تبیان، دستیار زندگی

قداره‌کشی با لایک و کامنت!

در گزارش امروز سراغ پدیده لات‌های فضای مجازی رفتیم تا ببینیم چه طور زیست مجازی دارند؟ کارشان چیست و از کجا امرار معاش می‌کنند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

وقتی اسمشان را می‌بریم آدمهایی با سیبیل‌های از بناگوش در رفته در ذهنمان نقش می‌بندد. کسانی که هیبت‌های درشتی به قاعده دیوار دارند و به قول کاربران شوخ فضای مجای هیکل‌هایشان مستاجر آرنولد به حساب می‌آید تا هر وقت که دوست داشتند با قد وقواره و شکل وشمایل غیرمعمولی‌شان در بین آدم‌های معمولی قانون شکنی کنند و وحشت راه بیاندازند تا هرچه دلشان خواست انجام دهند و از نوچه‌هایشان دست مریزاد و دست‌خوش بگیرند. داریم از گونه‌ای از افراد حرف می‌زنیم که آنها را تحت عنوان«لات» در می‌شناسیم. گروهی که اگر روزی طیفی از آنها را به خاطر مسلک لوتی‌گری‌، اخلاق‌های جوانمردانه و دفاعشان از آدم‌های ضعیف مقابل آدم‌های قلدر می‌شناختیم حالا در ورژن‌های به روز شده، در دنیای مجازی کسانی را هم نامشان می‌شناسیم که برای خودشان خانه و پاتوق دست و پا کرده‌اند. گروهی که اگر قبلا فقط بین در و همسایه‌های گذرشان سرشناس بودند حالا به قاعده فالوورهای چندهزارنفری بالای صفحاتشان طرفدار دارند. به دنبال همین موضوع در گزارش امروز سراغ پدیده لات‌های فضای مجازی رفتیم تا ببینیم چه طور زیست مجازی دارند؟ کارشان چیست و از کجا امرار معاش می‌کنند؟

تفاوت و شباهت لات‌های کلاسیک و مدرن!

در فرهنگ لغت دهخدا وقتی دنبال این واژه بگردید به این تعریف خواهید رسید:
اوباش، بی سروپا، جاهل، فاسق، ولگرد، بی چیز و تهی‌دست اما درعامیانه به کسی می‌گویند که جز تیپ و قیافه خاصش چیزی ندارد و فقط به  فکر پوچ گرایی است. لات‌هایی که صدالبته باید حسابشان را از لوتی‌ها و جوانمردهای گذشته جدا کرد؛ اما با این شاید این وجه مشترک تعریف اوباش و لات‌های قدیم و جدید باشد. گروهی که روزی اعتبارشان به دعواهای خیابانی بود و گرد و خاک راه می‌انداختند و در زمان‌های قدیم یا با خفت‌گیری و زورگیری روزگار می‌گذراندند یا اجیر شده این و آن می‌شدند که نمونه بارز آن در حافظه تاریخی همه ما کسی مثل شعبان بی‌مخ است. اما در حال حاضر لات مجازی به کسی می‌گویند که به واسطه پیشرفت و تکنولوژی محل قدرت نمایی و خودنمایی‌اش از کوچه پس کوچه‌های شهر به شبکه‌های اجتماعی رسیده است و از پشت لنز دوربین، زور و بازو و کلفتی صداهای نخراشیده‌‌اش را نشانمان می‌دهد، برای رقبای خودش رجز می‌خواند و نوچه‌هایش این بار در کامنت‌ها و فن‌پیج‌ها برای انجام مفسده و کارهای خلاف عرفش هواداری‌‌اش را می‌کنند.

شاید مخرب‌ترین تاثیری که این لات‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی از خود بر جای گذاشته‌اند قتل و خشونت تمام نشدنی و بدون ملاحظه‌ای است که مدام از آن حرف می‌زنند و به واسطه آنها با افتخار خودشان را معرفی می‌کنند



