تبیان، دستیار زندگی

به بهانهٔ روز جهانی مبارزه با دخانیات

دخانیات به روایت آمار

سال‌هاست که مصرف دخانیات، یکی از اصلی‌ترین علت‌های مرگ‌ومیر است، چون همان‌طور که می‌دانید این عادت بد انواع بیماری‌های قابل پیشگیری را با خود به همراه دارد. گفته می‌شود تقریباً ۷ میلیون مرگ در سال در اثر مصرف دخانیات است. علی‌رغم این واقعیت، میلیون‌ها نفر همچنان به سیگارکشیدن و مصرف دخانیات ادامه می‌دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دخانیات
آیا می‌دانید هر سال چه تعداد افراد بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند؟ سال‌هاست که مصرف دخانیات، یکی از اصلی‌ترین علت‌های مرگ‌ومیر است، چون همان‌طور که می‌دانید این عادت بد انواع بیماری‌های قابل پیشگیری را با خود به همراه دارد. گفته می‌شود تقریباً ۷ میلیون مرگ در سال در اثر مصرف دخانیات است. علی‌رغم این واقعیت، میلیون‌ها نفر همچنان به سیگارکشیدن و مصرف دخانیات ادامه می‌دهند. ترک سیگار نیز همچنان یکی از سخت‌ترین کارهایی است که نیاز به یک برنامهٔ قوی دارد.

چه درصدی از سیگاری‌ها به‌خاطر سیگار جان خود را از دست می‌دهند؟

۶۷ درصد از سیگاری‌ها در اثر بیماری‌های مرتبط با سیگار، مانند بیماری ریوی، بیماری قلبی و بیش از ۱۳ نوع سرطان، جان خود را از دست می‌دهند.

چه درصدی از سیگاری‌ها به سرطان دچار می‌شوند؟

آمار و ارقام مربوط نشان می‌دهند تقریباً ۱۰ تا ۱۵ درصد از سیگاری‌ها به سرطان ریه دچار می‌شوند و عددی که شامل تمام انواع سرطان می‌شود خیلی بالاتر است.

متوسط طول عمر یک فرد سیگاری چقدر است؟

سیگارکشیدن امید به زندگی در فرد سیگاری را تقریباً ۲۵ سال کاهش می‌دهد. بیشتر افراد سیگاری در میان‌سالی می‌میرند.

چه کشوری بیشترین سیگاری‌ها را دارد؟

طبق آمار جدید، تخمین زده می‌شود چین ۳۰۰ میلیون و هند ۲۷۵ میلیون سیگاری دارد.

این باور اشتباه وجود دارد که اگر فردی سیگار نکشد، دود سیگار هیچ ضرری برایش ندارد. متأسفانه این‌طور نیست؛ مطالعه‌ای از سوی سازمان بهداشت جهانی نشان داد سالیانه بیش از یک میلیون (1.2 میلیون) مرگ در اثر قرارگرفتن در معرض دود دست‌دوم تنباکو روی می‌دهد


سیگار همچنان اصلی‌ترین علت قابل پیشگیری مرگ‌ومیر است

تنها در آمریکا، سالیانه بیش از ۴۸۰۰۰۰ نفر در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. این عدد شامل بیش از ۴۰۰۰۰ مرگ در اثر قرارگرفتن در معرض دود دست‌دوم سیگار هم می‌شود. دود سیگار هرساله مستقیماً عامل ۱۳۰۰ مرگ در روز و تقریباً یک‌پنجم تمام مرگ‌ها در این کشور است.
ضمناً سیگاری‌ها حدوداً ۱۰ سال زودتر از افراد غیرسیگاری می‌میرند. تمام این واقعیت‌ها باعث شده مصرف دخانیات، اصلی‌ترین دلیل قابل پیشگیری مرگ در آمریکا باشد زیرا اگر این افراد سیگار را ترک کنند، این مرگ‌ومیرها نیز قابل پیشگیری خواهند بود.

در سال ۲۰۱۸ بیش از ۷ و نیم درصد از افرادی که برای ترک سیگار تلاش کردند، موفق شدند

واقعیت‌هایی که در مورد مصرف دخانیات در دسترس همه است باعث شده اطلاعات و آگاهی در مورد اثرات این عادت بد بر سلامتی بیشتر از هر زمان دیگری در اختیار افراد قرار بگیرد. در نتیجه افراد سیگاری آگاه‌تر شده و تلاش می‌کنند سیگار را ترک کنند تا به سرنوشت آنهایی که سیگار را ترک نکرده‌اند دچار نشوند.
در سال ۲۰۱۸، بیش از هفت درصد افرادی که سعی کرده بودند سیگار را ترک کنند، در این کار موفق شدند. کمپ‌های متعددی برای کمک به ترک مصرف دخانیات وجود دارد.

