تبیان، دستیار زندگی

پلمپ دفاتر شرکت‌ها چیست؟

پر کردن دفاتر پلمپ یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین کارهایی است که فعالان اقتصادی باید انجام دهند. در صورتی که این کار به درستی و با دقت زیاد انجام نشوند ممکن است جریمه‌ها و مشکلات زیادی برای صاحبین شرکت به وجود بیاید. کارمنتو با در اختیار داشتن یک تیم خبره و کارکشته از وکیلان و افراد با تجربه می‌تواند در انجام این کار شما را به خوبی یاری و کمک دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پلمپ دفاتر شرکت‌ها چیست؟

به استناد ماده 6 قانون تجارت، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی بعد از ثبت شرکت جهت اظهار هزینه‌ها و درآمدهای خود باید دفاتر پلمپ داشته باشند. پلمپ دفاتر شرکت‌ها بر اساس عملکرد مالی شرکت و به صورت منظم پر می‌شود. در انتهای سال مالی و در زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی، این دفاتر به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود و در صورتی که ناقص باشد یا وجود نداشته باشد، شرکت علی الراس می‌شود.  

پلمپ دفاتر چیست؟

علت استفاده از نام دفاتر پلمپ این است که در اداره امور مالیاتی تمام صفحات آن پلمپ می‌شود. شرکت‌ها، سازمان‌ها، موسسات، تجار و فعالان اقتصادی که باید مالیات پرداخت کنند، ناچار هستند که عملکرد مالی خود را در یکی از انواع دفاتر تجاری وارد کرده و در زمان مقتضی به همراه مدارک تعیین شده به شرکت امور مالیاتی تحویل دهد. از جمله افرادی که شامل عملیات پلمپ دفاتر شرکت‌ها می‌شوند باید به موارد زیر اشاره نمود:
1.   اشخاصی که کسب و کار دارند و مجموع فروش آن‌ها یا 10 برابر درآمد آن‌ها بیش از 3 میلیارد تومان باشد.
2.  افراد حقوقی که خدمات ارائه می‌دهند و درآمد آن‌ها 1.5 میلیارد تومان بیشتر است. این افراد شامل وکلا، پزشکان و ... می‌شود.
3.  تشکیلات قانونی مانند انجمن‌ها ، اتحادیه‌های صنفی و ...
4.   اشخاصی که کارت بازرگانی دارند.
5.  کارخانه داران، واحدهای تولیدی، افرادی که از معادن بهره‌برداری می‌کنند و جواز تاسیس و پروانه بهره برداری خود را از وزارتخانه دریافت نموده‌اند.
6.   هتل‌دارانی که هتل آن‌ها سه ستاره و بیشتر دارد
7.   صاحبین بیمارستان، زایشگاه و کلینیک‌های درمانی تخصصی
8.  صرافی‌ها
9.  فروشگاه‌های زنجیره‌ای

انواع دفاتر تجاری

به صورت کلی 4 مورد پلمپ دفاتر شرکت‌ها وجود دارد که در هر کدام شکل خاصی از معاملات و دارایی‌های شرکت ثبت می‌شود. اغلب شرکت‌ها و صاحبین کسب و کارهای بزرگ این وظیفه را به واحد حسابداری محول می‌کنند؛ اما در شرکت‌های نه چندان بزرگ و کوچک و شرکت‌هایی که به تازگی فعالیت خود را آغاز نموده‌اند وجود یک مشاور در کنار واحد حسابداری الزامی‌است. این مشاور شرکت را در زمینه پر کردن دفاتر یاری می‌دهد به شکلی که مالیات لحاظ شده با میزان سود شرکت تناسب داشته باشد.

انواع دفاتر تجاری

پلمپ دفاتر روزنامه و کل
یک فعال اقتصادی طبق قانون تجارت ماده 7 موظف است که روزنامه دفتری را به صورت روزانه تنظیم کند. تمام اعمال تجارتی به ترتیب تاریخ و روز در این دفتر ثبت می‌شوند. به عبارت ساده‌تر این دفتر، شامل گزارش روزانه فعالیت تجاری شخص حقیقی و حقوقی است.
دفتر کل، طبق ماده 8 همین قانون شامل انواع و اقسام معاملاتی است که در طول سال مالی در شرکت انجام شده و به صورت مجزا در این دفتر طبقه‌بندی شده‌اند. در هر صفحه از این دفتر نوع خاصی از معاملات ثبت می‌شود. وظیفه هر مشمول مالیات این است که به صورت هفتگی از روی دفتر روزنامه، دفتر کل را تنظیم کند.

