تبیان، دستیار زندگی

 از کدام گروت برای گروت‌ریزی فونداسیون ماشین‌آلات در کارخانه ها استفاده کنیم؟

کارفرمایان و پیمانکارن می توانند جهت اطلاع از هزینه و خرید محصولات گروت‌ریزی، ترمیم بتن و مقاوم‌سازی سازه به وب سایت این شرکت به آدرس www.afzir.com مراجعه نمایید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 از کدام گروت برای گروت‌ریزی فونداسیون ماشین‌آلات در کارخانه ها استفاده کنیم؟
 گروت و گروت‌ریزی کاربردهای گسترده‌ای در صنعت ساخت ‌و ساز و مهندسی عمران دارد؛ یکی از مهترین کاربردهای گروت ریزی، گروت ریزی فونداسیون ماشین آلات صنعتی می باشد.
در این مقاله هدف ما این است که شما را با اصطلاح گروت و گروت‌ریزی به ویژه در حوزه پایدار سازی دستگاهها و ماشین‌آلات در کارخانه‌ها آشنا کنیم.
دستگاهها و ماشین‌آلات صنعتی سنگین را نمی توان به صورت مستقیم بر روی شالوده بتنی قرار داد زیرا ارتعاشات در پایه ماشین‌آلات و سطح بتن باعث ایجاد بارهای متمرکز می شود. حتی اگر بتوان به تراز مورد نیاز دست یافت ممکن است باعث آسیب به کف بتنی و ماشین‌آلات شود بعلاوه کف‌های بتنی برای تحمل بارگذاری‌های بیش از حد، ضربه یا قرار گرفتن در معرض واکنش‌های شیمیایی طراحی نشده اند، پس در نتیجه فضای خالی که بین صفحه پایه ماشین‌آلات و شالوده بتنی بوجود می‌آید می‌بایست به کمک گروت‌ها پر شود.
روش کار بدین صورت است که پس از تراز شدن پلیت پایه‌های ماشین‌آلات به کمک انکربولت‌ها، کف بتنی به صفحه فولادی پیچ می‌شود، حالا فضای خالی بین پایه دستگاه و پی را به کمک گروت مناسب پر می‌کنیم تا استحکام لازم را بدست آورد.
دقت کنید! برای گروت ریزی باید دور صفحه پایه را قالب بندی کنید و به کمک قیفهای مخصوص که از جنس قالب‌ها هستند گروت‌ریزی را شروع کنید.
تراز کردن صحیح پایه تجهیزات قبل از تزریق گروت، کلید عملکرد گروت ریزی است. گروت به عنوان یک مجرای موثر برای انتقال ارتعاشات از دستگاههای ارتعاشی سنگین به فونداسیون عمل می کند.
برای انتخاب گروت مناسب که اتصال بین دستگاه و فونداسیون را برقرار می‌کند، جریان پذیری، استحکام، کارایی و طول عمر گروت باید در نظر گرفته شود. بهمین منظور راهنمایی مهندسان و مشاوران مقاوم‌سازی زبده و کارآزموده می‌تواند در انتخاب محصول مورد نظر نهایی شما بسیار موثر واقع شود، یکی از شرکت‌هایی که در زمینه ارائه مشاوره و همچنین ارائه انواع گروت اپوکسی، گروت سیمانی، گروت پلیمری و...  فعال است شرکت مقاوم‌سازی افزیر می باشد.

برتری و مزایای گروت‌ریزی کدام است؟

هدف از گروت‌ریزی تنها به پر‌کردن فضای خالی بین صفحه ستون و فونداسیون محدود نمی‌شود بلکه تاب‌آوری در برابر نیروهای جانبی، محوری و عمودی را نیز برای دستگاهها تامین می‌کند. بعلاوه فرآیند گروت‌ریزی برای انتقال مناسب بار و انرژی از تجهیزات به فونداسیون و از بین بردن اصطکاک، ضربه و آسیب ماشین آلات انجام می شود.
گروت، تراز دستگاهها  را نسبت به سطح افقی حفظ می کند و لرزش و ارتعاشات را نیز جذب کرده و به فونداسیون انتقال می‌دهد و در نتیجه اثرات ناشی از ارتعاشات نیز به حداقل می‌رسد. بنابراین نیروهای ارتعاشی در تجهیزات باقی نمی‌ماند و باعث خرابی و آسیب تجهیزات نمی‌شود.
هنگامی که از گروت اپوکسی برای فرآیند گروت‌ریزی بهره می‌گیرید، به طور موثری هزینه‌های نگهداری و تعمیر دستگاهها و ماشین‌آلات خود را بهینه می کنید، عمر مفید تجهیزات برای مدت طولانی‌تری افزایش می‌یابد و کارایی آن را به حداکثر می رسانید.

