تبیان، دستیار زندگی

درمان‌ها و تمرینات مخصوص خار پاشته

خار پاشنه و آنچه باید در مورد آن بدانید

خار پاشنه، بیرون‌زدگی استخوان است که در اثر اصطکاک و فشار زیاد به وجود می‌آید. خار پاشنه در واقع رشد استخوان پاشنه است که طرز راه‌رفتن را تغییر داده و باعث درد شدیدی می‌شود. در رادیوگرافی ناحیهٔ درد ممکن است یک برآمدگی مثلت شکل یا خار مانند دیده شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خار پاشنه
برخی از شایع‌ترین دلایل خار پاشنه شامل ناهنجاری‌های مربوط به راه‌رفتن، فشار بیش از حد بر پاشنه، تاندون‌ها و عصب‌های اطراف پاشنه، چاقی، اضافه‌وزن، استفاده از کفش نامناسب، بیماری‌های روماتیسمی و ورزش روی سطوح سخت می‌شود.
خار پاشنه به نام «بدشکلی هاگلند» نیز شناخته می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که تاندون آشیل که پشت استخوان پاشنه می‌چسبد به طور مکرر و مداوم کشیده شده و این می‌تواند موجب ساخته‌شدن استخوان اضافی در پشت پاشنه شود. این استخوان اضافی درد زیادی ایجاد می‌کند، خصوصاً وقتی فرد مدت طولانی می‌ایستد.

علائم و علت‌های خار پاشنه

یک خار پاشنه با یک سری از علائم همراه است که معمولاً صبح‌ها و بعد از چند ساعت خواب بیشتر خود را نشان می‌دهند و درد در این زمان شدیدتر است.
علائم خار پاشنه خیلی راحت شناسایی می‌شوند زیرا علاوه بر برآمدگی و بیرون‌زدگی که دارد، نواحی تاندون آشیل نسبت به لمس یا فشار بسیار دردناک می‌شود.
نوع دیگری از خار پاشنه نیز فاسئیت پلانتار است که با رادیوگرافی تشخیص داده شده و برآمدگی در کف پا به سمت انگشتان ایجاد می‌کند.

اگر روش‌های کرایو اولتراسوند و تزریق کورتیکواستروئید نتوانند تا حدود زیادی درد و ناراحتی خار پاشنه را کاهش بدهند، پزشک توصیه خواهد کرد عمل جراحی انجام دهید


دلایل اصلی این نوع خار پاشنه شامل موارد زیر می‌شود:
. ورزش‌های شدید
. وضعیت بدنی نامناسب
. اضافه‌وزن و چاقی
. استفاده از کفش نامناسب
. وضعیت نادرست راه‌رفتن

ورزش برای تسکین درد و ناراحتی خار پاشنه

هرچند ممکن است ورزش‌کردن با خار پاشنه ضدونقیض به نظر برسد اما واقعیت این است که پاشنه پا باید تقویت شده و درعین‌حال به‌اندازه کافی استراحت داده شود تا از درد شدیدتر پیشگیری شود.
حرکات کششی بسیار مهم‌اند و نه‌تنها زمانی که علائم ظاهر می‌شوند باید انجامشان دهید بلکه باید از حرکات کششی به‌عنوان روشی برای پیشگیری استفاده کنید.
دو تمرین به شما توصیه می‌کنیم:

تمرین اول
روی یک صندلی یا تخت بنشینید، کف پای خود را هم راستا با پایتان بکشید. انگشتان باید تا جایی که امکان دارد به سمت پایین کشیده شوند. سپس انگشتان را به سمت بالا (به‌طرف سقف) بکشید. هر یک از این حرکات کششی را ده بار تکرار کنید.

تمرین دوم
کشش عضله ساق پا و عضلات اطراف می‌تواند از فشار وارد بر خار پاشنه کم کند:
. بنشینید و یک پا را روی پای دیگر بیندازید، انگشتان پایتان را در دست بگیرید و به سمت خودتان بکشید. این وضعیت را ۳۰ ثانیه حفظ کرده و سپس رها کنید. کشش را پنج بار تکرار نمایید و حالا سراغ پای دیگر بروید.
. مقابل دیوار بایستید به اندازهٔ یک دست از آن فاصله بگیرید. یک پا را مقابل پای دیگر قرار داده و به جلو خم شوید. دست‌ها را روی دیوار و هم راستا با شانه‌هایتان بگذارید.
. زانوها را خم کرده و لگن را به جلو هل دهید تا جایی که در ساق‌هایتان کشش را احساس کنید. ۱۰ ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس پاها را صاف کنید. این کشش را ده بار تکرار نمایید و حالا پای مخالف را جلو بگذارید.
خیلی از افرادی که خار پاشنه دارند از وسیله‌ای به نام اسپلینت استفاده می‌کنند که در طول شب استفاده می‌شود. این وسیله کف پا را می‌کشد و به تاندون استراحت می‌دهد. طی روز هم می‌توانید از کفی‌های ارتوپدیک مخصوصی استفاده کنید که درد را کاهش داده و ساختار کلسیمی استخوان را اصلاح می‌کند. این کفی‌ها در قسمت پاشنه نرم بوده و هنگامی که قدم برمی‌دارید نقش ضربه‌گیر را دارند.
در مورد ورزش هم واقعاً مهم است که پیش از شروع بدن را خوب گرم کنید تا جلوی آسیب گرفته شده یا آسیبی که دارید بدتر نشود. همچنین خیلی مهم است که برای هر فعالیتی که انجام می‌دهید کفش‌های مناسبی بپوشید.

آیا خار پاشنه درمان خانگی دارد؟

استفاده از کمپرس سرد، انجام تمرین‌های مخصوص، استفاده از کفی‌هایی که گفتیم و جایگزین‌کردن کفش‌های نامناسب با کفش‌هایی که با آنها راحت راه بروید، روش‌هایی برای تسکین ناراحتی خار پاشنه‌اند.
روش‌های خانگی برای درمان خار پاشنه وجود دارند اما خوب است بدانید اثری ندارند! به عبارتی دیگر مثلاً کمپرس با سرکه خار پاشنه را از بین نمی‌برد و برخی کرِم‌های توصیه‌شده درد خار پاشنه را تسکین نمی‌دهد. البته کمپرس خار پاشنه با یخ می‌تواند تا حدودی درد را کاهش دهد. اگر خار پاشنه دارید باید به دستورات پزشک خود گوش دهید.

آیا تنها چارهٔ خار پاشنه عمل جراحی است؟

اگر روش‌های کرایو اولتراسوند و تزریق کورتیکواستروئید نتوانند تا حدود زیادی درد و ناراحتی خار پاشنه را کاهش بدهند، پزشک توصیه خواهد کرد عمل جراحی انجام دهید. عمل جراحی خار پاشنه انواع گوناگونی دارد که متداول‌ترین روش، جداکردن رباط فاسئیت پلانتار از استخوان پاشنه و برداشتن خار پاشنه با ابزاری مخصوص است. این امکان هم وجود دارد که خار پاشنه بعد از جراحی عود کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.