌های برش کدام‌اند؟

فرآیند تبدیل رول‌های فلزی به ورق‌های فلزی به کمک 2 نوع دستگاه انجام می‌شوند. دستگاه برش عادی و دستگاه برش با سرعت زیاد، از انواع دستگاه‌هایی است که کارخانه‌های مختلف بسته به نیاز و انتظارشان از دستگاه، یکی از آن‌ها را تهیه و برای برش کویل‌ها و تقسیم آن‌ها، به کار می‌گیرند.
چراکه به کمک دستگاه برش عادی، در هر دقیقه حداکثر می‌توان 40 متر از ورق را برش داد. این در حالی است که دستگاه برش با سرعت بالا، امکان برش بیش از 150 متر ورق در دقیقه را به مصرف‌کننده می‌دهد. قابل توجه است که برش ورق‌ها اکثرا به‌صورت خطی راست انجام می‌شود.

کارخانه شاهین فلز سپاهان

در کارخانه شاهین فلز سپاهان دستگاه اسلیتر یا نواربری، با فناوری جدید برای اولین بار در ایران توانایی آن را دارد که به کمک تنها یک دستگاه، ضخامت‌های گوناگونی از ورق را برش بزند و تلفیق سایزهای مختلف با یک اسلیتر و عاری از هرگونه ناهمواری انجام شود.

کارخانه شاهین فلز سپاهان
ورق مصرفی برای رشته‌بری در ضخامت‌های 0.4 تا 12 میلی متر و در عرض‌های 40 سانتی‌متر تا 2 متر قابل انجام است.این دستگاه با پیشرفته‌ترین تجهیزات، توسط مهندسین بخش ماشین‌سازی این کارخانه تهیه شده است.
این اسلیتر به شکل ویژه و منحصر به فرد، توانایی برش ورق‌های با ضخامت کم، متوسط و ضخیم را دارا است. برش‌های دستگاه نواربری این شرکت به صورت یک‌نواخت انجام شده و در انتهای فرآیند برش، نوارها مجددا به صورت کویل جمع‌آوری می‌شوند.

سخن پایانی
در این محتوا علاوه بر بررسی کاربردها و نحوه عملکرد دستگاه برش اسلیتر، به معرفی یکی از معتبرترین کارخانه‌های برش کویل‌های آهنی نیز پرداختیم.
کارخانه شاهین فلز سپاهان به کمک کارشناسان متخصص و نیروهای مجرب خود، این خدمت را با بهترین کیفیت ممکن و مجهزترین دستگاه‌ها، به مشتریان خود ارائه می‌دهد. ورق مصرفی برای رشته‌بری در جنس، ضخامت و عرض‌های مختلف، با توجه به سفارشات و نیاز مشتریان قابل اجرا است. اگر شما نیز قصد استفاده از خدمات برتر شرکت شاهین فلز سپاهان را دارید، کارشناسان متخصص این مجموعه، همه‌روزه آماده پاسخگویی به مشتریان محترم هستند.
تلفن:  03145273010
وب‌سایت: www.shahinfelezsepahan.com
آدرس کارخانه: شهرک صنعتی بزرگ، بازارچه، خیابان اندیشمندان ۱۶، خیابان کارآفرینان، نبش کارآفرینان 1/14