تبیان، دستیار زندگی

بررسی اثرگذاری بازی‌های رایانه‌ای روی کودکان

خون‌بازی

وقتی بچه‌ها مدت زمان زیادی را بازی می‌کنند اثرات خشونت‌بار برخی از بازی‌ها در ناخودآگاه آن‌ها تاثیر می‌گذارد که اثرات آن در نوجوانی و بزرگسالی آسیب زننده است، پس والدین باید سعی کنند براساس رده‌سنی بازی‌های رایانه‌ای را در اختیار بچه‌هایشان قرار دهند و کنترلی بر میزان بازی‌شان داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودکان، خون‌بازی ،  بازی‌های رایانه‌ای ر،
ویدیویی از نوجوان 18 ساله در نیویورک منتشر شد که به شیوه بازی‌های رایانه‌ای به فروشگاهی می‌رود و به مشتریان حاضر در آنجا شلیک می‌کند.

بعد از انتشار این ویدیو بحثی در فضای مجازی پیش آمد که بازی‌های رایانه‌ای تا چه حد می‌توانند در ناخودآگاه کودکان تاثیر بذارند.

البته درباره خوب یا بد بودن بازی‌ها برای کودکان و نوجوانان بحث‌هایی متفاوتی شده که خیلی‌ها معتقدند این نوع بازی‌ها به بهبود مهارت‌های کودک کمک می‌کند و یکسری‌ها هم گفتند باید بچه‌ها را از بازی‌های رایانه‌ای منع کرد چون باعث افزایش خشونت در آن‌ها می‌شود همچنین بچه‌ها به بازی کردن بیش از حد هم اعتیاد پیدا می‌کنند.

البته راه‌هایی وجود دارد که والدین در برابر این نوع آسیب‌های می‌توانند از بچه‌ها محافظت کنند.

چه بازی‌هایی را برای کودکانمان انتخاب کنیم

باید به صورت فعال در خرید بازی‌ها همراه کودکان باشید و حتما رده‌سنی هر بازی را به خوبی بررسی کنید و اطلاعات کامل داشته باشید، اگر بازی رده سنی مشخصی نداشت آن را برای کودک خریداری نکنید.

سعی کنید بچه‌ها را موبایل به دست چند ساعت تنها نگذارید تا انواع و اقسام بازی‌هایی که دوست دارند را آزادانه دانلود کنند حتما برای برنامه‌های گوشی قفل تعریف کنید که دسترسی کامل به تمامی برنامه‌ها و بازی‌ها را نداشته باشند.

رده‌بندی سنی بازی‌ها را جدی بگیرید

وقتی بچه‌ها مدت زمان زیادی را بازی می‌کنند اثرات خشونت‌بار برخی از بازی‌ها در ناخودآگاه آن‌ها تاثیر می‌گذارد که اثرات آن در نوجوانی و بزرگسالی آسیب زننده است، پس والدین باید سعی کنند براساس رده‌سنی بازی‌های رایانه‌ای را در اختیار بچه‌هایشان قرار دهند و کنترلی بر میزان بازی‌شان داشته باشند.

با بچه‌ها درباره بازی‌ها حرف بزنید

با بچه‌ها درباره محتوای بازی‌هایی که می‌کنند حرف بزنید و از احساساتشان بپرسید چون بچه‌ها مدت زیادی بازی می‌کنند و ذهنشان درگیر بازی می‌شود، حتما باید آن‌ها را نسبت به بازی‌ها آگاه کرد.

باید به صورت فعال در خرید بازی‌ها همراه کودکان باشید و حتما رده‌سنی هر بازی را به خوبی بررسی کنید و اطلاعات کامل داشته باشید، اگر بازی رده سنی مشخصی نداشت آن را برای کودک خریداری نکنید



خطر خاموش که بچه‌ها از آن بی‌خبرند

برخی از بازی‌ها این توهم را برای بچه‌ها ایجاد می‌کند که خودشان را جای شخصیت بازی بگذارند پس باید با آموزش به آن‌ها درباره دنیای واقعی و مجازی بودن بازی‌ها اطلاعاتی داده شود تا هر چی در بازی انجام می‌دهند تکرار کردن آن در واقعیت خطرناک است.

باید چه کرد؟
به همین بهانه گفت‌وگویی با کارشناس حوزه بازی‌های رایانه‌ایی داشتیم مظفر نوروزی، کارشناس و آسیب‌شناس بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار تبیان درباره اثرات بازی‌‌ها می‌گوید

یکی از مشکلات کشورها در حوزه بازی‌ها این است که محتوای بازی‌های رایانه‌ای سبک زندگی بچه‌ها را تحت تاثیر قرار داده و مدل زندگی آنها را تغییر داده است مثلا می‌بینیم که در خیابان انگار با اتومبیل‌هایشان مسابقه سرعت و لایی کشیدن گذاشتند.

با توجه به اینکه درکشورهای غربی بازی‌های رایانه‌ای تولیدشده براساس قوانین ای‌آس‌آربی محتوایشان ترتیب موضوعی خشونت تعیین می‌شود و در کشور خودمان براساس قوانین اسرا (سازمانی که رده‌بندی سنی بازی‌ها را تعیین می‌کند) اما برخی از قوانین نسبی هستند و یکسری‌ راهکارها هستند که می‌توانند قوانین را دور بزنند، پس باید خانواده‌ها هم در این حوزه‌ها ورود کنند.

این روزها که بچه‌ها از طریق واقعیت مجازی و وی‌آر بازی می‌کنند همه‌چیز انگار در واقعیت رخ می‌دهد و باعث می‌شود آن بازی در ذهن‌اش ماندگار شود و در آینده به صورت عینی آن را در واقعیت انجام دهند
خودمراقبتی و کنترل والدین مهم‌ترین مسئله در این حوزه است آن‌ها نباید بچه‌ها را کلا از انجام بازی‌های رایانه‌ای منع کنند چون این نوع بازی‌ها جنبه مثبت هم دارند بلکه توجه کردن به محتوای بازی‌ها می‌تواند از خطراتی که بچه‌ها را تهدید می‌کند، باخبر شوند و جلوی آسیب‌ها را بگیرند.