تبیان، دستیار زندگی

دروس علمی، غیرکاربردی

زمانی که داشتیم پشت نیکمت‌های مدرسه، حساب، هندسه و دیفرانسیل و اندازه‌گیری آمار می‌خواندیم روزی به ذهنمان هم نمی‌رسید که هیچ‌کدام از این‌ها به درد زندگی‌مان نمی‌خورد و باید در پی الفبای زندگی می‌رفتیم، حالا دارید توی ذهن‌تان می‌چرخید و فکر می‌کنید که چه درس‌هایی رو مخ‌ترین بودند و حتی فایده‌ای هم برای‌مان نداشتند، الان عرض می‌کنم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دروس علمی، دروس غیرکاربردی ، محتوای آموزشی، آموزش و پرورش،

«ظن» فاعلاتن بود یا «یار من»؟

مثلا یک بیت شعر از مولوی را در ذهن‌تان مرور کنید همین شعر«هر کسی از ظن خود شد یار من» باید بحر مضارع و بحر رمل آن را ادبیات دبیرستان مشخص می‌کردیم واقعا زندگی‌مان چه تغییری کرد وقتی فهمیدیم که شعر بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن بود؟  

ک م م و ب م م که بودند و چه کردند

البته از فیزیک و ریاضی و ک م م و ب م م یا همان بزرگترین مقسوم علیه مشترک چیست و نحوه بررسی آن‌که معلوم نشد اصلا چه فایده‌ای برایمان داشت نگذریم، چون‌که زمانی‌های طولانی از عمرمان را گرفت تا بزرگترین مقسوم علیه مشترک را تعیین کنیم.

وزارت آموزش و پرورش گفته، از سال‌های 1402 و 1403 کتب درسی دانش‌آموزان تغییر می‌کند و جای مطالب بی‌فایده و حفظ کردنی، محتواهایی که در راستای مهارت‌افزایی و آموزش مفید برای زندگی فردی و اجتماعی است، جایگزین آن‌ها شود



فیثاغورث، ادب را رعایت کن!

حالا به فرض اینکه با کمی اغماض قبول کنیم بحر عروضی ابیات مولوی در زندگی به دردمان خورد اما قضیه فیثاغورث که در مثلث راست یک گوشه 90 درجه باید ضلع قائمه و ضلع مقابل به گوشه راست وتر را پیدا می‌کردیم را چیکار کنیم؟ چگونه به خودمان حالی کنیم که قضیه فیثاغورث کجای زندگی‌مان بود که باید ثابت می‌کردیم حاصل جمع مربع دو ضلع قائمه برابر است با مربع وتر! مثلا برای رعایت حقوق دیگران در مترو باید ضلع مقابل گوشه راست صندلی بشینیم تا دیگران اذیت نشوند؟ یا در مربع وتر 90 درجه تعییر ارتفاع بدهیم؟

انتقادهای انتگرالی!

حتی در فضای مجازی می‌بینیم که دانش‌آموزان قدیمی که دوره مدرسه‌شان تمام شده و امروزه هر کدامشان در کسب و کاری مشغولند برخی از دروس را دست مایه انتقاد قرار دادند و گفتند «حتی اون صندلی بازی تو مدرسه که انجام می‌دادیم تو مترو به دردمون خورد اما هنوز انتگرال به دردمون نخورده!»

خداحافظی با محتواهای حفظ‌کردنی

حالا پس از گذشت چند دهه و تدریس دروس‌های مختلف در مدارس و تغییرات کند بی‌حاصل و انتقاد بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران تصمیم برآن شده است که دروس غیرکاربردی که مهارتی اجتماعی و فرهنگی را به دانش‌آموزان نمی‌آموزد حذف شوند و آموزش کاربردی و دروسی که برای آینده آن‌ها مفید است، آموزش داده شود.

وزارت آموزش و پرورش گفته، از سال‌های 1402 و 1403 کتب درسی دانش‌آموزان تغییر می‌کند و جای مطالب بی‌فایده و حفظ کردنی، محتواهایی که در راستای مهارت‌افزایی و آموزش مفید برای زندگی فردی و اجتماعی است، جایگزین آن‌ها شود.

ناگفته نماند که این تغییرات اصولی با تاکید رهبر انقلاب در دیدارشان با جمعی از معلمان صورت گرفته که فرمودند: «در دبیرستان‌های ما و شاید در دبستان‌ها دانش‌هایی تدریس می‌شود که هیچ فایده‌ای به حال امروز و آینده دانش‌آموزان ندارد و در مسئله زندگی به این‌ها کمک نمی‌کند باید حذف شوند»

نوش‌دارو پس از مرگ سهراب

بعد از گذشت چندین سال از تدریس این دروس غیرکاربردی و اعتراض دانش‌آموزان و حتی به سخره گرفتن برخی از درس‌ها چرا باید وضعیت آموزش و پرورش به وضعیت بحرانی برسد تا رهبری به موضوع ورود کنند تا مسئولان برای اصلاح قدمی بردارند، چرا این همه سال با وجود نقد و پژوهش‌ها کسی به فکر نیفتاد؟

پژوهش محور و کم محتوا  

محمدرضا نیک‌نژاد کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تبیان، درباره دروس غیرکاربردی دانش‌‌آموزان در مدارس می‌گوید، سال‌هاست که محتوای آموزشی در کشورمان چه از نظر حجم و چه محتوایی زیاد و خسته‌کننده است، حتی تعداد دروسی که در پایه‌های متفاوت تدریس می‌شود حجم زیادی دارد.

قطعا نیاز داریم محتوا را کاهش دهیم و باید با فعالیت‌های پژوهش‌محور این تغییرات را اعمال کنیم.

برای تغییر درس‌هایی که برای دانش‌آموزان غیرکاربردی و غیرملموس هستند، پژوهش‌هایی زیادی انجام شود حتی از تجربه‌های داخلی و خارجی که در این زمینه موفق بوده، استفاده شود. 

باید بدانیم چه چیزهایی نیازهای دانش‌آموزان به لحاظ اجتماعی و فرهنگی و... است و برای آینده‌اش مفید خواهد بود، بعد با پژوهش‌های میدانی تغییرات را اعمال کنیم.