تبیان، دستیار زندگی

آیا باشگاه مشتریان همانند سئو سایت باعث افزایش فروش می‌شود؟

در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا واقعا راه‌اندازی یک باشگاه مشتریان می‌تواند باعث فروش بیشتر شود؟ اگر برای دانستن پاسخ این سوال هیجان‌زده هستید، با ما همراه باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیا باشگاه مشتریان همانند سئو سایت باعث افزایش فروش می‌شود؟

با شروع پاندمی کرونا در سراسر دنیا، بسیاری از رفتارهای مردم جهان نسبت به اطراف و به خصوص تکنولوژی تغییر کرد. برای مثال، مردم تا پیش از کرونا ترجیح می‌دادند که خریدهای خود را تا حد ممکن به صورت حضوری انجام دهند و فقط برای موارد محدودی از خرید اینترنتی از وب سایت ها استفاده می‌کردند.
 در حقیقت ترجیح می‌دادند فقط از فروشگاه‌های محلی خود خرید کنند اما با پیشرفت استفاده مردم از تکنولوژی و شروع فعالیت اکثر فروشگاه‌ها و کسب و کارها در اینترنت، خریدهای اینترنتی نیز رونق بسیاری یافت. همین موضوع موجب شد که کسب و کارها به راه ارتباطی با مشتریان خود از طریق باشگاه مشتریان بیاندیشند.

اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کارها

طبق تحقیقات انجام شده، در هر کسب و کار احتمال خرید مشتریان موجود ۵۰ درصد بیشتر از احتمال خرید مشتریان جدید است. علاوه بر این با اعتماد ایجاد شده برای مشتریان قدیمی، این احتمال که آن‌ها خریدهای گران قیمت‌تری را انجام دهند بسیار بالاتر از مشتریان جدیدی است که به تازگی با فروشگاه آشنا شده‌اند. همه این آمار نشان می‌دهد که یک مشتری وفادار بسیار ارزشمند تر از 3 مشتری تازه است و نرم افزار باشگاه مشتریان یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط با مشتری و وفادارسازی او است.
ایده و هدف اصلی از راه‌اندازی باشگاه مشتریان بسیار ساده است؛ اما فوایدی که می‌تواند برای کسب و کار داشته باشد آنقدر بزرگ و مهم است که این روزها کسب و کارهای کوچک‌تر نیز به فکر ایجاد یک باشگاه مشتریان برای خود هستند. هرچقدر خدمات و محصولات شما برای مشتریان مفیدتر باشد، احتمال اینکه آن را به دیگران نیز توصیه کنند افزایش می‌یابد.
از این طریق روز به روز افراد بیشتری با محصولات شما آشنا می‌شوند و با ثبت نام در باشگاه مشتریان، به افزایش اعتبار شما کمک خواهند کرد.
 
تفاوت باشگاه مشتریان و سئو سایت برای کسب مشتری

تفاوت باشگاه مشتریان و سئو سایت برای کسب مشتری

همانطورکه بالاتر اشاره کردیم نرم افزار باشگاه مشتریان مناسب وفادار سازی مشتریانی است که قبلا با شما آشنا شده‌اند و شما به دنبال افزایش احتمال بازگشت مشتری هستید اما در  بهینه سازی  و سئو سایت هدف اصلی شما جذب مشاریان جدید از طریق گوگل و موتورهای جستجو دیگر است. در واقعا سئو و نرم افزار باشگاه مشتریان مکمل یکدیگر هستند.

باشگاه مشتریان برای چه کسب و کارهایی مفید است؟

بسیاری از فروشگاه‌های کوچک تصور می‌کنند ایجاد یک Loyalty club یا باشگاه مشتریان برای آن‌ها چندان مفید نیست زیرا به اندازه کافی معروف نیستند. اما این صاحبان کسب و کار سخت در اشتباهند! راه‌اندازی یک باشگاه مشتریان برای شما تنها یک قدم بسیار آسان خواهد بود زیرا پس از آن مشتریان شما به بزرگ‌ترین شاخص کسب و کارتان تبدیل خواهند شد.
درنظر داشته باشید که شما برای ایجاد وفاداری در کسب و کار خود باید برنامه‌ریزی کنید و با دقت تمامی پیشرفت‌های خود را ارزیابی کنید تا بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و آن‌ها را بهبود ببخشید.

مزایای ایجاد باشگاه مشتریان

هدف نهایی تمامی کسب و کارها از سرمایه‌گذاری روی کمپین‌های بازاریابی مختلف و یا باشگاه مشتریان، افزایش درآمد و فروش است. این همان نتیجه‌ای است که ایجاد یک باشگاه مشتریان برای شما به ارمغان می‌آورد.

