تبیان، دستیار زندگی

چه زمانی حکم تخلیه خانه صادر می‌شود؟

یکی از بدیهی‌ترین شرایطی که به مالک‌ها این اجازه را می‌دهد تا برای گرفتن حکم تخلیه اقدام کنند تمام شدن زمان اجاره و عدم تمدید قرارداد است که در این صورت با خالی نکردن واحد مسکونی مالک می‌تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
اگر عبارت حکم تخلیه را در گوگل سرچ کنید احتمالا با این عبارت رو به رو خواهید شد: «تخلیه در اصطلاح حقوقی عبارت است از دست کشیدن متصرف از ملک به نحوی که مالک بتواند بدون هیچ مشکلی، هرگونه تصرفی در ملک خود انجام دهد.» این تعریف اتوکشیده و شسته رفته‌‌ای است که گوگل تحویلتان خواهد داد، اما در ادبیات خودمانی‌تر این مفهوم برای مستاجرها حکم یک کابوس را دارد. اما این عبارت دوکلمه‌ای ترسناک شرط و شروطی دارد که بد نیست در گزارش پیش رو چند مورد از آنها را برایتان مرور کنیم

دستور یا حکم؟ مسئله این است!

قبل از اینکه از شرایط حکم تخلیه بنویسیم بد نیست بدانید که در مسائل حقوقی بین دستور و حکم تفاوت وجود دارد. دستور تخلیه وقتی کاربرد دارد که زمان اجاره مستاجر به پایان رسیده باشد؛ به زبان ساده‌تر در دستور تخلیه نیازی به تشکیل دادگاه نیست و صاحبخانه آن را با استناد به قولنامه صادر می‌کند اما حکم تخلیه حکمی است که برای صادر شدن آن حتما باید در دادگاه حضور پیدا کرد تا دفاعیات مالک و مستاجر هم شنیده شود.

وقت شما به پایان رسید!

یکی از بدیهی‌ترین شرایطی که به مالک‌ها این اجازه را می‌دهد تا برای گرفتن حکم تخلیه اقدام کنند  تمام شدن زمان اجاره و عدم تمدید قرارداد است که در این صورت با خالی نکردن واحد مسکونی مالک می‌تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کند.
تمام شدن موعد قرارداد اجار

پرداخت نشدن اجاره خانه تا سه ماه

از موارد دیگر برای گرفتن حکم تخلیه توسط صاحبخانه‌ها پرداخت نشدن اجاره‌بها به مدت سه ماه است تاجایی که بند 9 ماده 14 قانون روابط صاحبخانه و مستاجر می گوید:«مالک باید بعد از گذشت ۱۰ روز از ماه سومی که مستاجر اجاره را پرداخت نکرد، اقدام به ارائه دادخواست حکم تخلیه کند. مستاجر هم می‌تواند حداکثر تا ۱۰ روز از موعد قانونی مذکور در قرارداد، اجاره را بپردازد. از طرفی مستاجر هم می‌تواند فقط یکبار بلافاصله پس از دریافت حکم تخلیه، اقدام به پرداخت اجاره‌بهای معوق خود به مالک نموده و از اجرای حکم تخلیه جلوگیری کند.»
پرداخت نشدن اجاره خانه

اجاره دادن خانه اجاره‌ای‌!

مورد بعدی مربوط به شرایطی است که یک مستاجره ملکی را که اجاره کرده بدون اجازه و اطلاع صاحبخانه به فردی دیگر کرایه بدهد؛ اتفاقی که اصطلاح حقوقی آن می‌شود« انتقال مال مورد اجاره به غیر» که در صورت رخ دادن، مالک می‌تواند برای گرفتن حکم تخلیه اقدام کند.
اجاره دادن خانه اجاره ای

انجام کارهای غیرقانونی

استفاده از ملک صاحبخانه به غیر از چیزی که در قولنامه قید شده هم جزو همین موارد است  مثل استفاده تجاری از یک واحد مسکونی یا انجام کارهای غیرقانونی و غیرشرعی که می‌تواند مجوز صدور حکم تخلیه را صادر کند.

 
استفاده از ملک اجاره ای غیر از قرارداد
بیشتر بخوانید

 من یک مستاجرم!