دفتر دارایی
این دفتر همان طور که از نامش مشخص است شامل تمام اموال و دارایی‌های منقول و غیر منقول، دیون و مطالبات کسب و کار است. این دفتر به صورت سالانه و تا 15 فروردین تنظیم، ثبت و امضا می‌شود. این دفتر نشان دهنده میزان سود و زیان سالانه یک کسب و کار است.

دفتر کپیه
در قانون تجارت ماده 10، صاحب کسب و کار کلیه مراسلات مخابرات، نامه‌های ارسالی و دریافتی، تلفکس، فاکتورها، صورت حساب‌های صادره و وارده را به ترتیب تاریخ در دفتر کپیه ثبت می‌کند. این دفتر به شکلی نظام بایگانی صاحیبین کسب و کار است؛ هر چند که امروزه از دفتر اندیکاتور به جای این دفتر استفاده می‌شود.

مراحل ثبت پلمپ دفاتر شرکت‌ها 1401

قبلا معدیانی که شامل پلمپ دفاتر شرکت‌ها می‌شوند را معرفی کردیم. هیچ تفاوتی ندارد که شرکت تازه تاسیس شده است و یا سالیان سال است که فعال است، در هر صورت باید دفاتر پلمپ خود را در موعد مقرر (تا دو ماه بعد از ثبت شرکت) تسلیم کند. یک شرکت تازه تاسیس برای پلمپ دفاتر مسیر دیگری را نیز باید طی کند و داشتن یک مشاور خبره در طی کردن سریع این مسیر بسیار مفید خواهد بود.

اولین گام برای پلمپ دفاتر شرکت‌ها ی تازه تاسیس
به عنوان اولین مرحله با مراجعه به نشانی اینترنتی http://irsherkat.ssaa.ir وارد سامانه اداره ثبت شرکت‌ها خواهید شد. حال باید به بخش پلمپ دفاتر تجاری مراجعه کرده و اطلاعات خواسته شده را تکمیل نمایید. بعد از وارد کردن نوع شخص متقاضی، تابعیت و شماره تلفن همراه وارد مرحله دوم می‌شوید.

مرحله دوم: تعیین ماه و سال مالی
در این مرحله شروع سال و ماه مالی را اعلام خواهید کرد. این اطلاعات بر اساس مراتب مشخص شده در اساسنامه شخصیت حقوقی تکمیل می‌شود.

مرحله سوم: تکمیل اطلاعات شرکت
در این مرحله اطلاعات شخصیت حقوقی، اطلاعات شخصی که اظهارنامه پلمپ دفاتر تجاری را تکمیل کرده است، هیئت مدیره شرکت و سمت هیئت مدیره شرکت را وارد می‌نمایید. در انتها باید فرم اظهارنامه‌ موجود در سایت را پر کرده و از آن پرینت بگیرید.

مرحله چهارم: گرفتن تاییدیه و ارسال دفاتر
بعد از اینکه کارشناسان مربوطه صحت اطلاعات را تایید نمودند، باید پرینت اظهارنامه پلمپ دفاتر را به همراه مدارک مورد نیاز، برای اداره ثبت ارسال نمایید. بعد از چند روز اداره پست، پلمپ دفاتر شرکت‌ها را برای نشانی که در سامانه درج کردید ارسال خواهد کرد.

هزینه پلمپ دفاتر شرکت‌ها 1401

هر ساله هزینه پلمپ دفاتر شرکت‌ها برای اساس تعداد برگ‌های آن تعیین می‌شود. بعد از ارسال دفاتر و گرفتن تایید کارشناس باید هزینه‌ها به صورت اینترنتی از طریق درگاه‌های بانکی پرداخت شود. بعد از پرداخت آنلاین، دفاتر از طریق پست پیشتاز به آدرس ثبت شده در سامانه ارسال خواهد شد.

.

کلام پایانی:
پر کردن دفاتر پلمپ یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین کارهایی است که فعالان اقتصادی باید انجام دهند. در صورتی که این کار به درستی و با دقت زیاد انجام نشوند ممکن است جریمه‌ها و مشکلات زیادی برای صاحبین شرکت به وجود بیاید. کارمنتو با در اختیار داشتن یک تیم خبره و کارکشته از وکیلان و افراد با تجربه می‌تواند در انجام این کار شما را به خوبی یاری و کمک دهد.