تبیان، دستیار زندگی

به سلامت گوارشتان کمک کنید

پاک‌سازی روده‌ها به روش طبیعی

سلامت گوارش جزء مهمی از سلامت عمومی و تندرستی است. وقتی هر روز گوارشتان مشکلی برایتان ایجاد کند، احساس ناخوشی و بی‌قراری خواهید داشت. حتی یبوست و اسهالی که گاهی پیش می‌آید هم می‌تواند حالتان را بد کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پاکسازی روده ها
روده‌ی بزرگ نقش مهمی در عملکرد گوارش دارد. وقتی روده را پاک‌سازی می‌کنید، بدنتان سم‌زدایی می‌شود و سموم و ضایعاتی که در روده بزرگ جمع شده‌اند از بدن خارج می‌شوند، در نتیجه فشار و ناراحتی گوارش تسکین می‌یابد. پاک‌سازی روده‌ها فواید دیگری هم دارد، از بهبود سیستم ایمنی گرفته تا کاستن از ریسک سرطان کولون.
بیشتر افراد دوست دارند سلامت روده‌های خود را به طور طبیعی تقویت کنند. خوشبختانه راهکارهای سادهٔ خانگی برای پاک‌سازی روده‌ها وجود دارند.

پاک‌سازی روده‌ها چیست؟

پاک‌سازی روده‌ها یعنی اینکه روده را از تجمع ضایعات و باکتری‌هایی که به‌مرور جمع شده‌اند پاک کنید. تئوری پشت این قضیه این است که بدن از شر سموم رها شده و سالم‌تر شود.

چطور روده‌ها را پاک‌سازی کنید؟

بازار پُر است از محصولاتی که با فرمولاسیون‌ها و ویژگی‌های گوناگون، قول پاک‌سازی روده‌ها را به شما می‌دهند؛ از مکمل‌های فیبر گرفته تا ملین‌ها و خیلی انتخاب‌های دیگر که البته لزوماً همه‌ی آن‌ها برای شما مفید نیستند.
نوشیدن آب زیاد کمک می‌کند گوارشتان تنظیم شده و سموم از بدنتان دفع شوند. نوشیدن آب گرم با کمی نمک اول صبح و با معده خالی یک راهکار معروف خانگی است که فوراً روده‌ها را به کار می‌اندازد؛ اما این روش نباید به مدت طولانی استفاده شود، بلکه باید در زمانی محدود و با توصیه متخصص طب سنتی باشد.

نیازی نیست پاک‌سازی روده‌ها را مرتباً انجام دهید زیرا روده‌های شما در حال حاضر خودشان قادر به حذف ضایعات و باکتری‌ها از بدن هستند. پاک‌سازی مرتب روده می‌تواند مضر باشد. بیشتر افراد سالم می‌توانند گاهی با روش‌های خانگی روده‌ها را پاک‌سازی کنند


آبمیوه و اسموتی
آب‌میوه‌ها و اسموتی‌ها یکی از راه‌های رایج پاک‌سازی روده‌ها هستند. بعضی از برنامه‌های پاک‌سازی روده به شما می‌گویند فقط باید آب‌میوه‌ها و سبزیجات را مصرف کنید اما کافی است آب‌میوه و اسموتی را به برنامه‌ی غذایی روزانه و معمولتان اضافه کرده و از فواید آن برای پاک‌سازی روده‌ها بهره ببرید.
آب‌میوه‌ها و سبزیجات کمک می‌کنند مصرف مایعاتتان بیشتر شود و ضمناً فیبر و دیگر مواد مغذی ضروری که به گوارش کمک می‌کنند بیشتر به بدنتان برسند. آب‌میوه و سبزی حاوی قند طبیعی نیز می‌باشد که می‌تواند به حرکت روده‌ها و دفع نیز کمک کند.
آب سیب و لیموترش گزینه‌های خوبی هستند، یا اینکه می‌‌توانید آب سبزیجات خام مانند چغندر، اسفناج و کلم را برای پاک‌سازی روده امتحان کنید. اسموتی‌ها حجم بیشتری دارند و فیبر و پالپ و پوست میوه و سبزی آن نیز حفظ شده است؛ بنابراین بهتر است میوه‌ها و سبزی‌ها را به‌صورت اسموتی مصرف کنید تا تمام مواد مغذی آنها به بدنتان برسد.

دم‌نوش‌های ملین
بعضی از چای‌ها و دم‌نوش‌های گیاهی برای پاک‌سازی روده عالی هستند زیرا حاوی عناصر طبیعی‌اند که به‌عنوان ملین‌های طبیعی عمل می‌کنند. چای‌های گیاهی با عناصر ملین مانند آلوئه‌ورا، پوسته اسفرزه و سِنا می‌توانند یبوست را برطرف کنند. خیلی از چای‌های گیاهی روده‌ها را تحریک می‌کنند و ضمناً فواید زیاد دیگری نیز برای سلامتی دارند. در مصرف چای‌های ملین زیاده‌روی نکنید و آن‌ها را طولانی‌مدت استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است دچار تهوع، گرفتگی‌های شکم، نفخ و گاستریت شوید و بدنتان به آن‌ها عادت کند.