مزایای گروت‌ریزی

چرا به گروت ریزی فونداسیون تجهیزات صنعتی نیاز داریم؟

گروت‌ها امروزه نقش ویژه‌ای در صنعت ساخت‌وساز و مقاوم‌سازی به ویژه برای مقاوم‌سازی در کارخانه‌ها دارند. اهمیت گروت‌ها از اینجا ناشی می‌شود که برای نصب و مقاوم‌سازی دستگاهها و ماشین‌آلات کارخانه‌ای نمی‌توان از تراز سطح کف استفاده کرد و این موضوع بدلیل ارتعاشات دستگاهها است؛
ارتعاشات در دستگاهها و ماشین‌آلات کارخانه‌ای مقوله‌ی بسیار مهمی است و اگر بخواهیم مختصری درباره‌ آن و اهمیت آن صحبت کنیم باید بگوییم: هر جسمی دارای فرکانس طبیعی است و ماشین‌الات و دستگاه هایی که موتور چرخشی دارند نیز دارای فرکانس طبیعی و همچنین لرزش‌ها و ارتعاشاتی هستند. این لرزش‌ها و ارتعاشات برای خود دستگاه کاملا طبیعی است ولی زمانی که این لرزش‌ها و ارتعاشات به زمین منتقل می‌شود باید اطمینان حاصل کرد که سطح زیر آن توان جذب این ارتعاشات و لرزش‌ها را دارد؛ در غیر اینصورت این لرزش‌ها و ارتعاشات به فونداسیون تجهیزات آسیب می‌رساند. اینجاست که مهندسان با بکارگیری مصالحی تحت عنوان گروت که توانایی جذب این لرزش‌ها را دارند و بعلاوه باری که از وزن دستگاه منتقل می‌شود را نیز تاب می‌آورند، این مشکلات را برطرف می‌کنند. انتقال انرژی ارتعاشات از طریق تماس یکپارچه بین تجهیزات با بار دینامیکی و فونداسیون جاذب انرژی انجام می شود که میرایی موثر ارتعاشات دستگاههای ارتعاشی موتوری را فراهم می کند و فاکتور اطمینان را بین 8 تا 10 برابر افزایش می دهد.

چگونه گروت مناسب برای گروت‌ریزی تجهیزات صنعتی را انتخاب کنیم؟

انتخاب گروت مناسب و استفاده از روش صحیح گروت‌ریزی برای تراز، یکپارچگی و طول عمر دستگاه بسیار مهم است. قبل از بیان نکات موثر در انتخاب گروت اشاره کوتاهی به انواع گروت خواهیم داشت. انواع گروت که امروزه در بازار و جهت خرید وجود دارند عبارتد از گروت های پایه پلیمری، گروت های پایه اپوکسی، گروت های سیمانی و گروت های سیمانی الیاف دار. گروت های پایه اپوکسی که بیشتر برای گروت ریزیماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد در انواع مختلفی به فروش می رسد که عبارتند از: گروت پایه اپوکسی دو جزیی، گروت پایه اپوکسی سه جزیی و گروت پایه اپوکسی مقاوم شیمایی.
برای انتخاب گروت موردنظر، کاربرد خاصی که گروت برای آن در نظر گرفته شده است تعیین کننده می‌باشد. به همان اندازه توجه به دستورالعمل استفاده گروت که توسط شرکت تولید کننده ارائه می شود نیز مهم است.
درمورد گروت‌ها گفتن این نکته ضروری است که بعضی از گروت‌ها با هدف افزایش طول عمر و کاربری دستگاه تولید می‌شوند درحالی که بعضی دیگر از گروت‌ها با روان‌پذیری و کارایی بالا سادگی و سهولت در اجرا را به همراه دارند. در هنگام خرید گروت و برای انتخاب نوع گروت باید هر دوی این پارامترها را در نظر بگیریم اما نباید طول عمر و کاربری بالا را فدای آسودگی و سهولت اجرای کار کنیم. در ادامه پارامترهای بنیادی برای انتخاب یک گروت آورده شده است:
● تاب‌آوری گروت
● کنترل افزایش یا کاهش حجم گروت
● روان‌پذیری و کارایی بالا گروت
● امکان پر کردن همه منافذ با استفاده
● قیمت گروت