در حال حاضر، مصرف سیگار عامل بیش از ۷ میلیون مرگ در سال است

در واقع این عادت سیگارکشیدن نیست که افراد را می‌کُشد، بلکه دلیل اصلی، بیماری‌های قابل پیشگیری است که تنباکو عامل آنهاست. اگر تعداد افراد سیگاری به روند خود ادامه دهد، در سال ۲۰۳۰ بیش از ۸ میلیون نفر در اثر سیگار جان خود را از دست خواهند داد.

قرارگرفتن در معرض دود دست‌دوم سیگار، عامل بیش از یک میلیون مرگ در تمام دنیاست

این باور اشتباه وجود دارد که اگر فردی سیگار نکشد، دود سیگار هیچ ضرری برایش ندارد. متأسفانه این‌طور نیست؛ مطالعه‌ای از سوی سازمان بهداشت جهانی نشان داد سالیانه بیش از یک میلیون (1.2 میلیون) مرگ در اثر قرارگرفتن در معرض دود دست‌دوم تنباکو روی می‌دهد.

بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۵، تعداد افراد سیگاری در تمام دنیا تقریباً ۲۹ میلیون نفر کاهش یافت

مطمئناً این خبر بسیار خوبی است اما به این معنی نیست که تلاش‌ها برای مقابله با این عادت بد و مضر باید کاهش پیدا کند.

آیا سیگارکشیدن واقعاً استرس را تسکین می‌دهد؟

هرچند کسی که سیگار می‌کشد ممکن است موقتاً احساس آرامش و بهترشدن کند؛ اما محققان دریافته‌اند سیگاری‌ها به‌طورکلی نسبت به افراد غیرسیگاری، استرس بیشتری دارند و در واقع ترک سیگار، استرس را کاهش می‌دهد.
فردی که سیگار می‌کشد موقتاً احساس می‌کند احساسات استرسی‌اش کاهش یافته زیرا در حالتی بوده که مغزش نیکوتین می‌خواسته و او را مضطرب و بی‌قرار کرده و وقتی سیگار می‌کشد، مغز راضی می‌شود. وقتی هوس نیکوتین دوباره برانگیخته می‌شود، استرس فرد هم زیاد می‌شود، بنابراین فرد سیگاری برای تسکین موقتی، به سیگار دیگری نیاز دارد.

اگر سیگار را ترک کنید چه کمکی به روانتان می‌کنید؟

. استرس و اضطراب و افسردگی‌تان کمتر می‌شود.
. کیفیت زندگی‌تان بهتر شده و حال بهتری خواهید داشت.
. دوز مصرفی داروهایی که برای مشکلات روحی و روانی مصرف می‌کنید می‌تواند کاهش بیابد.


ترک سیگار می‌تواند به‌اندازهٔ داروهای ضدافسردگی مؤثر باشد

افرادی که دچار مشکلات روحی و روانی هستند، با ترک سیگار احساس خیلی بهتری خواهند داشت و کیفیت زندگی‌شان بالاتر خواهد رفت. مطالعات نشان می‌دهد اثرات مثبت ترک سیگار بر علائم اضطراب و افسردگی، مشابه مصرف داروهای ضدافسردگی است.

مصرف سیگار در میان نوجوانان

سال‌های نوجوانی فرزند اغلب دورهٔ سخت و پُرچالشی برای والدین است. در این دوره، فرزند دلبند شما انگار تبدیل به هیولایی غیرقابل‌پیش‌بینی می‌شود و دست به رفتارهای پُرخطری مانند سیگارکشیدن می‌زند. نوجوانان به دلایل گوناگونی سراغ سیگار می‌روند. دورهٔ نوجوانی همراه با نگرانی‌ و اضطراب درمورد پذیرفته شدن توسط همسالان خود است. بچه‌هایی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند و به‌اندازه کافی جسور نیستند بیشتر ممکن است در برابر اصرار همسالان خود برای سیگارکشیدن تسلیم شوند. نوجوانان ممکن است برای تسکین استرس و اضطراب، رفع خستگی و اندوه و کسالت سیگارکشیدن را انتخاب کنند. بعضی از نوجوان هم به‌اشتباه تصور می‌کنند سیگار به آنها انرژی می‌دهد.
شما به‌عنوان پدر و مادر اولین کاری که باید بکنید این است که خودتان الگوی درستی برای فرزندتان باشید. در مورد سیگار با فرزندتان حرف بزنید و محیطی فراهم کنید تا او نیز آزادانه و صمیمانه با شما گفتگو کند.
به فرزندتان بگویید حتی اگر هر روز هم سیگار نکشد باز هم ممکن است طی چند روز یا چند هفته بعد از شروع سیگار به آن اعتیاد پیدا کند.
در مورد خطرات بلندمدت سیگارکشیدن با او حرف بزنید. تصور نکنید یکی دو بار گفتگو کردن کافی است، شما باید هرچند وقت یک‌بار و در شرایط مناسب این گفتگوها را تکرار کنید و متناسب با سن‌وسال او این بحث را پیش ببرید. خیلی مهم است که نحوهٔ پاسخ‌دادن به دوستان را هنگامی که دعوت به سیگارکشیدن می‌کنند به فرزندتان بیاموزید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.