افزایش طول عمر مشتری
یکی دیگر از مزایای ایجاد باشگاه مشتریان افزایش طول عمرمشتری است. ارزش طول عمر مشتری (CLV) به میزان سودی گفته می‌شود که کسب و کارها از مجموعه روابط کلی که با خریداران دارند، به دست می‌آورند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید داده‌های به دست آمده از این معیار فقط به امور اقتصادی محدود نمی‌شود. اگر بتوانید مفهوم CLV درست بفهمید، این امر به شما در ایجاد یک استراتژی مناسب برای جذب و حفظ مخاطبان کمک خواهد کرد. در این بین می‌توانیم با اطمینان بگویبم باشگاه مشتریان وفادار راهی برای افزایش طول عمر مشتریان شماست و این به معنای دستیابی به منبع درآمد نامحدود و فروش حداکثری است.

دستیابی به اطلاعات مهم برای بازاریابی
هنگامی که بتوانید الگوی رفتاری مخاطبان را هنگام خرید از محصولات شما بررسی کنید، نتایج شگفت‌انگیزی برای شما رقم خواهد خورد. زیرا این اطلاعات به شما کمک می‌کند که بتوانید برای ایجاد یک تجربه بی‌نقص خرید برای مشتریان خود تلاش کنید. همچنین می‌توانید از طریق بررسی این اطلاعات نیاز مخاطب را بشناسید و برای اقدامات آینده کسب و کار خود برنامه‌ریزی کافی انجام دهید.
همچنین می‌توانید با کمک گرفتن از خود مشتریان از طریق بیان نظر و انتقاد آن‌ها در مسائل مختلف، به بهبود عملکرد خود در آینده کمک کنید.
 
دستیابی به اطلاعات مهم برای بازاریابی

بسیار به صرفه است
اگر به دنبال یافتن مشتریان جدید باشید، باید برای این موضوع هزینه‌هایی بپردازید. هزینه تبلیغات و یا کمپین‌های بازاریابی دیگر اغلب می‌تواند بسیار زیاد باشد و بسته به شرایط ممکن است بازدهی کافی نداشته باشد. همچنین آمار نشان می‌دهد که جذب مشتری جدید تا ۲۵ برابر حفظ مشتریان فعلی برای یک کسب و کار هزینه دارد. علاوه بر این اگر یک باشگاه مشتریان جذاب با ایده‌های خلاقانه و جدید داشته باشید، به صورت خود به خود مراجعه بیشتری را مشاهده خواهید کرد. چرا که معمولاً اعضای وفادار باشگاه، شما را به اطرافیان خود معرفی خواهند کرد.

آیا واقعا باشگاه مشتریان باعث فروش بیشتر می‌شود؟

بهتر است جهت درک اهمیت باشگاه مشتریان مثالی بزنیم. فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه عینک دودی و طبی هستید؛ کسب و کار شما به گونه‌ای است که بسیاری از افرادی که قصد خرید عینک دارند تنها یک یا نهایتا دوبار گذرشان به شما می‌خورد. زیرا عینک یکی از وسایلی است که اکثر مردم نهایتا دو یا سه تا از آن دارند. حال اگر شما یک باشگاه مشتریان برای کسب و کار خود راه‌اندازی کنید چه تغییری حاصل می‌شود؟
تصور کنید که شما در باشگاه مشتریان خود به افرادی که تا به حال از شما خرید کرده‌اند در روز تولدشان 10 درصد تخفیف خرید عینک هدیه می‌دهید و این موضوع را از طریق پیامک به آن‌ها اطلاع می‌دهید. بنظر شما این موضوع انگیزه کافی جهت خرید عینک از شما را ایجاد می‌کند؟
پاسخ این است. بله! تجربه نشان داده است که بسیاری از افرادی که چنین پیامی را دریافت می‌کنند حتی اگر نیازی به عینک نداشته باشند، برای خرید به فروشگاه شما سر می‌زنند. حال اگر هریک از این افراد راجع‌به این موضوع فقط با یک نفر دیگر نیز صحبت کنند، شما نه تنها مشتریانی وفادار، بلکه هزاران مشتری جدید را نیز به خود جذب خواهید کرد.

برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان چه باید کرد؟

ابتدا باید بدانید که برای راه‌اندازی یک باشگاه مشتریان موفق باید تحقیق فراوانی کنید. هر کسب و کاری با توجه به شرایط و پتانسیل‌های خود نیازمند اقدامات مختلفی است که باید آن‌ها را در باشگاه مشتریان خود در نظر بگیرید.
سپس باید خود را به جای مشتری بگذارید و برای تدوین برنامه‌های باشگاه خود برنامه‌ریزی کنید. به خاطر داشته باشید که بخشی از این برنامه استراتژیک باید در نظر گرفتن اهداف خاص و قابل اندازه‌گیری باشد.
حالا همه چیز آماده است و باید با ایجاد یک ساختار منظم و درست باشگاه مشتریان خود را راه‌اندازی کنید. سپس برای شروع کار باید کمپین‌هایی جهت معرفی باشگاه مشتریان راه‌اندزای کنید تا شناخته شوید.