تبیان، دستیار زندگی

چرا در سرم احساس سنگینی می‌کنم؟

سر شما چند کیلوگرم وزن دارد و از جمجمه و بافت مغز و چند چیز دیگر تشکیل شده است؛ بنابراین کار سختی انجام می‌دهید که سرتان را نگه می‌دارید! وزن سر یک فرد بزرگسال در وضعیت ایستاده بین چهار و نیم تا پنج و نیم کیلوگرم است؛ اما گاهی وزن سر ممکن است بیشتر از حدی که معمولاً هست احساس شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
احساس سنگینی سر
چرا گاهی احساس می‌کنید سرتان سنگین شده است؟ این اتفاق می‌تواند چند دلیل داشته باشد اما لازم نیست بترسید یا فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علت‌های احساس سنگینی سر

اختلالات تعادلی: گاهی تعادل سر تحت‌تأثیر سرگیجه و منگی قرار می‌گیرد و می‌تواند باعث شود سرتان را سنگین احساس کنید. احساس سنگینی سر می‌تواند علامتی از یک اختلال تعادلی هم باشد. برخی از اختلالات تعادلی شامل موارد زیر می‌شوند:
. بیماری منیر (Meniere’s disease)
. سرگیجه وضعیتی
. نوریت وستیبولار (التهاب عصب تعادلی)
میاستنی گراویس: عارضه‌ای است که بیش از حد معمول موجب ضعف عضلات می‌شود. خستگی و ضعف در عضلات گردن از پیامدهای میاستنی گراویس می‌باشد.
این بیماری می‌تواند باعث شود عملکردهای ساده‌ای مانند جویدن، حرف‌زدن و حتی نگه‌داشتن سرسخت شود. این علائم به‌عنوان علائم ضعف فلج بولبار نیز شناخته می‌شوند.

سردردی که به سینوس‌ها مربوط است می‌تواند درد و فشار ایجاد کند که باعث می‌شود احساس سنگینی سر و سرگیجه داشته باشید. این اتفاق زمانی می‌افتد که راه‌های سینوسی در جلوی صورت متورم می‌شوند. عفونت باکتریایی یا ویروسی می‌تواند بر راه‌های سینوسی اثر بگذارد و موجب التهاب، ترشحات زردرنگ و یا گرفتگی بینی شود

وضعیت نادرست سر: آیا می‌دانستید اگر سرتان را حدود ۱۵ درجه خم کنید، وزن سرتان را نزدیک به ۱۲ کیلوگرم احساس خواهید کرد؟ و اگر با زاویهٔ ۶۰ درجه سرتان را نگه دارید یا به زمین نگاه کنید سرتان را حدود ۲۷ کیلوگرم احساس خواهید کرد؟
بنابراین اگر احساس می‌کنید سرتان سنگین شده اول باید بررسی کنید سرتان را در چه وضعیتی نگه داشته‌اید. مثلاً اگر برای مدت طولانی سرتان را صاف نگه ندارید، ممکن است سرتان را سنگین احساس کنید.
سردردهای سینوسی: سردردی که به سینوس‌ها مربوط است می‌تواند درد و فشار ایجاد کند که باعث می‌شود احساس سنگینی سر و سرگیجه داشته باشید. این اتفاق زمانی می‌افتد که راه‌های سینوسی در جلوی صورت متورم می‌شوند. عفونت باکتریایی یا ویروسی می‌تواند بر راه‌های سینوسی اثر بگذارد و موجب التهاب، ترشحات زردرنگ و یا گرفتگی بینی شود.
سردرد تنشی: سردرد تنشی نوع شایعی از سردرد است که اغلب رخ می‌دهد. این سردرد باعث می‌شود احساس کنید سرتان فشرده شده و درد خفیفی هم خواهید داشت. سردرد تنشی می‌تواند سبب احساس تنش و گرفتگی در شانه و گردن نیز بشود، در نتیجه سرتان را سنگین‌تر از همیشه احساس خواهید کرد. سردرد تنشی بین ۲۰ دقیقه تا ۲ ساعت ممکن است طول بکشد.
اضطراب: اضطراب در زندگی امروز کاملاً شناخته شده است و همه آن را تجربه می‌کنیم. سردردهای اضطرابی و تنشی خیلی وقت‌ها می‌توانند باعث شوند فرد احساس خستگی و سنگینی در سر کند. در خیلی از موارد اضطراب منجر به سردرد تنشی می‌شود. گاهی این سردردها با احساس فشار در سر شروع می‌شوند. مواقعی هم وجود دارد که این نوع سردرد و احساس فشار و سنگینی ربطی به اضطراب ندارد و ناشی از سرماخوردگی، یک عارضهٔ سینوسی و یا سردرد میگرنی است.