گروت پایه اپوکسی سه جزیی

فرآیند گروت ریزی صفحه پایه ماشین آلات چگونه است؟

قبل از هرکاری باید انکربولت‌ها که اتصال مکانیکی بین فونداسیون و دستگاه را تامین می‌کنند، نصب شوند، سپس سطح کار را که قرار است گروت ریزی در آن ناحیه انجام شود، به کمک دستگاه سندبلاست آماده سازی می کنیم. بعلاوه صفحه بیس پلیت دستگاه نباید هیچگونه مواد خورنده‌ای داشته باشد. روش اختلاط صحیح، دمای مناسب گروت‌ریزی و زمان گیرش و کسب مقاومت اولیه گروت، توسط شرکت ارائه دهنده محصول روی برگه اطلاعات فنی محصول نوشته شده است.
برای گروت‌ریزی از دو نوع جنس قالب بهره گرفته می‌شود: یک گونه از قالب‌ها لبه های تیز و مربعی شکل دارند، که برای شکل دادن بهتر و کارایی بالاتر گروت‌ها و همچنین برای زهکشی مایعات و هوای اضافی مناسب‌تر است. گونه‌ای دیگر از قالب‌ها لبه‎های منحنی و با شیب مایل دارند که جلوی ترک خوردگی سطح گروت را می‌گیرد و از سایش نیز جلوگیری می‌کند.
در ادامه موارد و نکات اجرایی دیگری که هنگام گروت ریزی می‌تواند مفید واقع شود را ذکر می‌کنیم:
● حداقل عمق گروت در فرآیند گروت‌ریزی 5 سانتی متر است که با این عمق تاب‌آوری کافی را برای بارگذاری‌های گوناگون تامین می‌کند و همچنین تمام منافذ و سوراخ‌ها را می‌پوشاند.
● میزان لزجت، سرعت جریان و زمان کسب مقاومت اولیه گروت در دمای 25 درجه سانتیگراد برای گروت‌ریزی مناسب بسیار مهم است.
● از قالب های محکم و ضد نشتی استفاده کنید که همسطح لبه بالایی صفحه ستون قرار گرفته‌اند و حداقل 2.5 سانتی متر از محیط صفحه پایه فاصله دارند.
● منافذ و خروجی‌هایی برای خارج کردن هوای محبوس در نظر بگیرید.
● احتیاط کنید سطح گروت از سطح صفحه پایه فولادی بالاتر نیاید.

گروت مناسب گروت ریزی ماشین آلات صنعتی را از کجا تهیه کنیم؟

تا به اینجا با مهمترین نکات مرتبط با انتخاب و خرید گروت مناسب جهت گروت ریزی فونداسیون ماشین آلات صنعتی آشنا شدید. در ادامه و به یکی دیگر از سوالات مشترک در هنگام اجرای پروژه گروت ریزی می پردازیم. گروت مناسب را از کجا تهیه کنیم؟ قیمت گروت چقدر است؟
اگر برای پروژه‌های بعدی خود به دنبال یک تامین کننده گروت اپوکسی و پلیمری هستید و یا قصد استعلام قیمت خریدگروت را دارید، به کارشناسان شرکت افزیر مراجعه کنید. شرکت مقاوم سازی افریز با تکیه بر دانش متخصصان خود اقدام به تولید و عرضه انواع محصولات ترمیم بتن و گروت نموده است.
انواع گروت های تامین شده توسط مقاوم سازی افزیر عبارتند از:
● گروت پلیمری
● گروت پایه سیمانی الیاف دار
● گروت پایه سیمانی
● گروت اپوکسی دو جزئی
● گروت اپوکسی سه جزئی
● گروت اپوکسی مقاوم شیمیایی
کارفرمایان و پیمانکارن می توانند جهت اطلاع از هزینه و خرید محصولات گروت‌ریزی، ترمیم بتن و مقاوم‌سازی سازه به وب سایت این شرکت به آدرس www.afzir.com مراجعه نمایید.