تبیان، دستیار زندگی

آخرین فرزند یوزپلنگ ایرانی زنده می‌ماند؟

چند سالی هست که یوزپلنگ گربه‌سان در حال انقراض است و با کاهش شدید جمعیت روبه‌رو شده، یوزپلنگ ارزشمند آسیایی تنها در ایران زیست می‌کند و حفاظت از آن‌ها بسیار سخت و دشوار هست و خطر انقراض در کمین آنها است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  توله های یوز ایرانی
با توجه به آخرین سرشماری که صورت گرفته 12 قلاده یوزپلنگ در زیستگاه وجود دارد که فقط 3 تای آن ماده هستند و این موضوع برای محیط زیست کاملا نگران‌کننده خواهد بود.

ارزش «ایران» و تعداد محدود یوزپلنگ‌ها در آسیا

ایران نام یوزپلنگ ایرانی است که چند سال گذشته بر سرزبان‌ها آمد برخلاف تصور همه که فکر می‌کنند زادگاه این حیوانات در مازندارن است اما زیستگاه اصلی آن‌ها در سمنان قرار دارد و لحظه‌ای که «ایران» یوزپلنگ جوان کشف می‌شود و از چنگال قاچاقچیان درمی‌آید اتفاقات زیادی را پشت سر می‌گذارد او با اقدامات پر ریسک به مکان حفاظت شده سمنان برده می‌شود تا در بهترین دوران خود برای زادآوری با فیروز (یوزپلنگ نر) جفت‌گیری کند.

ماجرای سخت یوزپلنگ جوان برای مادر شدن

بالاخره بعد از پروسه طولانی و کش و قوس‌های به وجود آمده جفت‌گیری در شرایط طبیعی انجام می‌شود و همه در انتظار توله‌های «ایران» بودند، با توجه به شرایط فیزیکی که «ایران» داشت و عدم توانایی برای زایمان طبیعی با نظر دامپزشکان تصمیم به انجام سزارین صحرایی گرفته می‌شود که در اردیبهشت امسال 3 توله ایران در شرایط کاملا حفاظت شده به دنیا آمدند.

توله‌یوزهایی که یک به‌یک تلف شدند

زمانی‌که اولین توله یوز تلف شد یکی از پزشکان مرکز تکثیر یوز آسیایی گفته بود که توله در زمان تولد ضعیف بوده و هیچ‌گونه افزایش وزنی نداشته است و بعد از کالبدشکافی اعلام کردند ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه علت تلف شدن‌ این حیوان است.

خبر تلف شدن دومین یوزپلنگ وقتی منتشر می‌شود که متوجه شدیم پروژه مهم نگه‌داری یوزها در سمنان کاملا شکست خورده است و معلوم نیست توله یوز سوم در چه شرایط و وضعیتی به‌سر می‌برد.

نابلدی تیم انتخاب شده محافظت از یوزها

ایمان معماریان دامپزشک حیات‌وحش، تغذیه اشتباه را علت تلف شدن یوزها می‌داند و می‌گوید با انتشار عکسی از توله یوز معلوم شد که هنگام سزارین توله‌ها بدون دستکش لمس شدند و گرفتن بوی انسان به توله‌ها باعث شده تا «ایران» فرزندان خود را نپذیرد البته دامپزشک تیم سزارین با مستنداتی این ادعای لمس توله یوزها با دستکش را رد کرده است.

این دامپزشک با انتشار تصاویری گفته، سزارین بدون دستکش، نپذیرفتن توله‌ها توسط مادر به علت لمس توله‌ها، ندیدن یوز و توله یوز توسط کادر تیمارگر و اشتباه شیردهی از شایع‌پراکنی‌ها است.

با توجه به آخرین سرشماری که صورت گرفته 12 قلاده یوزپلنگ در زیستگاه وجود دارد که فقط 3 تای آن ماده هستند و این موضوع برای محیط زیست کاملا نگران‌کننده خواهد بود



بالاخره دختر بود یا پسر؟

به نظر می‌رسد تیم پزشکی و اشخاصی که برای سزارین و نگه‌داری از «ایران» و فرزندانش انتخاب شده‌اند برای تشخیص نر و ماده بودن توله‌ها با مشکلات زیادی مواجه بودند و همچنان بعد از گذشت چندین روز به طور قطعع مشخص نشده توله‌ها یوزپلنگ ایران نر بودند یا ماده! البته برخی متخصصان و دامپزشکان گفتند تشخیص دادن نر یا ماده بودن توله‌ها در روزهای اولیه به دنیا آمدنشان دشوار است.

یکی از کارشناسان محیط زیست می‌گوید، با توجه به اتفاقاتی که برای سزارین «ایران» افتاده تیم پزشکی و مسئولان اجازه انتشار هیچ‌گونه خبر و عکسی از مکان سزارین و به دنیا آمدن توله‌ها را ندادند و نوع نگه‌داری یوزپلنگ و توله‌هایش اصلا مشخص نیست با چه امکانات و شیوه‌ای بوده است.

از شلیک به پلنگ قائمشهر تا تلف شدن گورخر

البته طی چند ماه اخیر برای گونه‌های مختلف حیوانات اتفاقات ناخوشایندی افتاده که بسیاری از فعالان حوزه محیط زیست و همچنین مردم واکنش‌های زیادی نشان دادند از زنده‌گیری پلنگ در قائمشهر، شکستن کمر خرس، پیدا شدن لاشه پلنگ تاکسی درمه شدن در جوی آب، شسکتن ساق پای گورخر در مسیر انتقال به باغ وحش و گورخری که هنگام فرار تلف شد، معلوم نیست این اهمال‌کاری‌ها تا چه زمانی قرار است جان حیوانات را به خطر بیاندازد.