علائم دیگری که با احساس سنگینی سر همراه‌اند

علائمی که با احساس سنگینی سر همراه‌اند بستگی به علت‌های زیر دارند:
ممکن است در عضلات سروگردن احساس تنش و گرفتگی کنید. با سفتی و گرفتگی گردن، این‌طرف و آن طرف کردن سرسخت خواهد شد. دیگر پیامدها نیز شامل سردرد در هر دو طرف سر می‌شود. اینها برخی از دلایلی هستند که باعث می‌شوند احساس کنید سرتان سنگین شده است.

راه‌های درمان احساس سنگینی در سر

هروقت احساس کردید سرتان سنگین شده است، سعی کنید دیگر به پایین نگاه نکنید. شما باید فعالیت‌هایی مانند تایپ کردن، نوشتن و هر کاری را که باعث می‌شود به پایین نگاه کنید موقتاً کنار بگذارید و به خودتان استراحت بدهید. سرتان را صاف و تا جایی که ممکن است در وضعیت خنثی نگه دارید.
اگر سردرد باعث شده احساس سنگینی در سر کنید، باید داروهایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن مصرف کنید. این داروها کمک می‌کنند دردتان تسکین بیابد.
اگر دچار سردرد تنشی هستید، باید علت آن را پیدا کنید. مثلاً گرسنگی، کمبود خواب یا دندان‌قروچه شبانه می‌توانند باعث سردرد تنشی در طول روز شوند. اجازه ندهید به سردرد عادت کنید و هر چه زودتر عادت‌های خود را اصلاح‌کرده یا از پزشک کمک بگیرید.
بعضی از داروهایی که به درمان سردردهای تعادلی کمک می‌کنند:
. آنتی کولینرژیک‌ها که شامل اسکوپولامین (هیوسین) شده و در اصل برای درمان دریازدگی به کار می‌روند.
. آنتی امتیک‌ها که برای درمان سرگیجه ناشی از تهوع به کار می‌روند. مثلاً ترکیب دگزامتازون و اندانسترون.
. آنتی‌هیستامین‌ها که به کاهش احساس ماشین‌گرفتگی کمک می‌کنند. مثلاً مکلیزین، دیفن هیدرامین و پرومتازین.
. بنزودیازپین‌ها که علاوه بر کمک به رفع ماشین‌گرفتگی و سرگیجه، به کاهش اضطراب نیز کمک می‌کنند. مثلاً دیازپام، کلونازپام و آلپرازولام.
ورزش برای پیشگیری از سرگیجه نیز مفید است و حتی می‌تواند سرگیجه مرتبط با گوش داخلی را برطرف نماید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

احساس سنگینی سر به‌تنهایی معمولاً چیزی برای نگرانی ندارد. در واقع این احساس زود برطرف می‌شود و ادامه‌دار نیست. اما اگر متوجه شدید به طور مداوم و مکرر احساس سنگینی در سر می‌کنید و علائم دیگری مانند سرگیجه، خستگی و یا استفراغ هم دارید باید حتماً به پزشک مراجعه نمایید.
این علائم نیز خطرناک‌اند و نیاز به اقدام اورژانسی دارند:
. مشکل در تکلم
. افتادگی صورت
. مشکلات ناگهانی در راه‌رفتن یا حفظ تعادل
. سردرد ناگهانی و شدید
. ضعف در بازوها و گردن
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.