زنجبیل
زنجبیل اغلب مصرف طبی دارد و همه می‌دانیم که برای سلامت انسان بسیار مفید است. زنجبیل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیباتی است که از سلول‌هایتان محافظت کرده و عملکرد ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. زنجبیل یک عنصر سم‌زدای معروف است که بدن را پاک‌سازی کرده و گوارش را فعال می‌کند. زنجبیل دارای خاصیت ملین بوده و یک راهکار طبیعی و خانگی مؤثر برای رفع یبوست است. زنجبیل را به آب داغ اضافه کرده و یک نوشیدنی گرم درست کنید و با آن گوارشتان را بهبود دهید.

مکمل‌های پروبیوتیک
پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که برای سلامت عمومی و به‌ویژه سلامت گوارش بسیار مفیدند. پروبیوتیک‌ها را باکتری‌های مفید می‌نامند. پروبیوتیک‌ها، تعادل طبیعی باکتری‌ها در روده‌ها را حفظ کرده و اگر باکتری‌های مضر زیادی داشته باشید آنها را نابود می‌کنند. پروبیوتیک‌ها التهاب را تسکین داده و به حرکات روده کمک می‌کنند و حتی می‌توانند جلوی سرطان کولون را بگیرند یا حتی آن را درمان کنند.
شما می‌توانید مکمل پروبیوتیک مصرف کنید یا غذاهای پروبیوتیک‌دار مانند ماست، کفیر و دیگر غذاهای تخمیری را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه نمایید.

غذاهای فیبردار
فیبر کربوهیدراتی است که بدن انسان قادر به هضم آن نبوده و نعمت بزرگی برای سیستم گوارش است. برخلاف دیگر کربوهیدرات‌ها بدن نمی‌تواند فیبر را تجزیه کند؛ بنابراین فیبر از سیستم گوارش عبور کرده و به حرکت غذا در این مسیر کمک نموده و اجابت مزاج را تنظیم می‌کند. یک رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند جلوی یبوست را بگیرد و از میکروبیوم مفید روده‌ها حمایت کند.
بهترین منابع فیبر اساساً در غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها و غلات کامل و حبوبات و دانه‌ها وجود دارند.

آیا پاک‌سازی طبیعی روده‌ها عوارض جانبی هم دارد؟

نیازی نیست پاک‌سازی روده‌ها را مرتباً انجام دهید زیرا روده‌های شما در حال حاضر خودشان قادر به حذف ضایعات و باکتری‌ها از بدن هستند. پاک‌سازی مرتب روده می‌تواند مضر باشد. بیشتر افراد سالم می‌توانند گاهی با روش‌های خانگی روده‌ها را پاک‌سازی کنند و خطری وجود ندارد اما اگر مرتباً از این روش استفاده کنید ممکن است دچار گرفتگی‌های شکم، تهوع، سرگیجه، ضعف، تحریک‌پذیری عصبی، به‌هم‌خوردن تعادل الکترولیت‌های بدن و استفراغ شوید.
استفادهٔ زیاد از ملین‌ها می‌تواند مشکلاتی برای روده بزرگ، کبد و کلیه‌ها ایجاد نماید. استفادهٔ نادرست از ملین‌ها بدون تردید عوارضی دارد. افرادی که مصرف کالری خود را به‌شدت محدود می‌کنند و مثلاً رژیم آبمیوه می‌گیرند سلامت خود را به خطر می‌اندازند. محدودیت زیاد کالری مصرفی می‌تواند در طولانی‌مدت آسیب‌زننده باشد. پاک‌سازی روده‌ها برای همه مناسب نیست. پیش از به‌کاربردن روش‌های خانگی پاک‌سازی روده‌ها با پزشک یا مراقب بهداشتتان مشورت کنید.
در پایان
پاک‌سازی روده‌ها می‌تواند برای عملکرد گوارش مفید باشد و کمک می‌کند دفعتان منظم شده و سموم از بدنتان خارج شوند. پاک‌سازی روده‌ها به‌عنوان راه‌حلی برای ناراحتی‌های گوارشی، از یبوست گرفته تا نفخ زیاد، امروزه شهرت زیادی پیدا کرده است. اما مراقب باشید؛ بسیاری از محصولاتی که قول پاک‌سازی روده‌ها را به شما می‌دهند تأیید نشده‌اند.
آب و فیبر، اصلی‌ترین ابزارها برای حفظ سلامت روده‌ها هستند. اما اگر می‌خواهید کمک بیشتری به روده‌هایتان بکنید، مواد طبیعی مانند زنجبیل و آلوئه‌ورا خاصیت ملین در حد قابل‌قبول دارند.
غذاهای پروبیوتیک‌دار و تخمیری و آب‌نمک با معده خالی همگی حرکات روده را افزایش می‌دهند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.