فحاشی و بددهنی با آکساسوار مشروب و دود

کافی است کمی به عقب برگردید مثلا پنج، شش سال پیش! وقتی که یک هشتگ پر سر و صدا در شبکه‌های اجتماعی جنجال‌های زیادی به راه انداخت. هشتگی به نام richkids که در آن بچه‌پولدارها با انتشار عکس‌های لاکچری و اشرافی مانور تجمل می‌گذاشتند و بایکدیگر رقابت می‌کردند، هرچه لوکس‌تر و اشرافی‌تر، برنده‌تر! همه این‌ها را گفتیم تا بگوییم این رقابت عجیب برای برنده شدن درفضای مجازی بین لات‌ها دقیقا 180 درجه برعکس چیزی است که بچه پولدارها به راه می‌انداختند یعنی بین آنها کسی بیشتر گنده لات و شاخ به حساب می‌آید که در خانه‌ای کوچکتر و به‌هم ریخته‌تر باشد، جایی که دود دم قلیان و مشروبات الکلی در قاب اینستاگرامی‌شان حکم آکساسوآر را دارد تا با ادبیات عجیب و غریب و فحاشی‌هایشان برای رقبای خودشان کری بخوانند و از قدرت یکدیگر دم بزنند.

نوچه‌هایی با لایک و کامنت

اما یکی دیگر از عجیب‌ترین مشخصه‌های لات‌های فضای مجازی که آنها را از طیف‌های مختلف چهره‌های شبکه‌های اجتماعی جدا می‌کند، یارگیری و لشکری کشی کردن برای یکدیگر است. یارگیری‌هایی که شیوه و روش مخصوص به خودش را دارد؛ به گونه‌ای که هرچه رجز بیشتری بخوانند و ادعای بیشتری برای قلدری و زورآزمایی‌ بکنند طرفداران پر و پاقرص‌تری خواهند داشت. به گونه‌ای که بعد از همه این لشکرکشی‌ها در گروهای سایبری همه این دعواها و کری‌خوانی‌ها از فضای مجازی به فضای حقیقی هم کشانده می‌شود. نکته جالب توجه اینجاست که آنها برای این یارگیری‌ها تبلیغات و هزینه هم می‌کنند. طوری که کل‌کل‌های گروه‌ها هم بیشتر به تعداد فالوورها و فن پیج‌ها مربوط می‌شود. کار آنها این است که با جمع کردن فالوورخودشان تبلیغات می‌گیرند و درصدی از مبالغ را به فن‌پیج‌ها می‌دهند.

مشاغل پاره وقت لات‌های مجازی

شاید وقتی نگاهی به صفحات این افراد بیاندازید یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن شما را مشغول خواهد کرد این است که افراد چطور با وجود این همه عیاشی خرج زندگی خود را می‌گذرانند. باید گفت که این افراد به کارهای مختلفی مشغول می‌شوند بعضی به کارهای خلافی مثل مال‌خری و دزدی مشغول‌اند و عده‌ای دیگر با دلالی یا دست فروشی کسب درآمد می‌کنند. البته برخی بررسی‌ها هم نشان داده که گروهی دیگر هم کارشان این است که بادیگارد چهره‌های معروف دست چندمی را بر عهده می‌گیرند تا روزگار بگذرانند.

کسب و کاری به نام مرگ

شاید مخرب‌ترین تاثیری که این لات‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی از خود بر جای گذاشته‌اند قتل و خشونت تمام نشدنی و بدون ملاحظه‌ای است که مدام از آن حرف می‌زنند و به واسطه آنها با افتخار خودشان را معرفی می‌کنند. شاید نمونه واضحی که از این ماجرا به یاد داریم ماجرای قتل طلبه همدانی توسط یکی از همین اوباش‌های مجازی است. تاجایی که بخشی از متخصصان و کارشناسان معتقدند بی‌تفاوتی نسبت به کنترل و جولان این افراد در فضای مجازی رفته رفته ممکن است برای طیفی از جامعه و به خصوص گروه سنی کودک و نوجوان خطرناک باشد و در نهایت با ایجاد جذابیت برای آنها، تاثیری را روی آنها بگذارد که نباید!

قمه‌فروشی با تحویل در محل!

یکی دیگر از پدیده‌های عجیبی که به واسطه حضور لات‌ها در فضای مجازی رقم خورد. سلاح‌های هولناک و عجیبی است که آنها در عکس‌ها و تصاویر ویدیویی خود استفاده می‌کنند نکته اینجاست که تمامی این سلاح‌های عجیب که پای ثابت شاخ و شانه کشیدن این افراد است به راحتی و با یک جست‌وجوی ساده در شبکه‌های اجتماعی قابل تهیه است تاجایی که آنها بعد از واریز پول در مدت زمان کمتر از 24 ساعت آنها را به شما در هر کجا که باشید تحویل می‌دهند از چاقو و قمه تا شوکر برقی و باطوم با گاز اشک آور!